Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Educateca (15): Llibres sobre educació per a aquest estiu

    Ferran Aquilina, Adelina Escandell, Laia Lázaro, Quim Lázaro i Montse Vallès del Grup d'Educació de RELLA
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Aprendre des de casa amb higiene digital

    Opinió
    Aprendre des de casa amb higiene digital

    Evaristo Gonzálezmarç 19, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La situació actual, inèdita, provocada per perills molt greus per a la salut de la població, genera nous temps, nous espais i moltes possibilitats de seguir educant-se i educant, tant a infants com a adults, amb responsabilitat i exemple. Aprendre sobre el COVID-19 està a l’abast de tothom i ajudarà a la seva superació. Sense oblidar l’impacte psicològic de tants dies de confinament, amb la recerca de recursos antiestrés i eines evasives.

    Autoritats

    Les autoritats, quan es referien a l’absència de classes presencials a causa de les conseqüències del coronavirus, s’han refugiat en recomanar el treball i l’aprenentatge virtual des de casa. Fins i tot algunes d’aquí a prop han afegit matisos i l’han relativitzat per evitar el que anomenen bretxa digital. S’hauria de reflexionar sobre què s’ha fet fins ara per evitar l’esmentada i temuda bretxa i quins plans reals (i amb diners efectius) hi ha per al futur, més enllà de bons objectius teòrics i molt ben planificats a uns anys vista.

    Higienes

    En un món digital, significa que tot el temps hem d’estar enganxats a les pantalles? Són un recurs espontani per refugiar-se, tant per aprendre com per passar el temps… O perquè el món adult tingui les persones més petites entretingudes i així descansar de tant estar aïllats en espais tancats?

    La higiene digital va més enllà de rentar-se les mans i els dispositius, també abans de teclejar o prémer les pantalles tàctils. El benestar digital s’aconsegueix amb la higiene i amb formes responsables i saludables d’entendre les TIC i compartir, de tenir unes normes apreses o deduïdes per l’ús o per l’abús, del sentit comú per autoimposar-nos uns horaris, triar espais digitals per aprendre i gaudir del confinament també amb silencis i descansos  reparadors.

    Ens referirem a adolescents, a partir de l’experiència i consells que han rebut des d’un centre educatiu públic hiperconnectat ja des de fa uns quants anys. Són propostes per aprofitar també aquests dies. Les coneixen molt bé. D’altres van sorgir de les seves reflexions en els darrers mesos. I al final d’aquest text  us convidarem a aportar els vostres suggeriments.

    Propostes

    1) Establir un horari: a part de l’habitual del centre educatiu, ara toca enfrontar-se a la gestió de la responsabilitat personal davant la feina a casa. L’alumnat insistia a marcar-se uns horaris –rígids o flexibles– per usar els dispositius fora del centre, que es podien relacionar amb horaris de treball dels continguts curriculars. Però, i les dues possibilitats a la vegada? Perquè no podem combinar la rigidesa i la flexibilitat? Sovint passa quan s’aprèn amb formats digitals. Portar temps de rodatge en l’ús de recursos d’aquest tipus és un gran avantatge. Si no és el cas, partir de zero a casa pot derivar en caure en l’encant, tan amable i interactiu, de l’atracció de la màquina, deixant el format paper a una banda. En aquesta circumstància, cal acompanyament adult per delimitar el treball amb els dispositius. Acaba repercutint en el benestar digital per a tots dos, alumne i adult.

    2) Continguts: no s’hauria de caure en dir a l’adolescent que busqui a Google. Sense criteris és perdre’s i acabar en altres llocs. D’entrada, davant l’anàlisi d’un contingut, sigui en el format que sigui, podríem aplicar les sis preguntes que el periodisme té en compte per construir una notícia: qui ho publica (font),  qui ho protagonitza, qui l’envia o reenvia; de què tracta superficialment i en profunditat: interpretació per capes; quan s’ha publicat, enviat i/o reenviat; des de quin lloc, i si poden intervenir robots o sistemes automàtics; com es construeix, com s’explica el missatge i amb quins recursos i, finalment, perquè es transmet, quina finalitat té.

