Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El menyspreu del coneixement, a debat

    Rosa Cañadelljuny 17, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A l’acte, presentat per Vera Sacristán (exvicerectora de la UPC), hi van participar Albert Corominas (catedràtic emèrit de la UPC), Rosa Cañadell (professora de secundària i exportaveu d’USTEC·STEs) i Nico Hirtt (Físic belga i cofundador de l’associació Appel pour une école démocratique). Tots ells van alertar del perill que impliquen les noves tendències educatives que devaluen el coneixement, menyspreen la memòria, primen les competències per sobre dels continguts, pretenen que les tauletes substitueixin el professorat, i estimulen l’esperit emprenedor i la competitivitat per sobre l’amor al saber i la reflexió crítica.

    El catedràtic Albert Corominas va il·lustrar una dotzena de maneres diferents en què es materialitza aquest menyspreu: fragmentar el coneixement; desvirtuar l’avaluació; rebaixar l’exigència; innovar com a objectiu; desprestigiar el professorat; motivar divertint; l’obsolescència del coneixement; la sobrequalificació dels nostres joves; tot el coneixement està a la xarxa; la intel·ligència emocional ens ho solucionarà tot; relegar els coneixements en benefici de les competències transversals; aprendre a aprendre.

    Al llarg del debat, els tres ponents, des d’angles diferents, van anar desgranant la importància del coneixement a l’educació i els perills de menystenir-lo.

    Malgrat que el coneixement ha estat sempre una aspiració popular permanent, i fer-lo arribar a tothom una constant històrica dels moviments progressistes, últimament estem assistint a un procés de descrèdit que ha arribat fins i tot a la Universitat i en el qual hi han participat persones de diversos colors de tot l’arc polític-ideològic. Procés que totes les persones que ens dediquem a l’educació en som testimonis i, en certa mesura, potser també en som responsables.

    El discurs que arriba a la societat i també a l’alumnat és que allò que s’aprèn a l’escola és obsolet i en pocs temps estarà ja superat, o que la feina que es trobarà l’alumnat quan acabi no se sap com serà i per tant allò que ara aprengui tampoc li servirà,  o que tot està a les xarxes i per tant no cal aprendre res perquè quan es vulgui ja es pot trobar. Totes elles afirmacions falses, perquè el coneixement acumulat no és mai obsolet, i les xarxes poden ser una mina d’or per aquells que saben, però no serveixen per res per aquells que no saben, ja que sense un entramat conceptual previ no es pot distingir el que és verdader o fals, o el que és pertinent o no. Així, un cert discurs de la societat del coneixement ens pot acabar portant a la societat de la ignorància.

    El paper de la memòria i el paper del professorat són dues de les qüestions que també van sortir. La memòria és necessària per poder interrelacionar els diferents sabers, ja que sense memòria no podem entendre. I el professorat és la persona que millor pot transmetre, seleccionar i ajudar a interrelacionar els coneixements i el que millor pot incentivar l’amor pel saber.

    Es va parlar de la nova innovació educativa i de l’Escola Nova 21,  que es preocupa només de posar en qüestió les metodologies i no els continguts, que és precisament allò que s’hauria de revisar. I com aquestes noves metodologies no fan més que adaptar la formació a les demandes del mercat laboral. Moltes d’elles, a més, procedeixen del món de l’empresa i no pas del món de l’educació.

    Sense negar la utilitat d’aquestes metodologies en determinats contextos educatius, cal tenir present que tal com s’estan aplicant acaben deteriorant el coneixement: les competències bàsiques, promocionades per l’OCDE, no són més que retalls de coneixements sense cap armadura conceptual des de la qual poder ordenar, entendre i valorar els sabers i les aptituds. En l’Aprenentatge per Projectes, provinents dels departaments de recursos humans de les multinacionals, l’important no és el coneixement d’una matèria sinó els continguts que serveixen per resoldre un problema en concret. I l’educació emocional com a forma d’entrenar l’alumnat a canviar les seves percepcions en comptes de les seves condicions de vida.

    El paper de les TIC, com la infraestructura necessària per transformar el coneixement en habilitats i convertir l’escola en una industria de producció de capital humà. I com les grans empreses de tecnologia destinen quantitats ingents de diners en innovació educativa, aspirant a convertir-se en els grans agents educadors mundials a partir de les xarxes. Actualment, a Catalunya hi ha 610 empreses dedicades a les tecnologies educatives, amb un gran volum de negoci: infraestructura, equipaments, continguts on line, recursos d’aprenentatge, software, plataformes digitals, tractament de dades, etc.

    Finalment, la necessitat d’una reflexió social sobre quin model educatiu necessitem i de recuperar una educació que valori el coneixement, ja que sense coneixement els i les nostres joves no tindran capacitat de poder entendre la realitat d’aquest món, cada cop més injust i desigual, i molt menys tindran la capacitat de poder millorar-lo.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Salvador Alsius: “L’educació mediàtica encara no està prou assumida pel conjunt del professorat”
    Next Article
    Opinió
    Mor Carme Miquel, referent de l’escola popular i valenciana
    Rosa Cañadell

    Llicenciada en Psicologia i professora. Articulista. Membre fundador del SIEC (Seminari Ítaca d'Educació Crítica). Activista en defensa de l'educació pública

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}