Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    Martí Teixidó

    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”

    Ana Basanta

    La crisi de la professió docent

    Pedro González de Molina Soler
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Tinc dos anys i estic cansat

    Opinió
    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdújuny 26, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Cansat de tant soroll, de tant moviment, de no tenir espai. De no tenir temps. De no tenir prou braços ni prou mirada de la Mar, la meva educadora. Cada dia arribo a l’escola bressol a dos quarts de nou i en surto a dos quarts de cinc. Sort que no entenc el pas del temps. És tot molt intens. No ho sé explicar, però ho sento, ho noto al cos. Arriba cert moment que m’esvero, em neguitejo. Jo encara no sé posar paraules al que em passa, però el meu cos sí que ho sap.

    Hi ha dinou infants més com jo en el meu grup. Tots tenim entre dos i tres anys. Tots som pura emoció. Pura vitalitat. Pura necessitat. Tots volem una mirada, una resposta, una explicació, un consol. Però la Mar és només una. A estones en són dues, però encara no és suficient. Vivim en una cultura de la immediatesa, la del “tot ha de ser ara”, on fins i tot el desenvolupament infantil sembla haver de respondre a una lògica de rendiment. Però jo soc l’antítesi d’això: soc lentitud, soc repetició, soc presència. Soc necessitat de temps real.

    De mica en mica, estic aprenent a parlar i a comunicar-me. A entendre el que sento i el que senten els altres. Però aquest és un procés molt complex i necessito viure moltes experiències i tenir temps per poder-ho anar entenent. Encara no sé compartir, encara no sé esperar, encara no sé regular-me. Per això necessito que l’adult sigui el meu suport, la meva calma, la meva guia.

    La Mar fa el que pot. Però no pot amb tot. Ningú pot. Tothom espera que ella estigui tranquil·la, serena, disposada a respondre a totes les nostres demandes amb tendresa, amb paciència, amb amor. I ho intenta. Però som vint. Vint.

    Ella ens ha d’acompanyar en tot: quan tenim conflictes, quan plorem, quan ens fem mal, quan tenim por, quan ens frustrem, quan mengem, quan anem a dormir, quan ens hem de treure les sabates o quan ens les hem de posar, quan necessitem un canvi de bolquer, quan volem jugar sols, quan volem companyia, quan volem explicar alguna cosa amb les poques paraules que sabem dir. Ens ha d’acompanyar molt, en tot, mentre aprenem sense parar sota la seva mirada i la seguretat que aquesta ens proporciona. Ella és la persona que em fa sentir segur i és a partir d’aquesta seguretat que em sento disposat a obrir-me al món que m’envolta. No soc un bolet que creix sol. Soc una persona. Una persona petita, sí, però una persona sencera. Amb cos, emocions, desig, dignitat. No soc un moble en una sala. Soc un infant en ple procés de construcció. Necessito espai, temps. Necessito adults que hi siguin, que em mirin, que m’escoltin, que em vegin, que m’acompanyin de debò.

    No soc un moble en una sala. Soc un infant en ple procés de construcció

    No vull més espais bonics i plens de materials si no hi ha temps ni calma per fer-los servir. No vull més discursos buits sobre la importància dels primers anys de vida si després ens amunteguen com si fóssim mercaderia en una cadena de muntatge. Vull que l’escola bressol ens proporcioni un ambient segur, dolç, suau i estimulant, no un ambient estressant, sobrecarregat i sobreestimulant que provoca massa conflictes i massa interferència entre nosaltres. Vull els conflictes justos, els necessaris, els que ens pertoquen, els que es poden acompanyar correctament. El que vull és estar en un grup reduït. On la Mar ens pugui conèixer. On ens pugui entendre. On ens pugui cuidar. On ens pugui oferir el temps que necessitem cadascú de nosaltres. El que vull és créixer amb calma. Explorar amb tranquil·litat, manipular materials sense el risc constant que me’ls prenguin de les mans o que interfereixin en el meu joc, viure en un ambient tranquil que em permeti anar al meu ritme. Tenir temps i espai per provar de pujar per una rampa tants cops com em faci falta, temps i espai per traslladar aquella galleda plena de sorra a la caseta de fusta, temps i espai per observar com roda aquesta peça quan la deixo caure a terra, temps i espai per intentar posar-me la jaqueta per sortir al jardí, temps i espai per aprendre sol a beure amb el got d’aigua, temps i espai per anar a estirar-me al meu matalàs a dormir, temps i espai. Temps i espai.

    Crec que l’escola bressol ha de ser un espai de vida, de descobertes compartides, de primeres passes dins la comunitat. Un lloc on començar a aprendre a estar amb els altres, a mirar-nos, a conviure des del respecte. Però les condicions ho han de poder permetre. 

    Quan els adults realment es creguin el discurs sobre la importància dels primers anys de vida, quan realment hi apostin, l’escola bressol serà un entorn ric, digne i transformador per a tots nosaltres, els infants. Perquè créixer en comunitat és bonic, però només si hi ha espai per mirar-nos, per escoltar-nos i perquè m’acompanyin amb cura, i no únicament com a espai perquè els adults puguin conciliar la vida laboral i familiar en una societat que cada dia sembla més malalta.

    [Mar]

    El cos dels infants parla quan no poden fer-ho amb paraules. Els adults hem d’aprendre a llegir aquest llenguatge corporal: la mirada que busca, el plor que desborda, el cos que s’esvalota. Són missatges. I sovint són peticions de pausa, d’atenció, de contacte amb nosaltres.

    El nombre d’infants per grup a les escoles bressol no permet que l’acompanyament sigui realment personalitzat. I això no és culpa meva. És un sistema que demana molt i dona poc, que exigeix proximitat emocional, però en canvi no proporciona les condicions per sostenir-la. És urgent repensar els tempos educatius. La pressa adulta no pot imposar-se al ritme intern de la infància. El desenvolupament emocional i cognitiu no es pot accelerar com si fos un procés industrial. Cal confiança, temps i mirada. L’educació infantil és construcció de la base emocional de tota una vida. Els infants no han de “saber controlar-se”, han de ser acompanyats a entendre’s.

    El nombre d’infants per grup a les escoles bressol no permet que l’acompanyament sigui realment personalitzat

    En una societat líquida i accelerada, que prioritza la productivitat per sobre del vincle, els infants són l’últim engranatge, els que han d’adaptar-se a ritmes que no són els seus, com si créixer fos una cursa. La mirada de l’educadora és molt més que control o vigilància: és un vincle afectiu. És l’eix des d’on els infants poden explorar, aprendre, desenvolupar-se. Però perquè aquesta mirada sigui sostinguda i amorosa, necessita condicions dignes per existir.

    No calen encara més projectes pedagògics amb paraules boniques, ja n’hi ha suficients. El que cal és coherència. Cal valentia per posar les necessitats reals per davant dels discursos de màrqueting educatiu. Cal passar del “què” al “com”. Grups més petits no són cap luxe, són una condició indispensable per a una educació de qualitat. I no només pels infants: també per preservar la salut mental i emocional de les professionals que els acompanyem.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bressol escoles bressol infància infantil opinió petita infància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Ajornar el projecte de vida
    Next Article
    Reportatge
    Què passa amb l’oci i l’alimentació dels infants a l’estiu?
    Aina Cabau Vallverdú

    Related Posts

    Reportatge
    Què passa amb l’oci i l’alimentació dels infants a l’estiu?

    juny 26, 2025

    Opinió
    Ajornar el projecte de vida

    juny 25, 2025

    Opinió
    Cinquanta anys construint la Nova Escola Pública

    juny 25, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}