Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Educació presenta un pla per elevar la competència digital d’alumnes i docents

    Actualitat
    Educació presenta un pla per elevar la competència digital d’alumnes i docents

    Redacciódesembre 9, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Mar Camacho, en la presentació del Pla al Citilab de Cornellà
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Pla d’Educació Digital de Catalunya 2020-2025 “vol situar el país com a capdavanter en l’ús educatiu de la tecnologia per l’èxit escolar i social del seu alumnat”, diu el Departament. Per això, es tracta d’una actuació que està pensada per a tothom: els 795.617 alumnes d’ensenyaments obligatoris, 102.632 docents i 3.249 centres educatius del Departament. Aquesta tarda l’ha presentat la directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho, en un acte que ha tingut lloc a l’auditori del Citilab de Cornellà de Llobregat.

    “Cal recalcar la idea que el Pla Digital no es centra en l’ús de la tecnologia, sinó en aprendre i relacionar-nos en un món digital. Per tant, el que fa el pla és donar resposta des de l’escola als grans reptes socials i tecnològics de la societat actual”, ha dit Camacho. Això vol dir, per exemple, fer un ús responsable de les xarxes socials o saber distingir una informació veraç d’una notícia falsa. Camacho ha relacionat aquest pla amb l’objectiu 4 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, i ha assenyalat que anem tard en relació a altres països i comunitats, on fa temps que es treballa en aquesta direcció.

    El pla arrenca aquest mes de gener i es fixa bàsicament tres objectius: en primer lloc, que tots els alumnes que acabin 4t d’ESO tinguin totalment assolida la competència digital ciutadana; segon, augmentar el nombre de professorat que acredita la competència digital docent; i finalment teixir una xarxa de centres digitalment competents “en el marc de l’educació educativa del sistema”, ha explicat la directora general. El Departament recorda que, segons la Comissió Europea, nou de cada deu treballs del futur requeriran la competència digital i que “el benestar digital està amenaçat per elements com la desinformació, el ciberassetjament o la privacitat de dades”.

    Segons explica el Departament, el Pla s’estructura en 6 eixos estratègics, articulats en 18 objectius específics, que es concreten en 42 línies d’acció i 91 actuacions. Amb tot, Educació no ha donat exemples d’actuacions concretes ni ha posat xifres pressupostàries al desplegament del pla.

    Els eixos estratègics són els següents:

    1. Alumnat digitalment competent
    2. Desenvolupament professional docent
    3. Pràctiques d’ensenyament aprenentatge
    4. Infraestructura i ciberseguretat
    5. Lideratge i governança
    6. Assessorament i avaluació

    “El Pla vol arribar a tot el professorat i vol capacitar-lo, encara que sigui a nivell de mínims, per tal que la competència digital pugui ser traslladada i pugui ser realment ben articulada des de totes les aules de tots els centres del nostre sistema educatiu”, ha explicat Camacho a l’hora de referir-se al segon dels eixos estratègics. A la vegada, “s’està treballant en línies d’acreditació d’aquesta competència digital amb totes les facultats de ciències de l’educació i els màsters capacitadors per la formació docent perquè també donin cabuda al desplegament d’aquesta competència digital”.

    Aquesta capacitació docent, així com l’assessorament als centres tindrà en compte la totalitat del professorat del Servei d’Educació de Catalunya, i per tant s’adreça al professorat dels centres públics i concertats. Pel que fa a l’objectiu de la transformació digital dels centres, “entesa com a connectivitat, dispositius i formació”, i que haurà d’estar acabada l’any 2025, s’aplica únicament als públics.

    L’acte l’ha tancat el conseller Bargalló, el qual ha definit el pla com “no molt ambiciós però necessari”. “Hi ha moltes escoles que ja ho fan però ho hem d’estendre a totes les escoles. El Pla d’Educació Digital és una eina d’equitat”, ha subratllat. Segons Bargalló, “volem superar els debats de l’ús de la tecnologia a l’aula”, i com a exemple ha posat el cas de l’escriptura,  “que també és una tecnologia i no podem entrar al debat ara de si utilitzem l’escriptura o no”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Departament d'Educació educació digital Pla d'Educació Digital de Catalunya
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Sexist Not Sorry
    Next Article
    Opinió
    Orientar no és fer una xerrada
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Les claus per reduir l’abandonament escolar prematur a Barcelona

    juny 23, 2025

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}