Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    L’escola de l’obediència, el silenci i la reproducció

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La ‘realitat perversa’ del confinament de les vetlladores

    Opinió
    La ‘realitat perversa’ del confinament de les vetlladores

    Grup de Vetlladores a Terres de L’Ebremaig 4, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Enric Català
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquesta aturada obligada on hem hagut d’aprendre a fer trobades virtuals, treballs telemàtics i acompanyaments via xarxes, amaga sovint feines que si ja de per si eren invisibles, ara, encara s’accentuen més.

    Ser invisible en una feina no vol dir no ser-hi i les vetlladores en som un gran exemple. La nostra feina queda marcada en un full com que som l’acompanyament dels infants i joves amb NEE. No en podem ser referents i molt menys, tenir contacte amb les famílies. No avaluem ni som a les coordinacions, però sí que fem la funció d’acompanyament.

    Acompanyament és una de les paraules que ressona amb més força i sentit dins de la nostra  experiència com a vetlladores o monitores de NEE, però hi ha moltes més paraules que defineixen la nostra labor en les escoles: responsabilitat, creixement, aprenentatge, alteritat, interdependència, vincle… Som importants en el viatge de la vida d’aquests infants i joves i ho som perquè el viatge és interminable. I s’afegeixen altres paraules que cada dia que passa es van transformant amb connotacions i matisos interessants per seguir modelant les circumstàncies que ens anem trobant.

    La paraula amb més connotacions dins de la nostra professió és acompanyament. Si busquem la seva etimologia, aquesta procedeix de company, del baix llatí companio-onis, ‘que comparteix el pa’, a partir del nominatiu, mentre que la variant companyó prové de l’acusatiu companionem. Aquesta aproximació etimològica ens situa en la línia de caminar al costat d’algú que es dirigeix vers un objectiu, on l’objectiu general seria l’autonomia de les persones. [1][H1] (Planella, J. pp.88); però fins a quin punt la nostra tasca està valorada? Hem d’afegir que amb un plantejament d’escola inclusiva la figura de “Monitor/a NEE” (vetllador/a) resulta un suport important que li dona una categoria al Departament d’Educació.

    La nostra figura, però, no ha de  tenir cap contacte amb les famílies de les persones que ens toca acompanyar… Això resulta totalment incongruent, ja que les nostres observacions i/o valoracions vers  als infants poden ser molt importants, però es perden pel camí. Ni l’equip de l’EAP[2] té en compte en cap cas les nostres aportacions; de fet, ningú ens obliga a fer-les i la nostra feina queda relegada sota la nostra responsabilitat única i exclusiva, ja que les empreses per les quals treballem no tenen ni idea del rostre que tenim.

    Les nostres funcions queden escrites en un paper anomenat projecte d’educació inclusiva. El nostre dia a dia té aquesta ambigüitat: fem de suport (educatiu) i tasques que no ens pertanyen però que són necessàries i vitals. Som a les ordres dels tutors i especialistes i, com no podria ser d’una altra manera, a les mans de les direccions. I si, també a-com-pa-nyem. Ho fem pels espais del centre, a l’aula, al pati, i fins fa poc a les sortides. Fins fa poc perquè aquesta feina no era ni valorada ni molt menys pagada i moltes de nosaltres un dia vam decidir dir prou. Prou al menysteniment i amb ganes de fer-nos valer.

    Aquesta aturada ens ha aturat a nosaltres, les vetlladores. De cop i volta, les direccions ja no demanen. Tampoc ho fan els tutors ni els especialistes, ningú se’n recorda de nosaltres i aquesta és la “realitat perversa”.

    Tot i que som qui millor coneixem aquest infants, la nostra feina ha estat traspassada a les famílies. Famílies que molts cops encara passen el dol del diagnòstic o hi estan en procés. Què hi podem aportar les vetlladores a la feina telemàtica que s’està realitzant des de les escoles? Com podem fer la nostra feina virtualment si la nostra funció és d’acompanyament?

    Crec que les respostes les haurien de donar les mateixes famílies. A dia d’avui, aquest acompanyament hauria de ser per ells, i de mitjans no ens en falta. Podem ser de gran ajuda: coneixem els infants de primera mà. Sabem quin és el seu nivell acadèmic i podem ser la figura de suport que ajudi a conèixer i moure’s pels entorns virtuals. Podem i sabem com motivar-los, i hem de ser l’acompanyament de les famílies.

    Si la supervisió de les nostres tasques ha de passar pel Departament d’Educació, és a dir, passar per les tutories, aquí ens trobaran. No hem desaparegut, mai no ho hem fet, ni volem fer-ho, i menys ara en aquests moments on l’acompanyament és essencial.


    [1] Planella, J. (2012) Pràcticum III Primera part. L’ofici d’educador social: una mirada crítica. Dins: Capítol III. L’ofici d’educador com a vinculació amb l’altre. Editorial FUOC. Barcelona.( Pp. 88)

    [2] Equip D’Assessorament i orientació psicopedagògic. És un servei de suport als centres educatius que atenen bàsicament l’atenció a l’alumnat amb dificultats o amb necessitats educatives especials i les seves famílies

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Celáa: «Pel setembre estem pensant en un model educatiu combinat, entre presencial i a distància»
    Next Article
    Actualitat
    Saber coses ‘inútils’ ajuda
    Grup de Vetlladores a Terres de L’Ebre

    Related Posts

    Opinió
    La crisi de la professió docent

    juny 17, 2025

    Opinió
    L’educació en temps de pobresa

    juny 16, 2025

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}