Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Esperant l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya

    Ricard Bellerajuliol 19, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Grau de FP en una escola de cuina. / Foto: Jorge Macri
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’informe de perspectives laborals de l’OCDE ens situava, fa ben poc, com a líders a l’hora de pagar salaris baixos a les persones joves. Les persones que tenen estudis superiors cobren el mateix ara que fa una dècada. Si tenen pocs estudis, arriben amb prou feines al que guanyaven fa ara 20 anys. Però hi ha altres ‘liderats’ que ens avergonyeixen, com el de l’abandonament escolar prematur, on amb el 17% anem 6 punts per darrere de la zona euro, o la taxa d’emancipació, que el cas dels joves entre 16 i 29 anys és de només el 23,6%, per menys del 8% la dels que no han fet els 24 anys. Això vol dir que tan sols 8 de cada 100 persones de menys de 24 anys té avui la possibilitat d’encetar un projecte personal amb la deguda autonomia. Hi tenen a veure les condicions que imposa el mercat de treball, però també, i molt, el sistema de formació, perquè aquest massa sovint no ofereix una passarel·la segura al món del treball, sinó que es converteix en un camí d’iniciació a la precarietat laboral.

    Però la formació, juntament amb la millora de la situació de les persones joves, enfronta també altres reptes, especialment quan fa ja més de 20 anys que treballem per fer realitat el dret a la formació al llarg de la vida. Avui hi ha més de 50.000 persones de més de 45 anys que fa més de 4 anys que està a l’atur i que necessiten una segona oportunitat. També hi ha moltes persones treballadores que saben que la seva especialització té data de caducitat, i que s’han de tornar a formar. D’altres han volgut prendre distància per cuidar de les seves famílies i, a l’hora de tornar al món del treball, necessiten posar al dia els seus coneixements. El treball no pot ser un tren que passi una sola vegada a la vida i per reenganxar-se es necessita gairebé sempre més formació.

    Per donar accés al món del treball en condicions dignes, però també per fer-ho més inclusiu i obert a totes les persones que necessiten una segona oportunitat, es va dissenyar el Sistema de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, aprovat fa 4 anys per una immensa majoria al nostre Parlament. Aquest sistema planteja dos objectius centrals. El primer és la creació d’un marc integrat que inclogui el conjunt dels serveis, des de la prospectiva a l’acreditació de competència, i que abasti la formació inicial i reglada, però també la formació per l’ocupació. El segon, la creació d’una Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya com a òrgan director i coordinador del Sistema.

    Procés de concertació

    Aquests dies, després d’un intens procés de concertació, que ha necessitat més de sis mesos, i en el qual han participat 60 persones expertes de tots els àmbits, es dóna un important pas endavant amb la negociació de tres documents: El document de bases de l’Estratègia Catalana, : un compromís amb nou prioritats per impulsar el Sistema, i ‘un document de bases per avançar en un model català de formació professional dual. Tots tres documents tenen en comú la centralitat del paper que li correspon a l’Agència Pública de Formació i Qualificacions Professionals catalana, i necessitaran, per a la realització dels seus objectius, que aquesta disposi dels recursos, i de l’estructura adient.

    Hi ha un desencaix entre oferta i demanda de perfils professionals. Tot i tenir gairebé 450.000 persones desocupades a Catalunya, les empreses reclamen amb urgència personal format. Tenim més de mig milió de persones amb una qualificació superior a la que necessiten pel seu lloc de treball. Si hi sumem l’obsolescència previsible de certes professions, l’envelliment demogràfic al món del treball i els reptes que comporta el canvi de model productiu, sembla innegable que cal actuar amb celeritat, aprofitant el cicle econòmic, i desplegant, com més aviat millor, el tan esperat Sistema de Formació i Qualificació Professionals català.

    Ens hi va el dret de les persones a una ocupació digna, i l’estabilitat del nostre sistema del benestar, mitjançant els ingressos que facilita el treball qualificat i de qualitat, però també la robustesa i competitivitat dels nostres sectors productius.

    Per poder-ho realitzar cal un canvi en el nostre marc de prioritats; el primer de tots ells, superar la infradotació econòmica de l’educació al nostre país, a 1,3 punts de la mitjana a la Unió Europea, i que no s’ha recuperat dels mínims assolits durant la crisi, ni tan sols quan ja fa 5 anys que parlem de recuperació. Per desbloquejar el nou Sistema, és necessari que hi hagi, a més, un pas decidit endavant pel que fa a la complicitat i la confiança dels i les professionals que l’han de fer funcionar. Disposar i fer caminar l’Agència catalana és un projecte que requereix la generositat i la visió des de la responsabilitat pública.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Repàs del curs a ‘El Diari de l’Educació’: quins són els temes que més heu llegit?
    Next Article
    Opinió
    ‘Lola i els seus germans’ i ‘Rojo’
    Ricard Bellera

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}