Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Abbas Kiarostami, cinema amb ulls d’infant

    Neus Giménez Turjuliol 20, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Si un infant no ens pot entendre és que tenim un punt feble, és que nosaltres no arribem a produir un pensament simple. Imaginar un cinema que fos sempre possible mostrar als infants seria una bona manera de verificar si aconseguim veritablement comunicar les nostres idees.”

    Abbas Kiarostami

    Abbas Kiarostami s’expressava així pensant sobre el cinema. Es fa difícil pensar en un creador cinematogràfic que faci pel·lícules que suposadament no són per a nens on aquests hi apareguin tant. Aquest article de final de curs només vol ser una invitació a apropar-nos al director iranià que va morir a començaments del més de juliol. Hi ha molts motius per fer-ho i també hi ha qui en trobarà per allunyar-se. El cinema com tantes coses es qüestió de gustos. Però potser convindria destacar aquesta atenció pels infants, aquesta preocupació per fer-los protagonistes, per mostrar el seu món, les seves preocupacions, les seves pors, les seves idees, la seves capacitats no sempre reconegudes pels adults, les seves incomprensions davant del que els demanen els adults…
    La filmografia que coneixem, o a la qual tenim accés fàcil, és limitada. Són les pel·lícules que l’han projectat internacionalment: El vent ens portarà, El sabor de les cireres, A traves de les oliveres, El globus blanc, on és la casa del meu amic?… Molt del que va fer ho tenim per descobrir. Kiarostami, entre 1969 i 1970, es va incorporar a l’Institut pel Desenvolupament Intel·lectual d’Infants i Adolescents, Kanún, i això, ho reconeix ell mateix, va dirigir la seva creació cap als nens. Era la funció de l’Institut i va esdevenir un centre de creació molt actiu. També tenim creació recent que difícilment ha arribat als cinemes o no sempre en les millors condicions.
    https://www.youtube.com/watch?v=jxpKOlQ4L4I
    La història contemporània de l’Iran en el qual ha viscut Kiarostami segurament no l’ha ajudat a fer tot el cinema que hauria volgut, però tenim la impressió que ha fet allò que volia. Per ell l’art era creativitat, era imaginació. I tenia clar que el govern autoritari del seu país, i també d’altres, té por de les persones que pensen per elles mateixes i no es limiten a obeir. El seu és un cinema que busca ajudar a pensar amb el propi cap. Pot ser un cinema pedagògic, però no adoctrinador. Té una concepció de l’ètica, que a diferència de les ordres i les prohibicions, busca aconsellar, proporcionar intuïcions, comprensions i després deixar a la persona decidir.
    Potser per això les seves pel·lícules són lentes o hi ha qui les troba lentes… Potser ho són perquè la vida és lenta… A menys, potser, de que visquis constantment en una cursa contrarellotge per salvar el món d’un atac nuclear, terrorista, alienígena… Segurament tothom té curses contrarellotge quotidianes, però també acaba notant la lentitud de la vida. Per exemple, quan el seu fill de cinc anys li pregunta com se les arreglarà ell quan el pare i la mare ja no hi siguin… La vida és lenta no perquè no pugui passar a més velocitat de la que voldríem, potser és lenta perquè ens obliga a pensar allò que fem i per què ho fem. Podem evitar fer-ho, evitar pensar massa. Potser si no pensem massa la vida no serà tan lenta, però potser algun dia ens adonarem que és menys vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Anna Boyé: “En les societats matriarcals el ‘ser’ és més important que el ‘tenir'”
    Next Article
    Actualitat
    Abbas Kiarostami, cinema amb ulls d’infant
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi

    juny 11, 2020

    Reorientar les finalitats educatives per a afrontar la tempesta

    maig 29, 2020

    10 anys de la repressió policial al ‘No a Bolonya’: veus d’uns mesos que no només van canviar les universitats

    març 18, 2019
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}