    3) Selecció: l’al·luvió d’apps que ara s’ofereixen gratis i en obert és immens, també els recursos de les editorials en digital. I a més, canals de Youtube, booktubers i fins i tot influencers educatius que expliquen continguts, sigui per part de professorat expert, per alumnat que ho fa molt bé o per altres professionals; mitjans de comunicació amb propostes interessants; recomanacions de persones conegudes; continguts del centre educatiu i del professorat (una de les millors opcions), en paper i/o en digital. Seleccionar, crear una espècie de llista de favorits i sincronitzar-lo amb un temps concret o horari i objectius és bàsic per no caure en el pica-pica digital, per acabar xatejant o en plataformes tipus Netflix. Això podrà arribar després.

    4) Límits de la tecnologia: què vol dir enganxats quan vivim envoltats d’atractives màquines, darrere de les quals hi ha potents empreses que ens tenen com els seus productes? Alguna vegada s’ha parlat a casa o al centre educatiu d’això? Seleccionar programes concrets de TV que ho expliquen molt bé i veure’ls en família inviten al debat i a establir conclusions. O llibres imprescindibles.  És benestar digital, sense prohibicions. Amb responsabilitat i amb autoregulació de l’ús.

    5) Mirades interiors: a l’interior del dispositiu vol dir als continguts que enviem, guardem, compartim i produïm (en un article anterior parlàvem de deconstruir el mòbil per capes). I, en paral·lel, a la interpretació de tot, mirar al meu interior personal: estic d’acord amb quina imatge personal projecto, amb el que transmeten tants selfis, likes, fotos i storis? I, com quedo retratat amb tots aquests continguts? Sovint ens confinem dintre dels nostres aparells i aquests són una de les més encertades projeccions nostres. Higiene digital és compondre les peces del puzle personal i treure conclusions. L’insomni, les alteracions de conducta, la nomofòbia, la dependència, la hipercomunicació, l’aïllament poden ser símptomes per valorar la nostra  salut digital.

    6) Gimnàstica digital: exercicis visuals, estiraments, enfortiment d’altres parts que no siguin els dits, protecció de les cervicals, camps visuals per no xocar pel carrer mentre s’utilitza el mòbil (cal fer-lo servir?), compaginar la pràctica d’esports i escoltar també per aprendre, correcció de comportaments de qui condueix o va en bicicleta i manipula el mòbil, o porta cascos i no s’adona dels voltants de la conducció. I l’habitual gimnàstica mental: atendre diverses pantalles a la vegada amb el supòsit d’assabentar-se de tot, lectures superficials en diagonal per afavorir la rapidesa en contra de la profunditat.

    7) Desconnectar és un important temps d’esbarjo que hem de planificar per alguns moments del dia. Ja hi ha adolescents que estan valorant estudiar o treballar amb el mòbil apagat, o que demanen atenció als adults i els conviden al diàleg presencial més que a consultes digitals en determinats moments compartits. I a l’inrevés també.

    Us convidem a compartir més propostes i suggeriments en el següent hashtag de twitter #higieneducativadigital, o bé participant aquí amb els vostres comentaris. Segur que quan se superi el coronavirus podrem reflexionar encara més sobre els aprenentatges d’aquests dies confinats. I sobre la importància de la nostra salut i de la nostra higiene física i digital. Tot està relacionat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El coronavirus no és igual per tothom
    Next Article
    Actualitat
    Tv3 i Catalunya Ràdio alteren la seva programació per compensar la falta d’escola
    Evaristo González

    Exdirector de l'Institut Torre de Palau de Terrassa

    Related Posts

    Opinió
    El tren que sempre arriba tard: una realitat insostenible

    juliol 7, 2025

    Opinió
    Sinonímies

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}