Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Bars oberts i escoles tancades

    Elisabet Abeyàjuny 2, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El meu perruquer és un home senzill i tranquil, sempre disposat a l’amable conversa. Em va semblar que estava un poc nerviós i en principi ho vaig atribuir a tot aquest cocòrum del gel hidroalcohòlic, la mascareta, la desinfecció… Però llavors li vaig demanar pels seus fills i per com estaven vivint tot aquest període sense escola. Els nins tenen deu i tretze anys i són alumnes de l’escola pública i de l’institut públic més pròxims a ca seva. El perruquer em va respondre que havien estat molt bé mentre son pare i sa mare havien estat a ca seva sense treballar però que d’ençà que tots dos s’han hagut de reincorporar a la feina, els nins es passen gairebé vuit hores tots sols a casa i estan molt desmotivats. El petit té ganes de moviment i està un poc com un lleonet engabiat, i el gran s’ha tancat en ell mateix com un eriçó amenaçat i no vol tenir relacions socials amb ningú. Els amics nous amb qui havia començat a relacionar-se a l’institut no són prou amics com per tenir-hi una relació a distància, no parla amb ningú, no es relaciona amb ningú, i els pares estan comprensiblement preocupats.

    Cada dia els pares els deixen el dinar preparat a la gelera i quan arriba l’hora els nins escalfen els plats al microones. Així un dia darrere un altre, fins que arriba el cap de setmana i els pares fan un esforç perquè els fills s’oregin un poquet i van amb ells a fer una volta amb bicicleta o a peu. Llavors els nins veuen uns carrers que gairebé semblen normals (ja som a la fase dos!), amb grups d’amics que es passegen, amb gent asseguda a les terrasses dels bars, amb magatzems oberts i amb botigues on venen galindaines… Tot torna a les rutines diàries però la seva vida no, sense escola, sense la natació o el bàsquet que feien als horabaixes, amb uns deures que han d’enviar per internet i que no  els semblen útils ni motivadors…

    El perruquer, conscient que jo som una mestra, em va dir literalment: “Ja sé que les escoles no són guarderies però és que els nins estan abandonats”.

    Al meu voltant hi ha altres situacions diferents. Hi ha infants que tenen la sort de tenir algun adult a casa, potser perquè està a l’atur, o fa treball a distància, o perquè hi ha uns avis encara joves… Però fins i tot aquests nins i nines es demanen com és que les feines dels pares (als bars, a les botigues…) no són perilloses i en canvi l’escola sí que n’és. Potser és que els pares fan feines importants i en canvi el que es fa a les escoles no és necessari, o potser és que l’escola és un lloc insegur. Veiem pocs infants pels carrers, però això no vol dir que no hi siguin. No sentim les seves opinions, però això no vol dir que no les tenguin.

    Respect la inquietud de molts mestres per garantir les condicions de seguretat de les escoles i l’interès legítim dels sindicats per protegir la salut dels professionals de l’ensenyament, però em preocupen molt seriosament tots aquests infants sols a casa escalfant el seu platet al microones. Potser aquest estat d’alarma haurà fet canviar de manera important la seva visió del món.

    Quan vaig arribar a casa, després del meu pas per la perruqueria i després d’haver-me llevat la mascareta d’ús obligatori, em vaig adonar que tenia una patilla més llarga que l’altra. Amb una grapada d’anys d’anar al mateix perruquer, no m’havia passat mai. Vaig decidir deixar-ho estar i ara vaig ben contenta amb aquest desequilibri als cabells. Per mi és com un símbol de protesta i una metàfora del desequilibri social que suposa tenir els bars oberts i les escoles tancades.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Pla d’escolarització protegida del contagi i model d’escola diversificat
    Next Article
    Actualitat
    La Fapac estima que a 1r d’ESO fan falta un miler de places i parla de “col·lapse”
    Elisabet Abeyà
    • X (Twitter)

    Psicòloga i escriptora, ha estat mestra d'escola pública a Mallorca, sobretot a educació infantil i primària. Actualment està jubilada i continua escrivint contes i traduint

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}