Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Quatre reptes de fons per a l’escoltisme català

    Quatre reptes de fons per a l’escoltisme català

    Neus Giménez Turfebrer 22, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Proposo quatre línies que crec que podrien, i haurien, d’orientar el futur de l’escoltisme a casa nostra:

    La primera és l’autenticitat. L’escoltisme no pot fer dobles jocs o tenir agendes ocultes: és el que és, i prou, i ho és de debò. No hi ha lloc per a enganys o segones intencions. Tot el que diu i fa ho ha de fer des del fons del cor i amb total transparència. Els escoltes haurien de fer de l’autenticitat una condició de pertinença i un senyal d’identitat. Qui vulgui ser escolta per fer carrera o obtenir algun benefici col·lateral s’ha equivocat de lloc. S’és escolta per convicció i no se’n pot ser sense una plena identificació amb els valors de l’escoltisme: l’amor a la natura, la disponibilitat permanent pel servei als altres, l’estimació pel país, el mirar de desenvolupar les més altes potencialitats de la condició humana.

    La segona és la catalanitat. El nostre escoltisme s’identifica amb el país i està al servei del país, de la seva construcció, per tal de fer-ne un país admirable. Admirable territorialment, pel seu respecte i cura del paisatge rural i urbà. Admirable socialment, pel seu esforç per tenir una societat cohesionada, respectuosa dels drets de tothom, capaç de corregir les desigualtats no raonables, que estima la seva llengua i la seva tradició cultural, que integra als nouvinguts. Tenint ben clar que catalanitat no s’identifica amb independentisme, tot i que molts escoltes, potser fins i tot la majoria, puguin inclinar-se personalment per la independència. El fet de no ser independents no ens eximeix de la tasca de construir el país admirable que assenyalàvem, ni ens impedeix de fer-ho, per molt que alguns així ho considerin. És més important tenir un país admirable que un país independent.

    La tercera és la radicalitat. Que vol dir anar a les arrels i vol dir no defallir en la persecució dels propòsits ni negociar-los a canvi de compensacions de diverses menes. Fermesa, persistència, insubornabilitat han de ser trets distintius de la manera de fer escolta. I aquesta radicalitat ha de manifestar-se en l’àmbit de la política i en l’àmbit de la moral, tant col·lectiva com personal. Hi ha massa desorientació i vacil·lació política al país, i l’escoltisme ha de mirar de contribuir a corregir aquesta feblesa. Hi ha massa desconsideració pels comportaments cívics, pels gestos solidaris, en un context d’individualisme galopant on la publicitat i la moda semblen els únics generadors de referents de comportament. Hi ha massa timidesa a l’hora de defensar determinats comportaments personals, presidits pel rigor i l’exigència, per la coherència entre el que es diu i el que es fa, per fondària de les motivacions, pel no deixar-se anar en els braços de l’entreteniment, les drogues o la sexualitat deslligada de sentiments i compromisos profunds. La tradició escolta és el testimoniatge d’una manera d’estar en el món vertebrada per grans valors i promotora d’altes aspiracions.

    La quarta és la significativitat. L’escoltisme no pot ser socialment marginal, reducte d’uns quants estrafolaris de bona fe. L’escoltisme ha d’incidir en el conjunt social, ha de mobilitzar sectors centrals de la joventut i interpel·lar el conjunt dels joves, ni que sigui des de la crítica i l’exigència. Ha de parlar el llenguatge d’avui, no per assumir-lo acríticament, sinó per a fer-ne l’interlocutor de les seves preocupacions. I no només ha de ser significatiu per als joves sinó pel conjunt de la societat, que ha de trobar en l’escoltisme un referent crític i un aliat potent a l’hora de construir un món millor i un país millor.

    És fàcil dir el que s’hauria de fer, i és molt difícil fer-ho. Però aquí hi ha un altre dels trets d’identitat de l’escoltisme: el coratge, el no espantar-se davant de la dificultat, el fet de sentir-se part d’un moviment de transformació real del món. Una tasca de construcció d’un món millor que genera un lligam fort entre els que la comparteixen, lligam que l’escoltisme potencia fins a esdevenir un espai d’amistat profunda. Una amistat que és alhora aliment per no defallir davant de la magnitud dels reptes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    escoltisme
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La prevenció de l’assetjament des de les seves arrels a Infantil
    Next Article
    Actualitat
    Quatre reptes de fons per a l’escoltisme català
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Marta Pontnou a Héctor González: “Em deies ‘és que ets bona’ i això em donava seguretat en mi mateixa”

    desembre 16, 2025

    Carla Galeote a Pili Vidal i Jordi Cano: “Els mestres que m’heu marcat són els que m’heu ensenyat més enllà de la matèria”

    desembre 9, 2025

    Dídac Lee a Manel Montoliu: “Em vau ensenyar la cerca de l’excel·lència, i que sempre es pot fer un pas més”

    desembre 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.