Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    Paula Miguel (Verificat)

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    Magisteri, ascensor social en crisi

    Josep Callís i Franco

    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La inversió en innovació “tendeix a zero” i alenteix la digitalització dels centres educatius, segons el sector empresarial

    Víctor Sauramaig 1, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Juan Núñez, durant la presentació del Marc Edutech, dimarts al Cosmocaixa
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    Difícilment hi ha a tota Espanya algun centre educatiu que no disposi d’una eina Edutech, comenta Pablo Lara, des de fa un any el president d’aquesta agrupació d’empreses que tenen en comú el fet de ser proveïdores d’escoles i altres institucions educatives. El clúster el van crear el 2013 una vintena d’empreses catalanes, la major part de les quals editorials i tecnològiques, i actualment el formen una setantena (des de start up a multinacionals) i el seu àmbit d’actuació ja és estatal. En tot cas, per Edutech el diagnòstic és el mateix a Catalunya que a Espanya: immobilisme. Però no de l’escola i els seus equips, sinó d’allà on pengen: les administracions en el cas de la pública i les institucions eclesiàstiques fonamentalment en el cas de la concertada. Amb l’objectiu de trencar aquesta passivitat el cluster va encarregar fa un any un estudi per acompanyar els centres en els processos de digitalització.

    “Perquè els centres educatius puguin realment innovar necessiten tenir llibertat de decisió, però també llibertat en l’ús dels recursos –explica Pablo Lara–. Volem ajudar els centres i als docents a eliminar barreres, i per això cal visió a llarg termini, que comenci per un projecte pedagògic i acabi amb l’avaluació dels seus resultats. Però la transformació digital en l’educació només serà possible si es garanteix la seva viabilitat econòmica”. Pel president d’Edutech, en aquests moments la inversió que es fa a tota Espanya en innovació és ínfima “i tendeix a zero”. Un dels objectius de l’Agenda 2030 de Nacions Unides, recorda el clúster, és la innovació i digitalització del sistema educatiu. I en aquest punt, insisteixen, s’avança “a un ritme més lent del que s’esperava i les polítiques canviants en matèria educativa no contribueixen a millorar la situació”.

    Juan Núñez i Pablo Lara | Foto: Edutech

     

    El Marc Edutech el van presentar Pablo Lara i un dels autors de l’estudi, Juan Núñez (expert en innovació educativa i professor de la Universidad Comillas de Madrid), dimarts passat davant d’un grup de docents especialitzats en TIC i representants de grups educatius privats. La base del treball és el Marc Europeu d’Organitzacions Educatives Digitalment Competents (DigCompOrg), i s’ha fet analitzant primer la documentació al respecte a Europa i Espanya, i contrastant-la amb el dia a dia dels centres, mitjançant visites, entrevistes i focus groups en les quals han participat més de 150 persones. El resultat és aquest Marc Edutech (que ben aviat estarà disponible per aquell qui el vulgui consultar), en el qual s’apunta un context, unes tendències i uns reptes. I que, finalment, genera unes recomanacions pels centres i per les administracions públiques.

    Fusió entre pedagogia i tecnologia innovadora

    “La digitalització per la digitalització no té cap sentit, el que ens indica el Marc és que a curt termini s’ha de produir una fusió de les tendències pedagògiques innovadores amb les tecnològiques i les infraestructures”, explica Núñez. Quines són les tendències pedagògiques? Aprenentatge actiu, aprenentatge col·laboratiu, aprenentatge personalitzat, aprenentatge social i emocional, avaluació formativa i competencial, etc. I les tecnològiques? Interfaces d’usuari i conversacionals, adaptació i intel·ligència artificial, avaluació digital, realitat virtual i augmentada, anàlisi de dades (Big data), etc. I les infraestructures? Cloud, dispositius mòbils, software social, internet de les coses, blockchain, entre d’altres. El resultat d’aquesta confluència entre metodologies i tecnologies innovadores donarà peu a “nous entorns d’aprenentatge”.

    Segons el document, hi ha diversos “punts clau” que fan possible que un pla d’innovació en un centre es consolidi: Lideratge i projecte educatiu, desenvolupament de la competència digital d’alumnes i professors; col·laboració públic-privada; mesurament de resultats; i un finançament responsable per part de les administracions públiques. El document també conté unes orientacions perquè cada centre pugui mesurar el seu “nivell de maduresa” pel que fa al procés de digitalització i per tant vagi implementant, a partir del seu context, aquest procés. “El Marc posa l’èmfasi en el com i en el amb què, creiem que és un marc útil, rigorós i que té una visió sistèmica, però amb ell sobretot volem generar debat obert i constructiu”, sosté Núñez.

    Esquema inicial del Marc Edutech

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    digitalització Edutech empreses Innovació educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Govern atorga la Creu de Sant Jordi a la FMRPC i sis mestres
    Next Article
    Opinió
    Gratuïtat selectiva o inclusió
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    crònica
    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    maig 6, 2025

    Opinió
    L’escola contra el Mal amb una «Teoria del Món»

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.