Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Així funciona l’”estratificació horitzontal” a la universitat segons l’origen social

    Estudis de Medecina i Arts tenen més graduats de classe alta que els d’Educació i Llengües i literatura
    Ana Basantaabril 1, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un estudi de l’Agència de Qualitat Universitària (AQU) de Catalunya indica que la majoria d’estudiants de medecina procedeixen de classe alta, mentre que en graus com Educació i Llengües i literatura hi ha més classe mitjana i baixa. És el que es coneix com a “estratificació horitzontal” en el sistema universitari, segons el qual hi ha una tendència a que les rendes més baixes es matriculin en carreres amb una inserció laboral més moderada i amb unes notes de tall més baixes.

    Així, segons l’informe Equitat en la inserció laboral i la mobilitat social dels graduats i graduades de les universitats presencials catalanes d’AQU Catalunya, un 58,5% dels graduats de Medecina i ciències biomèdiques són de classe alta, un 30% de classe mitjana i un 12% de classe baixa.

    Distribució de les persones graduades segons la classe social i per
    subàmbit ampliat (2023) | AQU Catalunya

    En Arts i disseny un 52% correspon a estudiants procedents de famílies amb més recursos i un 12% de classe baixa, mentre que en Tecnologies Industrials ho són un 51% i un 15% d’origen més humil.

    En canvi, pel que fa als graus relacionats amb Educació, un 36% corresponen a titulats de classe alta i un 25% a persones de classe baixa. En Llengües i literatures ho són el 35% i el 25%, respectivament, mentre que en intervenció social hi hauria una proporció més equitativa.

    El president d’AQU Catalunya, Francesc Xavier Grau, va afirmar en la roda de premsa de presentació de l’estudi que existeix “estratificació social”, ja que existeixen diferències entre titulacions per prestigi social.

    Salaris bruts mensuals mitjans (només ocupats a temps complet) segons la classe social i corregits per la inflació | AQU Catalunya

    Això es trasllada als salaris, de manera que els titulats de classe social alta cobren fins a 206 euros més al mes de mitjana, segons dades del 2023, amb 2.464 euros, enfront de 2.257 euros dels titulats de classe d’origen més baix. L’estudi està fet en base a una enquesta realitzada a 21.000 graduats d’universitats públiques i privades per analitzar les diferències en inserció laboral tres anys després d’haver-se titulat.

    Els centres no metropolitans són més equitatius

    Les mateixes dades indiquen que els centres públics de Barcelona i la seva àrea metropolitana tendeixen a tenir un percentatge de classe alta inferior al dels centres privats d’aquest mateix àmbit geogràfic. Els centres no metropolitans, en canvi, independentment de la titularitat, tenen una distribució més equitativa de la població titulada.

    L’anàlisi explica les universitats de fora de l’àrea metropolitana de Barcelona són les que afavoreixen més l’ascensió social. Com a dades rellevants, destaca que el subàmbit d’intervenció social a les universitats públiques no metropolitanes és el que té una població titulada d’entorns menys privilegiats. En canvi, 8 de cada 10 titulats en Medicina i Ciències Biomèdiques d’una universitat privada i metropolitana són de classe alta.

    Els màsters augmenten un 26% en cinc anys

    D’altra banda, a Catalunya, en els darrers cinc cursos acadèmics, s’han produït canvis en l’oferta universitària, com ara que la població ha crescut en un 3% en aquest període. L’augment més significatiu s’ha experimentat en les titulacions de màster, amb un increment del 26%, sobretot en els àmbits d’enginyeria i arquitectura, ciències socials i jurídiques. A més, un 67% dels màsters s’imparteixen totalment o parcialment en anglès, fet que fomenta la diversitat cultural i la mobilitat acadèmica.

    En contrast, l’oferta de places de grau només ha crescut en un 0,6%, especialment en l’àmbit de l’enginyeria i arquitectura.

    Així mateix, s’observa que la universitat té un paper important d’ascensor social per a les persones que aconsegueixen accedir-hi: l’associació que hi ha entre l’ocupació dels progenitors i la de les persones titulades és més feble que el de la població en general. S’han detectat un conjunt de titulacions que ajuden particularment les persones titulades a ser mòbils socialment: els graus dels subàmbits d’intervenció social,
    educació i llengües i literatura d’universitats públiques situades fora de l’àrea metropolitana de Barcelona.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AQU ascensor social graus universitaris Universitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    D’aquí no em mou ningú. En defensa de l’habitatge
    Next Article
    Opinió
    On són les nenes a la sèrie ‘Adolescència’?
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}