Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Trenta anys, quinze ZER

    Antonia Durán Ayagomarç 10, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Acte de celebració dels 30 anys de les ZER
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Era el 9 d’abril del 1990 quan va sortir publicada la resolució de creació de les primeres quinze Zones Escolars Rurals: De Bat a Bat, Llaromí, Font del Cuscó, Cerdanya, La Segarra, el Solsonès, Borredà- Vilada, Moianès, Les Goges, Tramuntana, Guicivervi, Priorat oest, Atzavara, Montsant-Serra de Prades, Riu Avall. Aquestes zones (més conegudes amb la seva forma abreviada ZER) foren l’embrió de les 84 que ara hi ha a tot el territori català i que el vertebren, escolarment parlant. En alguns casos, a més de vertebrar-lo, han servit per donar-li forma i per millorar les condicions de l’ensenyament als pobles.

    Aquestes ZER, repartides per diferents comarques i províncies (tres a Girona, cinc a Barcelona, quatre a Tarragona i tres a Lleida) van sorgir en un moment que s’estava revertint el model imperant fins aleshores: les concentracions escolars. Per poder donar als infants una educació amb un bon nivell s’havien anat tancant escoles de pobles petits i s’havia portat els nens i les nenes a la població gran més propera. Revertir aquest fenomen per retornar els infants al territori i aconseguir una escola de qualitat no semblava una tasca fàcil. Però la imaginació i la voluntat es van conjuntar per donar una resposta diferent del problema plantejat: en comptes de moure infants i portar-los fora del seu poble durant tota la setmana, creant escoles-llar on havien de pernoctar, es podien deixar els infants als pobles i moure els mestres. I aquesta idea senzilla però revolucionària, perquè feia canviar els supòsits que existien fins aleshores, va anar arrelant en el si de les incipients organitzacions de mestres rurals que van anar sorgint per tot el territori.

    La dècada dels vuitanta va ser, doncs, un moment de contrast d’idees en la cerca d’un model que donés resposta als reptes plantejats: evitar l’aïllament dels mestres i aconseguir una escola de qualitat, com a les poblacions més grans, afavorint una certa especialització de mestres i matèries; potenciar l’arrelament dels infants al territori, deixant-los als pobles per fer l’EGB; augmentar la dotació de personal i material per adequar les ràtios (en moltes petites escoles rurals hi havia un sol mestre amb alumnat de 4 anys fins a 8è d’EGB); elaborar projectes educatius potents que posessin en valor el territori.

    A partir d’aquest contrast d’idees i noves propostes organitzatives es va anar dissenyant un model basat en la col·laboració entre mestres i escoles d’un mateix territori, que compartien projecte educatiu i s’estructuraven per a treballar de manera conjunta, no perdent, però, les seves característiques bàsiques de pertinença al poble. Es dissenyaven les ZER, que van començar a experimentar-se de manera voluntària en alguns territoris, a partir del convenciment d’uns mestres que aquesta era una bona fórmula per revertir l’aïllament i generar cohesió i treball en equip. Paral·lelament a aquesta realitat, l’administració va obrir la mirada i va crear espais de treball conjunt que van donar peu a la creació de les Zones Escolars Rurals, escoltant l’opinió contrastada dels mestres.

    De tot això ja fa més de trenta anys i per celebrar-ho, per posar en relleu la tasca poc coneguda d’uns i unes mestres que van creure que hi havia altres maneres de fer i que calia provar-les, el passat 29 de febrer ens vam reunir a Porqueres. Vam comptar amb la presència de mestres que l’any 1990 estaven treballant o al capdavant d’aquestes 15 primeres ZER i vam escoltar de primera mà la seva problemàtica, les seves inquietuds i el treball que havien dut a terme. Tots destacaven la necessitat de trobar respostes a les problemàtiques que tenien, la importància del treball en equip i de la col·laboració entre iguals com a fórmula per a revertir l’aïllament i millorar la qualitat. La il·lusió per una nova manera de treballar es desprenia de les seves paraules. Ens van acompanyar en aquesta celebració entitats que, des dels inicis, havien donat suport a aquesta tasca: la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, les universitats i l’administració educativa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educació demana als centres que anul·lin les visites al Saló de l’Ensenyament
    Next Article
    Opinió
    Ambients d’aprenentatge: espais de lliure circulació i què més?
    Antonia Durán Ayago

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}