Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Continuar amb l’aprenentatge tot i les dificultats

    Martí Romaní i Dani Costaabril 2, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tot el claustre de l’Institut-Escola El Viver

    El dimecres 18 de març al matí, quasi 50 mestres de l’Institut Escola El Viver de Montcada i Reixac es van reunir telemàticament per trobar la manera de seguir duent a terme la seva tasca. Aquest centre educatiu, construït el 1982, està situat a la zona de Can Sant Joan, més coneguda com a “Bifurcació” per l’estació de Rodalies que hi fa parada. Darrerament, el barri apareix als mitjans de comunicació en notícies relacionades amb la cimentera Lafarge, de la qual l’associació de veïns demana el tancament. Cal subratllar que “Bifurca” es tracta d’un barri humil i treballador, amb molta diversitat cultural i social.

    En aquest context, l’equip d’El Viver ja fa temps que treballa per assegurar una educació de qualitat als nens i nenes de Can Sant Joan. És per això que aquest curs el centre s’ha convertit en institut escola i s’ha estrenat el primer curs de la secundària. Tot i que la pandèmia de COVID-19 ha obligat a tancar les aules, la vida d’El Viver segueix en marxa. L’objectiu del conjunt de mestres és fer que continuï l’aprenentatge des de casa per tal de no perdre el ritme. Al mateix temps, s’està treballant per mantenir el vincle entre l’escola i les famílies, un dels eixos del projecte educatiu. D’aquesta manera, l’escola posa el seu granet de sorra per superar la bretxa digital. I és que cal tenir en compte que no tothom disposa dels recursos necessaris per permetre’s tenir un ordinador o connexió wifi.

    A fi de dur a terme aquests objectius, les mestres d’El Viver segueixen actives. Diàriament duen a terme reunions i el contacte, a través de missatgeria instantània, correu o videoconferència, és constant. Les eines de Google faciliten el treball cooperatiu en línia. L’organització d’aquesta nova dinàmica de feina s’ha pogut realitzar en pocs dies perquè ja fa temps que l’escola ha apostat per la digitalització, tant de les mestres com dels alumnes. Des de fa uns quants cursos s’han fet formacions al claustre per treure el màxim de profit de les tecnologies de la informació; a més, també disposen d’una persona especialitzada que els assessora. 1r d’ESO ha apostat pel treball digital a partir de l’ús de Chromebooks i en la resta d’etapes es promou el treball globalitzat, sense llibres de text, i amb l’ús de tauletes i pissarres digitals. Aquestes eines es complementen amb hores dedicades a la robòtica i a la programació. Gràcies a aquestes apostes la situació d’emergència no ha agafat tan desprevinguda la família d’El Viver.

    El Viver vol que els alumnes puguin continuar el seu procés d’aprenentatge des de casa, i per això ha desplegat tots els recursos disponibles per aconseguir-ho. L’equip de mestres ha obert un nou compte d’Instagram per informar i oferir materials didàctics i, sobretot, per mantenir la connexió amb les famílies. A més, cada nivell educatiu, diàriament, disposa d’activitats i tasques a la web de l’escola. Per tal de reforçar l’accés a aquestes propostes, també s’envien a través del whatsapp del centre.

    La majoria d’aquestes activitats estan destinades a seguir el currículum escolar i els continguts de cada etapa. Es té en compte que siguin activitats en línia, amb i sense connexió, i que no sigui necessari imprimir-les, per tal que es puguin realitzar en diferents formats (mòbil, tauleta, ordinador). També s’intenta que siguin tasques atractives i que motivin l’alumnat.

    Des de quart de Primària fins a l’ESO es fa servir l’eina interactiva Classroom, que permet la correcció i retorn de les activitats per part dels docents. Per tal de dur a terme totes aquestes accions, el claustre ha calendaritzat les diverses activitats, especificant si són tasques promogudes pel tutor o bé pels especialistes de música, anglès o educació física. Tenen clar que més enllà d’oferir propostes diàries, volen que aquestes siguin diverses i es treballin totes les dimensions curriculars.

    Aquesta nova forma de comunicar-se no sempre és fàcil, pot despertar dubtes i canvis en les persones que estan acostumades a treballar d’una altra manera. Per això la comunicació entre els docents és constant, ja que això permet l’ajuda mútua entre ells i l’aprenentatge d’aquestes noves eines. Trobar-se per via telemàtica els permet organitzar-se i responsabilitzar-se,  i ajuda a potenciar el millor de cadascú. Tothom aporta i suma per donar resposta al nou escenari. L’equip ha trobat les eines per a mantenir una interacció constant  amb les famílies i ajudar els alumnes en el seu procés d’aprenentatge. És evident que l’aposta per fer aquest treball comporta temps. No obstant això, cal destacar la  motivació que hi ha per part del claustre, el bon clima i les ganes de fer junts. Tot aquest procés està ajudant a cohesionar l’equip i a enfortir la seva implicació amb el projecte.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un Drac viu a la nostra escola (una història real)
    Next Article
    Actualitat
    Així queda (ara per ara) el calendari acadèmic del curs del confinament
    Martí Romaní i Dani Costa

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}