Els centres educatius han viscut un any acadèmic convuls per la irrupció de la pandèmia. Han hagut de tancar un curs encadenat al següent sense gairebé temps de transició. El retorn als centres al setembre ens obliga a preparar un curs instal·lat en l’anormalitat perquè el virus dissortadament continua actiu. Distància social, higiene i protecció individual són les tres mesures preventives més idònies per preservar la nostra salut individual i col·lectiva. L’administració ha de vetllar pel seu compliment, facilitant els mitjans necessaris (mascaretes, hidrogels, mampares, etc.) a escoles i instituts.
La normativa publicada al juliol pel Departament d’Educació presenta molts reptes organitzatius per al nou curs. Les direccions han dissenyat plans d’organització provisionals al juliol que hauran de ser enllestits definitivament durant la primera setmana de setembre. Als claustres se’ls gira molta feina, hauran d’organitzar el curs, adaptar-lo a la nova situació, aprovar els criteris dels nous horaris. Els seus representants hauran de votar aquest pla definitiu perquè sigui aprovat pel Consell Escolar del centre, ja que serà un element clau de la Programació General de Centre.[1]
Per una gestió idònia dels recursos humans, caldria tractar algunes qüestions laborals que afecten el professorat. Si no es gestionen adequadament, poden alterar significativament la jornada laboral del professorat.
De totes, n’hi ha dues que són primordials: la regulació del teletreball i del dret a la desconnexió digital del professorat.
El teletreball ha de ser una eina a disposició de la comunitat educativa, respectuosa amb els drets laborals, una forma d’organització i de realització de treball no una sobrecàrrega. Dissortadament el Decret sobre teletreball[2] publicat aquest mes d’agost exclou els docents de la seva regulació:
«Aquest Decret és aplicable al personal al servei de l’Administració de la Generalitat i dels seus organismes autònoms, amb excepció del personal docent, el personal estatutari dels serveis de salut, així com el personal dels cossos de Mossos d’Esquadra, Bombers i Agents Rurals i el personal que ocupa llocs de treball en centres penitenciaris i de justícia juvenil, els quals es regeixen per les seves normes, pactes o acords específics.»
El Departament d’Educació a través dels documents per a l’organització i la gestió dels centres d’inici de curs o d’instruccions des de diferents Secretaries renuncia, apel·lant a l’autonomia dels centres educatius, a legislar condicions laborals del professorat que haurien de ser negociades prèviament amb els docents. Alguns sindicats de classe com la UGT insisteixen que es reguli per llei el teletreball i el dret a la desconnexió, ja que la connectivitat no deu ser sinònim de «disponibilitat permanent».[3]
L’Administració hauria de protegir nítidament el professorat no pas com una recomanació:
«En les NOFC s’ha de preveure el dret dels membres de la comunitat educativa a desconnectar digitalment de les activitats lectives i no lectives de caràcter telemàtic, respectant el temps de descans, les vacances i la conciliació familiar.
Així, es recomana potenciar el respecte a les jornades laborals del professorat i lectives dels alumnes, limitant l’ús professional i educatiu de les comunicacions digitals fora d’hores de treball, sobretot en els casos de teletreball i activitat lectiva telemàtica.»[4]
Al setembre, doncs, és primordial que la comunitat educativa a instàncies de la direcció del centre modifiqui les NOFC per tal d’adequar-les a la nova realitat. El document del PEC, ens indica quin ha de ser el procediment a seguir de manera participativa:
«El director o directora del centre públic, o el o la titular del centre privat, impulsa l’elaboració de les NOFC, amb la participació del claustre i de les successives adequacions, d’acord amb les necessitats del projecte educatiu del centre; les aprova (amb la consulta prèvia preceptiva del consell escolar), i vetlla perquè s’apliquin[5].»
Cal revisar urgentment, l’horari general del professorat i d’altres qüestions importants seguint les instruccions de les administracions i pel bé comú dels centres:
El Consell Escolar, a proposta de la direcció del centre públic o de la titularitat del centre privat concertat, ha d’aprovar les normes d’organització i funcionament i les seves modificacions. En ambdós casos, es poden aprovar globalment o per parts.
«Cal organitzar l’horari general del professorat (claustre, coordinacions, activitats de formació i d’altres) dins de les hores no lectives de permanència al centre o dins de les que formen part de l’horari laboral, però que no s’han de fer necessàriament al centre.»[6]
Finalment comentar que les altres mesures enteses com a motors de canvi i de millora de la qualitat com són la jornada continuada, l’acollida i l’organització, les franges horàries de treball per projectes, el treball per àmbits, STEM, els projectes de lectura, etc., que el centre desenvolupa, han de quedar recollides en les normes d’organització i funcionament, específicament, les concrecions organitzatives i els processos que es duran a terme per possibilitar l’aplicació, la implementació, el seguiment i l’avaluació corresponents.
L’entrada esglaonada de l’alumnat als centres pot generar controvèrsia si no es regula bé, perquè pot implicar que el professorat s’incorpori al seu lloc de treball un quart d’hora abans i se’n vagi un quart d’hora després del seu horari habitual precovid.
En conclusió, els claustres i els consells escolars en virtut de les seves funcions com a òrgans de participació de la comunitat educativa en el govern del centre,[7] quan tornin al setembre, hauran de traslladar al NOFC tots aquests canvis regulatius que afectaran les condicions laborals del professorat com són el teletreball, el dret a la desconnexió digital, les acollides, els criteris de confecció d’horaris, les permanències en els centres, la jornada continuada o flexibilitzada i el pla d’actuació com a principals objectius durant els primers dies del curs escolar 2020-2021.
En definitiva es tracta de posar en valor el claustre de professorat i el Consell Escolar, òrgans que dissortadament havien perdut funcions però que en realitat representen plenament la comunitat educativa i els professionals de l’educació dels centres.
[1] Instruccions de la Secretaria de Polítiques educatives, de 30 de juny de 2020
[2] DECRET 77/2020, de 4 d’agost, pel qual es regula la prestació de serveis en la modalitat de teletreball per al personal al servei de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i els seus organismes autònoms.
[3] https://www.elespanol.com/invertia/economia/empleo/20200807/ugt-remarca-postura-teletrabajo-legislar-derecho-desconexion/511199503_0.html
[4] 5.2 Responsabilitat en l’elaboració de l’horari dins «Documents per a l’organització i la gestió dels centres Novetats curs 21 21/07/2020»
[5] https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/PEC_Documents_gestio.pdf
[6] Ibíd Doc de Gestió pàg 4
[7] Article 148 LEC http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/normativa/normativa-educacio/lec_12_2009.pdf