Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Futbol base: formant en competitivitat

    Neus Giménez Turmaig 14, 20156 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una de les formes amb les que gran part de joves i adolescents ocupen les seves estones d’oci i lleure és amb l’esport, i en el cas dels nois especialment el futbol. La pràctica de l’esport com a activitat corporal és, sense dubte, una activitat convenient en la joventut i en totes les edats. A més a més els esports col·lectius aporten a infants i joves una sèrie d’aptituds de treball en equip i co-responsabilització molt beneficioses tant a nivell personal com social. Però el potencial físic dels joves en l’esport és magnificat de tal forma per les federacions esportives i clubs que acaba esdevenint en un entorn juvenil de competència i superació del rècord en estat pur.

    Aquesta intensa competència frustra d’entrada a la, gairebé, totalitat del jovent que mai aconseguirà ser “campiona”, acabant derivant a una concepció de l’esport: activa, mentre se sigui competitiu, o passiva com a “espectacle”. Un espectacle que, per cert, molts règims polítics han utilitzat històricament per a desviar les tensions socials. Un espectacle que permet al seu públic els comportaments més primaris i que malauradament conviuen en camps i grades professionals però també, de forma preocupant, en el futbol base. En aquest sentit, la Federació Catalana de Fútbol (FCF) fa un any presentava la campanya “Joc net” i fa unes setmanes “Prou violència al futbol. Respecte”.

    La necessitat d’una responsabilitat educativa dels clubs de futbol

    Existeix una extensa permissivitat social sobre els comportaments i comentaris irrespectuosos en els camps de futbol. Uns comportaments reprovables socialment en qualsevol altre espai o context. Fins i tot, s’ha arribat a defensar que “és preferible que les persones es desfoguin al camp i així no ho fan al carrer o a casa”. Però infants i joves conviuen quotidianament amb “l’exemple” d’adults (pares, mares i entrenadors) que insulten i agredeixen a jugadors, famílies rivals i, sobretot, àrbitres. Es tracta d’una influència social que des-educa a infants i joves de la influència educativa d’escoles i instituts. Els episodis de violència física als camps de futbol no són puntuals, però existeix una altra violència, simbòlica i verbal, de molta intensitat i que sempre està present en vestuaris, terrenys de joc i graderies.

    El psicòleg esportiu Antonio Hernández en el documental Fuera de juego (Carles Caparrós, 2008): “Un grup de nens dirigits per una persona que l’únic que li importa és exclusivament guanyar. Uns pares que estan a les bandes pressionant als nens, no per a què siguin millors persones, sinó per a què passin per sobre del rival, a costa del que sigui, quan el rival són nens de la mateixa edat que els seus fills. Pares que insulten o que arriben a pegar a l’àrbitre. Això no és educatiu.”

    L’Observatori Crític de l’Esport de la Universitat Autònoma de Barcelona té una abasta trajectòria en l’anàlisi d’aquestes violències i les seves conseqüències socials. Són unes conseqüències referides no només a reproduir desigualtats socials, sinó a reforçar-les. És molt significatiu i exemplificador com en el context esportiu és acceptat que l’àrbitre sigui insultat i menyspreat evidenciant una falta d’empatia i respecte vers aquesta persona. A més a més dels insults de caire racista, sexista i homòfob que també esquitxen a dones, masculinitats diverses, homosexuals, migrants o persones amb diversitat funcional. Però malauradament aquestes actituds no només estan normalitzades a les grades sinó també als vestuaris del futbol base. Qualsevol noi o noia que hagi jugat en la seva infància o joventut en un equip de futbol reconeixerà un entrenador que hagi fet comentaris masclistes o dit frases com: ¡sois unas madres!; ¡parecéis unas mariconas!; ¡Si pasa la pelota no pasa el jugador!; ¿Dónde os habéis dejado los huevos? o; ¡vete a cocinar! –en referència a una àrbitre dona-”.

