A Catalunya, existeixen gairebé un centenar d’emissores escolars, al País Valencià una quarantena i a les Illes Balears una vintena, sovint de la mà de mitjans locals, ràdios comunitàries, entitats i ajuntaments. En el cas de Catalunya, el Departament d’Educació les té censades, ja que moltes d’elles van nàixer fa anys sota el seu impuls, si bé, segons Damià Caro, un dels membres de Comsoc, aquest impuls va decaure fa anys i la primera tasca que caldria fer ara seria “tornar a identificar quines ràdios hi ha i què s’està fent, a fi de tenir una identitat pròpia; el panorama és ric i divers, però ara mateix cadascú va a la seva”.
El primer pas de la creació de la futura xarxa ha consistit a crear un grup de telegram i llençar una enquesta virtual perquè els diferents projectes es presentin i proposin un nom comú, abans del 23 de setembre. La idea és que la presentació formal es pugui fer l’11 de novembre, en el marc del Mercat de l’Audiovisual de Catalunya (MAC) que se celebra a Granollers.
Alguns dels membres de Comsoc van començar a treballar en projectes educatius radiofònics fa quinze anys. I des de la seva constitució com a entitat el 2008 ho han fet en diversos projectes de ràdio i escola a Sant Boi de Llobregat, L’Ametlla del Vallès i Sant Antoni de Vilamajor, però sobretot el germen de la xarxa sorgeix de les set temporades que van organitzar un concurs de podcasts sobre contes del món adreçat a escoles i instituts, i que s’emetien com a secció al programa Món Obert de Ràdio L’Hospitalet, si bé també van anar apareixent per altres emissores de Catalunya i les Illes Balears.
“Gràcies a això hem anat coneixent moltes ràdios escolars i el treball que fan amb les seves respectives comunitats educatives i amb les ràdios locals dels seus municipis, i ens hem anat adonant que aquestes realitats són molt potents i estan molt poc interconnectades”, explica Caro. “I així és com fa un parell d’anys ens comencem a plantejar si en comptes de pensar en clau de projectes no seria millor pensar en clau d’organització i generar un espai comú entre emissores escolars i locals”, afegeix. A més dels representants de les ràdios escolars i locals, els membres de Comsoc han cercat altres complicitats, del món comunicatiu i educatiu, i ja donen suport a la iniciativa la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona, l’Associació de Mestres Rosa Sensat, la Xarxa d’Economia Solidària i El Diari de l’Educació, entre altres. Comsoc forma part també de la Plataforma per l’Educació Mediàtica, impulsada fa un any pel Consell Audiovisual de Catalunya (CAC).
Segons explica aquesta entitat en la nota de presentació de la iniciativa, “la creació d’una xarxa de ràdios escolars incentivaria la visibilització i el reconeixement de la veu i la feina de l’alumnat i dels agents relacionats amb aquest: centres educatius, emissores, ajuntaments o entitats col·laboradores. També permetria cercar sinergies i projectes comuns més enllà del nostre territori. La xarxa no només facilitaria relacions interescolars, sinó també coneixement, continguts, eines, bones pràctiques i models radiofònics replicables perquè les comunitats educatives que necessitessin suport per posar en marxa una ràdio, el tinguessin; i aquells que volguessin trobar recursos o noves propostes de millora, els en poguéssim oferir com a tallers o formacions”.
Abans de llençar la idea, els membres de Comsoc van fer una prospecció sobre altres iniciatives similars, a l’Estat i arreu del món, i van trobar “experiències molt interessants” que poden servir de base per encetar aquest camí, diu Damià Caro. Per exemple, el programa Radios Escolares Córdoba, que reuneix 180 institucions d’aquesta província argentina, o la francesa Radio Réseau, que recull les ràdios dels col·legis de primària i secundària de tot el món de parla francesa. També hi ha experiències sobre ràdios escolars a Extremadura, Canàries i Valladolid, entre altres, i a Catalunya fa només uns mesos sis escoles de Salt es van ajuntar per crear el programa Ràdio Escola a Ràdio Salt amb la finalitat d’esdevenir un canal de comunicació entre centres escolars, alumnat i famílies durant el confinament.
La pandèmia està frenant algun d’aquests projectes de ràdios escolars, ja que la reorganització dels centres i la creació de grups bombolla està obligant les escoles i instituts a congelar o reformular projectes com el de la ràdio escolar, per on habitualment passen alumnes de grups diversos. Per Caro, però, la recent experiència de Salt demostra que “aquestes ràdios poden fer un servei molt gran a la comunitat, i de fet durant la quarantena hi ha hagut altres ràdios escolars que han sorgit o s’han consolidat”.