Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Programa de Millora i Transformació de centres a Balears

    Manel Perelló Beaujuliol 23, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El dia 15 de maig es va presentar, a través d’un webinar, el Programa de Millora i Transformació de centres de la direcció general de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca de les Illes Balears. Aquest nou Programa és resultat de la integració de dos programes ja existents des de fa uns anys: el Programa de Millora Contínua de centres i els Plans d’Innovació Pedagògica, que en conjunt englobaven 116 centres de primària i secundària organitzats en xarxes.

    La presentació del nou programa anava destinada a aquests 116 centres, per tal que en coneguessin els objectius, així com per resoldre dubtes i obrir un període per a la inscripció. Assistiren a la presentació telemàtica 283 membres d’equips directius i professors dels 116 centres, dels quals 109 s’han inscrit al nou programa (el 36% dels 302 centres existents entre CEIP i IES).

    El propòsit del programa és acompanyar els centres educatius en el canvi, facilitant unes eines i un mètode de treball que permetin la seva millora i la transformació educativa, de manera progressiva i sostenible en el temps.

    Els centres s’organitzaran en xarxes que es trobaran sis vegades durant el curs, en sessions dinamitzades pels assessors del programa amb tècniques de facilitació, amb l’objectiu d’acompanyar-los en la gestió del canvi per la transformació, orientada a un marc de referència educatiu a l’altura dels reptes del segle XXI.

    Aquesta presentació fou la cloenda d’un procés que es va iniciar el curs 2015-2016, quan la direcció general de Planificació, Ordenació i Centres es va proposar capgirar el Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua, basat aleshores en els requisits de la Norma ISO, i fer-lo esdevenir un programa coherent amb el repte de replantejar el propòsit de l’educació i l’organització de l’aprenentatge des d’una visió holística, tal com proposa l’informe de la Unesco “Repensar l’educació”.

    En aquest procés han tingut especial rellevància dues estratègies: l’evolució de les eines del Programa de Gestió de Qualitat i Millora Contínua, per tal d’enfocar-les als aspectes pedagògics, i la convocatòria durant 3 anys seguits de Plans d’Innovació Pedagògica.

    Pel que fa a l’evolució de les eines de gestió, cal destacar la creació d’una eina d’autoavaluació dels centres per part del departament d’Inspecció Educativa que, juntament amb les altres eines de gestió i millora, enfocades al lideratge pedagògic i la dinamització d’equips, s’ha tornat el referent dels centres del Programa. En aquest procés d’evolució de les eines de gestió, ha estat clau comptar amb l’assessoria dels companys de Kadinet del Departament d’Educació de Navarra i amb Alberto Arriazu, director de l’IES Navarro Villoslada de Pamplona.

    D’altra banda, la Conselleria era ben conscient que, des de feia força anys, s’havien dut a terme moltes transformacions als centres, que havien canviat les metodologies d’aula, l’organització escolar i l’avaluació, per donar resposta a un propòsit educatiu renovat. La convocatòria dels Plans d’Innovació Pedagògica va fer aflorar aquests centres i va facilitar la consolidació d’aquestes iniciatives.

    Les esmentades iniciatives s’han dut endavant al llarg de la legislatura 2015-2019, i durant aquest curs 2019-2020 s’ha concretat la intenció inicial de comptar amb un únic programa que, partint de la convicció que els centres són la unitat de canvi, aconsegueixi afrontar els reptes que té l’educació.

    Des del començament es va tenir molt present que s’havia de comptar amb l’expertesa de professionals de l’educació que a Catalunya ja estaven contribuint al canvi de mirada. Així, a tall d’exemple, hem comptat amb Xavier Chavarria per aportar la seva experiència en el projecte APEI (Avaluació Professional entre iguals), que nosaltres vàrem traslladar al conjunt dels 58 centres dels Plans d’Innovació Pedagògica; amb Maria Ojuel, que va assessorar els centres en avaluació formativa i competencial, durant tot el curs 2017-2018; o amb Pepe Menéndez que, juntament amb Lluís Tarin, varen assessorar directors de les nostres xarxes en lideratge en processos de canvi durant el curs 2018-2019.

    Dit això, i atès que la nostra intenció era redefinir les nostres xarxes de centres, des d’un bon principi vàrem fer un seguiment acurat del desenvolupament de l’experiència d’Escola Nova 21. El fet és que, atès que aquest programa acabava a final de 2019, la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca de les Illes Balears ha tingut en compte el coneixement generat pel programa en la definició i implantació del Programa de Millora i Transformació de centres públics.

    Per acabar, just destacar que aquest Programa de Millora i Transformació de centres públics és una iniciativa més, entre altres, que han desenvolupat els serveis de la Conselleria i que, per donar cohesió al conjunt, s’ha creat un equip transversal de les diferents direccions generals amb l’objectiu, per al final de la legislatura 2019-2023, d’haver deixat les bases fermes per la transformació del sistema, sempre al costat de la iniciativa i complicitat dels centres docents, atès que són la unitat de canvi.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Universitat: crear precarietat o treballar per eliminar-la
    Next Article
    Actualitat
    L’orientació educativa i professional, a la pantalla del mòbil
    Manel Perelló Beau

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}