Recollint el que hem après un any i mig després de l’esclat de la pandèmia, els confinaments i el boom de l’ensenyament a distància, podem dir que s’ha perdut la por a la formació online i que molts temes tabú com la solidesa i qualitat de les formacions a distància, la vàlua de les certificacions en aquesta modalitat o l’atenció personalitzada s’han fet evidents i les persones han pogut descobrir-los. Tot i que no han estat igual de profitosos per a totes aquelles persones que s’han atrevit a emprendre aquest camí.
Ara bé, l’exigència ha pujat i els paladars dels i les participants s’han tornat més exquisits. D’aquí que, per tal de garantir el futur de la formació en línia post-pandèmia, és més important que mai garantir una bona qualitat de l’ensenyament a distància. Amb la perspectiva de tots aquests mesos, ha arribat el moment de plantejar-nos com han de ser les formacions online post-pandèmia. N’apuntem alguns aspectes clau:
La figura del coordinador/a
Si bé avui en dia la formació en línia es pot cursar des de qualsevol dispositiu, la por a la soledat o a no tenir el suport davant un dubte o problema és l’element que fa desconfiar més de la formació a distància. Que et puguis connectar a les formacions des d’on vulguis i quan vulguis no vol dir que el o la estudiant no pugui compartir les seves experiències i vivències i no tingui una interlocució directa amb un/a tutor/a o dinamitzador/a. Aquesta figura, la de l’acompanyant, és clau en realitats virtuals, on podem sentir-nos sols o soles i ens cal una resposta a curt termini. La funció d’un o una coordinador/a, amb un accés fàcil i dinàmic (correu electrònic, telèfon, xat directe…), és clau en formacions de curta i llarga durada però la motivació també ha de venir des de la figura del tutor o tutora, que ha de tenir com a missió engrescar i compartir els seus coneixements amb els i les participants centrant el seu focus en l’experiència i l’aplicabilitat dels continguts vistos en el curs.
Seguiment personalitzat
El dia a dia de qualsevol persona és canviant, inesperat i viu. Dediquem les hores a família, amistats, feina i oci, però també a formar-nos i a aprendre. Moltes vegades els nostres horaris no es corresponen amb els del nostre tutor/a o coordinador/a, però la resposta (a voltes més tard i d’altres més immediata) ha de ser la prioritat. L’atenció personalitzada i el seguiment de la nostra evolució farà que tinguem la seguretat d’haver complert amb els objectius formatius i les valoracions úniques sobre el nostre treball en el curs i l’aportació de comentaris singulars seran claus per a l’èxit.
Els objectius del curs i el mètode pedagògic són bàsics.
Que puguem organitzar-nos en franges de treball de vint minuts diaris no vol dir que no haguem d’esforçar-nos. Tampoc en les formacions presencials de cinc hores estem al 100% i no per això entenem que amb aquest format aprenem més (fins i tot, de vegades assistim a classe sense els deures fets). Els objectius i continguts formatius que es comparteixen en qualsevol formació, sigui a distància o presencial, són claus per a la definició d’un programa formatiu de qualitat i això, independentment de la modalitat, influeix en l’aprenentatge. No per estar més hores assegut a una aula interioritzem millor el coneixement com tampoc gaudirem d’una transferència més eficient pel fet de seure davant d’una pantalla més estona. El mètode o model pedagògic és el què farà que aprenguem més o menys en cada un dels casos depenent de l’especialitat de la matèria i de la forma en la qual s’ha pensat la dinàmica i l’avaluació del curs. A més, en molts casos podem escollir si volem formar-nos en modalitat presencial o online, cosa que fa que el nivell d’exigència i dificultat vagin de la mà en tots dos casos.
Uns bons materials i un equip docent qualificat
Com comentàvem abans, el nivell d’exigència dels participants en formacions virtuals és més alt que mai després d’aquests mesos i per això la qualitat que ha de tenir qualsevol producte online ha de ser també més alta. El públic que mai havia fet formacions en línia però que sí que dedicava força temps a formar-se i reciclar-se ha entrat amb força en aquesta modalitat i sap quines experiències formatives són del seu interès i quines no. Un bon suport i una resolució de dubtes mitjanament ràpids i eficients són aspectes bàsics per a l’èxit de la formació, com també ho són els materials i l’avaluació que els formadors pengen a les aules virtuals i, sobretot, disposar d’un equip docent vàlid, qualificat i expert en la intervenció més que en el sentit estrictament acadèmic.
Al final, el suport i l’acompanyament de l’equip formador i de coordinació seran bàsics per personalitzar la formació i apropar-la a l’usuari o usuària, però la motivació personal tindrà la clau de volta per assegurar l’èxit de l’experiència.