Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El Síndic censura que alguns centres han dissuadit els alumnes d’anar-hi el juny

    Actualitat
    El Síndic censura que alguns centres han dissuadit els alumnes d’anar-hi el juny

    Redacciójuny 12, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Sant Rafael, a La Selva del Camp, el dia de la reobertura
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Mentre nombrosos centres han limitat l’obertura només a l’alumnat que finalitza l’etapa, per algun dia concret, o per fer alguna tutoria amb cita prèvia, a petició dels mateixos tutors, altres centres han organitzat, a banda de les activitats de tutoria i per l’alumnat que finalitza etapa, algunes activitats presencials per al conjunt de l’alumnat, en dies diferents, i fins i tot serveis per l’acollida de l’alumnat amb necessitats de conciliació de la vida laboral i familiar”, diu el comunicat que ha publicat avui el Síndic de Greuges, en en qual es recorden les indicacions donades pel Departament d’Educació el 20 de maig de cara a la reobertura dels centres que arribessin a la fase 2 de desescalada.

    Segons la informació que ha arribat al Síndic, a partir de les queixes rebudes i de les actuacions desenvolupades amb el Departament d’Educació, la institució que presideix Rafael Ribó afirma que “nombrosos centres han tramès a les famílies missatges de dissuasió del retorn de l’alumnat als centres, sense aprofitar activament la possibilitat de desenvolupar un treball socioeducatiu presencial amb l’alumnat que presenta més necessitats educatives, tant a primària com a secundària, abans de la finalització del curs”. També té notícia, per la informació tramesa pel Departament, que tots els centres han obert formalment, excepte els que estaven fent obres de reforma, i que en alguns casos ha hagut d’intervenir la inspecció educativa “ateses les resistències d’alguns equips directius i claustres”.

    Davant d’aquesta realitat, el Síndic recorda que “l’educació és un dret fonamental que ha de ser garantit i protegit pels poders públics i també, de manera preferent, pel professorat i pels equips directius dels centres, d’acord amb l’interès superior de l’infant. La Llei d’educació de Catalunya (LEC) estableix el compromís de les direccions dels centres, en l’exercici de les seves funcions, amb la defensa de l’interès superior de l’infant”.

    Si bé reconeix “l’esforç important” que ha fet “la gran majoria del professorat” durant els mesos de confinament “per reinventar-se i garantir el desenvolupament de l’activitat lectiva de manera telemàtica a l’alumnat”, el Síndic també recorda que “l’escola desenvolupa una funció social que va més enllà dels processos d’ensenyament i aprenentatge, i que és una institució central per garantir aspectes com ara la socialització, la igualtat d’oportunitats, la prevenció de situacions de patiment o desprotecció o el desenvolupament integral dels infants, entre d’altres”.

    Precisament, el nostre ordenament jurídic reconeix el dret de l’infant a l’escolarització, però també a l’educació en un sentit més ampli, de manera que els poders públics i els centres escolars no només han de fomentar l’accés a l’activitat pròpiament lectiva, sinó també altres actuacions que proveeixen d’oportunitats educatives els infants.

    Condicions no òptimes que permetien fer més

    A criteri del Síndic, afegeix el comunicat, “les condicions establertes per les autoritats sanitàries, que no són òptimes per desenvolupar la tasca educativa, oferien marge per promoure una intervenció socioeducativa més activa del que molts centres han desenvolupat, en benefici dels alumnes amb més necessitats educatives”. I pel que fa a la dispersió de respostes entre centres, “que el Síndic ha denunciat al llarg dels mesos de confinament [va publicar un informe sobre el seu impacte en els centres d’alta complexitat]”, val a dir que “els centres disposen d’un ampli marge d’autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió, circumstància que ha suposat una diferenciació de projectes educatius de centre, que és la màxima expressió de l’autonomia dels centres”.

    Amb tot, “el Síndic també recorda al Departament d’Educació que l’autonomia dels centres té límits, i que no pot ser emprada per establir diferències (i desigualtats) quant a l’assistència dels infants als centres o quant al gaudi del dret a l’educació en igualtat d’oportunitats. Convé posar de manifest que, segons estableix la LEC, “el màxim aprofitament educatiu” és un dels criteris que ha d’inspirar el desenvolupament del projecte educatiu de centre”.

    Les diferències entre centres van més enllà del que es pot considerar com a admissible des de la perspectiva del respecte a aquests marges d’autonomia quan suposen o generen desigualtats educatives per als alumnes o no estan orientats directament a assolir “el màxim aprofitament educatiu” de l’alumnat (art. 91 LEC).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Reobertura de centres Síndic de Greuges
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    «Als infants els hem de preguntar i escoltar»
    Next Article
    Opinió
    Tres models escolars; tres maneres d’entendre l’educació (I)
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Avenços i reptes en la inclusió de la neurodiversitat en el món laboral

    desembre 1, 2025

    Actualitat
    Ultimàtum dels sindicats a Educació amb mobilitzacions al desembre i nou calendari de negociacions

    novembre 28, 2025

    Reportatge
    “We are English” o com aprendre anglès fent de youtuber des d’una escola de Nou Barris

    novembre 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.