Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
La promoció i la reflexió sobre la lectura com a eix fonamental de la identitat docent és el tema principal del document Compromís docent amb la cultura lectora elaborat per universitats catalanes, mestres i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC).
La presentació oficial de la iniciativa tindrà lloc el proper 30 de gener a les 18:30 hores a la Biblioteca Jaume Fuster de Barcelona per tal de reforçar els vincles entre cultura i educació, i inclourà una conferència, música i cinema.
La presentació anirà a càrrec de la Martina Vilarasau, amb la intervenció de professionals reconeguts en l’àmbit educatiu i cultural (Antonio Monegal, Jaume Cela, Alba Sabaté i Vinyet Martínez) que compartiran reflexions i experiències sobre la importància d’una educació fonamentada en la cultura lectora. Cada participant aportarà una perspectiva singular: des de com fomentar l’hàbit lector fins al paper transformador de la cultura lectora en la formació inicial i permanent com a mestre.
El document Compromís docent amb la cultura lectora és el resultat d’un treball col·laboratiu entre investigadors i docents dins del projecte ARMIF «Mestres i Lectura. El compromís docent amb la cultura humanística (+LECT)», en el qual han participat tres universitats catalanes —la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat de Vic—, mestres d’escoles d’arreu del territori català i la FMRPC. A partir de seminaris i debats realitzats al llarg del 2024, s’han articulat dotze compromisos fonamentals que defineixen un marc d’acció per integrar la lectura en la pràctica educativa quotidiana.
La lectura, pilar fonamental de l’educació
El document destaca diverses idees clau que fonamenten el compromís docent amb la cultura lectora, posant èmfasi en diferents aspectes de la lectura com a eina educativa i transformadora. Una de les reflexions centrals del manifest és la necessitat de reconèixer la lectura com un dels pilars fonamentals de l’educació, una eina que transcendeix l’aprenentatge i que actua com a motor de transformació personal, social i cultural.
Per tal d’assumir els reptes educatius actuals, el document proposa una sèrie de reflexions i accions que defineixen el paper dels docents com a agents culturals compromesos. Aquest document està dividit en tres grans eixos, que pretenen reivindicar el valor i la necessitat del compromís docent amb la lectura, el llibre i les pràctiques educatives lectores.
La iniciativa destaca que la lectura avui es manifesta en formats diversos, des de manuscrits fins a documents digitals i defensa que cal entendre aquesta diversitat com una oportunitat per connectar amb els interessos de l’alumnat, adaptant les diferents maneres de relacionar-se amb els textos.
Tanmateix, el document reivindica el llegir per llegir, un gest que posa en relleu la lectura com a experiència desinteressada, capaç de crear espais de diàleg amb autors i autores, connectar amb altres cultures o, senzillament, gaudir del plaer de viure altres vides.
El projecte posa èmfasi en el fet que el llibre, a més de ser un objecte físic, és un vehicle de memòria, reflexió i cultura, i una de les tasques més importants de l’educació és ajudar les generacions més joves a reconèixer aquest llegat, connectant el passat amb el present i fent visible la seva rellevància en la societat contemporània. Per això, considera essencial mantenir una actitud crítica envers els textos, discernir-ne la qualitat i utilitzar-los com a eines per enriquir la formació cultural de l’alumnat. Això inclou fomentar la creació d’un cànon pedagògic dinàmic i inclusiu, que combini tradició i contemporaneïtat i que s’adapti a les necessitats diverses dels estudiants.
El paper actiu de la docència
El document posa èmfasi en el paper actiu dels docents en la creació d’un entorn cultural que promogui la lectura com a pràctica educativa central. Sota el convenciment que tot l’alumnat ha de tenir accés a llibres i espais on desenvolupar el seu gust per llegir, defensa el paper de les biblioteques escolars com a element fonamental per garantir l’accés gratuït a llibres, possibilitats de descoberta i itineraris lectors personalitzats.
Més enllà de les propostes concretes, el document defensa una visió humanista de l’educació que situa la lectura al centre com a eix vertebrador de l’aprenentatge i com a element clau per construir una societat més crítica, compromesa i humanitzada. Els compromisos plantejats són una crida a l’acció, una invitació als docents per fer de la lectura una eina que connecti passat, present i futur, i que esdevingui motor de canvi en l’educació i en la societat.
L’acte del 30 de gener vol ser també una crida a l’acció per als docents, estudiants, famílies i comunitats educatives. L’accés a l’acte és gratuït, però requereix inscripció prèvia a través d’aquest formulari en línia.