Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Defensar l’escola concertada és defensar Catalunya

    Joan de Santiago Bayona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    Joan-Andreu Rocha Scarpettajuny 13, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La minisèrie britànica de drama psicològic i criminal de Netflix Adolescence s’ha convertit en un dels grans èxits de Netflix el 2025. La producció presenta una trama que ha sorprès el gran públic: la complexitat de diversos aspectes de la salut mental dels adolescents en el context d’una societat cada cop més lligada a les xarxes socials, fragmentada en la consolidació de les relacions humanes i aliena a la realitat de la vida personal de molts joves.

    És sabut que la trama gira al voltant de Jamie Miller, un noi de 13 anys arrestat per l’assassinat d’una companya de classe, Katie Leonard. La sèrie se centra en l’exploració psicològica dels personatges i les seves relacions, especialment dins del nucli familiar i amb les autoritats.

    Però allò que fa particularment interessant a Adolescence, a més d’estar rodada tècnicament en pla seqüència, és el debat que ha generat per la seva representació de l’impacte de les xarxes socials sobre els adolescents que potencialment podrien derivar en comportaments violents. Aquest debat també ha arribat a l’àmbit polític, portant al primer ministre britànic Keir Starmer a afirmar que la producció arriba a tenir un caràcter “documental”.

    Una eina rellevant que pot contribuir a afrontar aquests reptes és sens dubte el lleure educatiu, és a dir aquelles activitats realitzades durant el temps lliure que tenen una finalitat formativa, socialitzadora i de creixement personal, especialment adreçades a infants i joves, per combatre l’alienació juvenil generalitzada que caracteritza els nostres temps.

    No en va la Càtedra de Lleure Educatiu i Acció Sociocultural de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés ha dedicat, ja des d’abans de l’estrena de la minisèrie Adolescence, diversos espais de reflexió per aprofundir sobre l’impacte positiu de les activitats de lleure educatiu sobre les problemàtiques de salut mental que afronten els infants i els joves en el context d’una societat complexa i accelerada.

    L’educació en el lleure aporta un espai segur i d’expressió que permet traslladar emocions lliurement, sense judici

    La contribució del lleure educatiu a aquesta realitat es fa palesa a nivells diferents. En primer lloc, l’educació en el lleure aporta un espai segur i d’expressió que permet traslladar emocions lliurement, sense judici. S’hi promou un clima de confiança, acollida i respecte. Dinàmiques com “la roda de sentiments”, jocs simbòlics o assemblees permeten verbalitzar preocupacions i emocions que els joves difícilment poden expressar en altres contextos.

    En segon lloc, la participació en les activitats de lleure educatiu permet a infants i joves la construcció de vincles significatius, fomentant relacions sanes, estables i cooperatives on els joves deixen de sentir-se sols o invisibilitzats, com passa amb Jamie a la sèrie. Les figures de monitoratge actuen sovint com a referents adults positius, assequibles i empàtics.

    Un tercer aspecte que aporten les activitats de lleure educatiu és el desenvolupament d’habilitats personals i socials com ara l’autoconeixement, l’autonomia, la resiliència i la presa de decisions, habilitats que es treballen de forma pràctica mitjançant diferents dinàmiques i jocs. A través del joc, el servei, la convivència o les activitats de natura, els adolescents desenvolupen autoestima i confiança, valors indispensables per poder navegar en els complexos paradigmes socials contemporanis.

    A través del joc, el servei, la convivència o les activitats de natura, els adolescents desenvolupen autoestima i confiança

    La prevenció i detecció primerenca de potencials problemes de salut mental també es troben entre les aportacions del lleure educatiu, detectant possibles símptomes d’ansietat, tristesa, irritabilitat, aïllament o manca de motivació i canvis sobtats de comportament. És a dir: les activitats de lleure poden ser el primer lloc on s’identifica una situació de risc de la salut mental dels joves.

    Un cinquè element que aporta el lleure educatiu a algunes de les problemàtiques plantejades per la sèrie adolescència és la desestigmatització i normalització del malestar derivat dels problemes de salut mental. Parlar de salut mental com un tema més en jocs, contes, vídeos o dinàmiques ajuda a trencar el tabú tot demostrant que demanar ajuda no és una debilitat, sinó un acte de coratge assolible en un entorn de confiança.

    L’èxit de produccions com Adolescència i els conseqüents debats que generen ens permeten posar en relleu les eines que ens poden ajudar a afrontar les problemàtiques que fan surar. Entre aquestes, el lleure educatiu té molt a aportar i a dir. Però el valor del lleure educatiu en aquest camp només es farà palès a mesura que reconeguem allò que és i els múltiples instruments que presenta de cara a l’acompanyament dels infants i els joves en el seu camí cap a una maduresa responsable i crítica.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescents Lleure Lleure educatiu opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El que la IA em va ensenyar
    Next Article
    Actualitat
    Fundesplai presenta els Premis Josep Gassó per a la convivència i la sostenibilitat
    Joan-Andreu Rocha Scarpetta

    Degà de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés-URL

    Related Posts

    Actualitat
    Fundesplai presenta els Premis Josep Gassó per a la convivència i la sostenibilitat

    juny 13, 2025

    Opinió
    El que la IA em va ensenyar

    juny 12, 2025

    Opinió
    Comunicat de RELLA a la ciutadania i als poders polítics sobre el genocidi de Gaza

    juny 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}