    futbol2Tot i així, cada cop són més els clubs de futbol base que es van responsabilitzant del seu paper educatiu no només a nivell futbolístic sinó també social. Per exemple, Tomás Desembre, president de la Penya Barcelonista Barcino del barri de Sant Martí de Barcelona, explica que “tot i que el context ho dificulta, fa anys que intenten desenvolupar un futbol base implementant valors de convivència i de respecte”. Aquesta club foren els impulsors de l’actual article 147 de la FCF en el que es permetria que infants migrants poguessin jugar. Article que els grans clubs han aprofitat pel seu interès competitiu i no per al d’infants, una pràctica per la que han sancionat al Barça. La penya també ha desenvolupat campanyes de cooperació internacional amb Panamà i campus d’acollida i convivència amb clubs de Jordania, EUA i Anglaterra. Finalment, també destaquen que “per tot el que implica socialment, davant la limitació d’edat dels equips mixtes, és una aposta per a la Penya promoure des d’infantils (13-14 anys) un línia en equips femenins”.

    La competitivitat futbolística com a font d’èxit o exclusió social en adolescents

    Pel que fa a la pràctica, pròpiament esportiva, del futbol en infants i joves també es regeix per criteris competitius. La titularitat o suplència, o els minuts de joc, en la majoria d’equips de futbol base depèn de la qualitat futbolística del nen. Entrenadors sense aptituds ni voluntat educadora, reprodueixen els rols autoritaris dels professionals oblidant que davant tenen infants i joves, i que el futbol és el seu espai de lleure, oci i diversió. En molts casos, l’únic criteri que es sobreposa als de la qualitat per a ser o no titular és el del comportament i la disciplina en els entrenaments. Un criteri que penalitza novament a l’infant o jove, ara en el seu espai de lleure, que segurament viu situacions socials i familiars més complicades.

    Davant d’aquestes dinàmiques “professionalitzadores” que es donen en el futbol base, la FCF durant la darrera dècada ha anat implementant normes que afavorissin una participació més activa i flexible. Unes normes que han protegit directament infants i joves com, per exemple, les de la possibilitat de tornar a jugar un cop s’és substituït o l’obligatorietat de fer jugar un mínim de minuts per partit a tots els jugadors (fins alevins: 10-12 anys). Altres mesures de caràcter més indirecte, o de resultats a llarg termini, no han tingut els mateixos efectes com el cas de l’obligatorietat de superació d’un curs per a entrenadors de 65h (de les quals només 5h estan dedicades a aptituds pedagògiques).

    I són aquestes dinàmiques competitives, encara per a eradicar, les que es traslladen també a escoles i instituts en la convivència entre adolescents. L’èxit futbolístic en un equip es tradueix en prestigi social que es trasllada a l’escola. El més hàbil esportivament destaca també en l’espai de lleure de l’escola, que majoritàriament és futbol. En molts casos aquest prestigi futbolístic compensa la satisfacció personal d’aquells joves amb dificultats a l’entorn familiar o amb les exigències escolars. Però malauradament, en la majoria de casos reforça l’exclusió social de la majoria d’infants i joves (que no seran campions) fent-los viure, en un àmbit quotidià més, un fracàs (justament el del lleure i esbarjo). Un fracàs d’èxit i prestigi social, que si se suma a d’altres a nivell familiar o escolar, pot esdevenir en experiències vitals traumàtiques o mals records d’infantesa per a molts joves (depressions, bulling,…).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Darwin, els àtoms i el telègraf: breu història de la ciència a través de la música
    Next Article
    Actualitat
    El futbol base: una educació no-formal on hauríem de posar més atenció
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi

    juny 11, 2020

    Reorientar les finalitats educatives per a afrontar la tempesta

    maig 29, 2020

    10 anys de la repressió policial al ‘No a Bolonya’: veus d’uns mesos que no només van canviar les universitats

    març 18, 2019
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}