Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Així serà la reforma de la Lomce que ha anunciat el Ministeri d’Educació

    Pablo Gutiérrez de Álamonovembre 12, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'ex ministre José Ignacio Wert, en els temps que promocionava les bondats de la Lomce
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Divendres passat, el Ministeri d’Educació va donar a conèixer a la comunitat educativa quins seran els eixos sobre els quals girarà la nova llei educativa que pretén frenar els efectes més perniciosos de la Lomce. És pràcticament l’eliminació formal del paper que la llei Wert ha tingut en aquests últims anys, almenys en bona part.

    Set són els apartats en els quals l’explicació d’Educació divideix la reforma: equitat, ensenyaments i la seva ordenació, ensenyament de la religió, avaluació, participació, reforma dels concerts i la relació del sistema educatiu i el model territorial.

    Entre les novetats destaca l’eliminació de la referència als estàndards d’aprenentatge avaluables així com les referències directes a la metodologia que s’ha d’utilitzar a l’aula, en un intent per permetre l’adaptació dels aprenentatges al context dels centres. Els estàndards arriben a ser desenes per cadascuna de les matèries, la qual cosa dificulta i burocratitza molt la tasca docent.

    La supressió de les avaluacions finals de primària i secundària obligatòria és una altra de les reivindicacions de la comunitat educativa des de l’aprovació de la Lomce el 2013. El nou ministeri d’Isabel Celáa té la intenció de reconvertir aquestes proves en termòmetres de la situació del sistema educatiu. Així, les proves de 6è de primària i 4t d’ESO passarien a ser proves mostrals i plurianuals. Això sí, es planteja noves proves, en aquest cas, censals, a 3r o 4t de primària, així com a 2n d’ESO amb la intenció de poder realitzar els ajustos necessaris perquè qualsevol alumne pugui superar les dificultats que tingui.

    El de l’avaluació és un punt important en el qual el ministeri vol incidir per recuperar el seu paper de diagnòstic, així com el full de ruta amb la qual guiar i orientar l’alumnat en el seu pas per l’escolaritat. D’aquesta mateixa forma es reprendrà la prohibició d’utilitzar els resultats de cara a fer qualsevol tipus de llistat de centres.

    En general, el text que prepara el ministeri pretén flexibilitzar el pas pel sistema educatiu així com retornar competències a la comunitat educativa i als seus docents. Per exemple, preveu que el personal docent tingui més pes a l’hora que l’alumnat tituli a la secundària obligatòria. Es recuperaran els cicles a la primària i, amb ells, la forma com s’entén aquesta etapa educativa. O també s’estudiarà la possibilitat de titular al batxillerat amb una assignatura suspesa.

    Es dóna més pes a l’orientació a l’alumnat amb dificultats o per aquell que vagi a deixar els estudis sense aconseguir el graduat a secundària per tal que opti per altres possibilitats.

    La participació de la comunitat educativa, la democràcia interna dels centres, va ser una altra de les víctimes de la Lomce, molt contestada des d’organitzacions de famílies com CEAPA o pels sindicats docents. Es pretén recuperar el paper que tenien els consells escolars en relació a la direcció dels centres. De fet, de nou tornaran els consells escolars a tenir capacitat en la selecció de les direccions escolars dels seus centres.

    Equitat

    La baralla entre equitat i qualitat de l’educació porta anys dividint els partits de dreta i d’esquerra als debats educatius. Amb el nou text legal, el govern socialista vol recuperar el paper de l’equitat en diferents aspectes de la vida escolar. Per exemple, es tindrà en compte, i s’eliminaran si s’escau, els processos de segregació escolar causats pels projectes plurilingüístics.

    O es farà que el títol d’ESO sigui accessible tant per la via ordinària com a través de qualsevol mesura d’atenció a la diversitat.

    També es contemplen canvis en els barems per als processos d’admissió d’alumnat. Per a això s’atendrà l’alumnat de famílies monomarentals o monoparentals, així com a les de víctimes de violència de gènere o del terrorisme.

    També es parla de mesures més directes, com, per exemple, la possibilitat d’allargar l’escolarització de l’alumnat amb necessitats educatives si amb això es facilita la consecució del títol; o amb la posada en marxa de mecanismes educatius previs a la repetició de l’alumnat o, si aquesta arriba, establint-ne plans personalitzats.

    Concerts

    La Lomce va suposar un canvi important en relació amb la concertada gràcies principalment a dos punts. D’una banda, pel fet d’assumir que la demanda social és el principi rector de cara a organitzar els ensenyaments i, a més, admetent en el seu text el concert als centres que separen l’alumnat per sexes.

    Tots dos punts seran revisats a la nova normativa. D’una banda, la demanda social serà suprimida de la llei, mentre que el paper dels poders públics a la programació del sistema recuperarà el pes perdut. Al mateix temps, el ministeri prioritzarà la coeducació enfront de la separació per sexes a l’hora de concedir concerts a empreses privades.

    En el capítol de concerts també hi ha una recuperació del paper de la comunitat educativa dels centres. Aquesta, a través del consell escolar, tindrà més pes en la selecció i acomiadament dels docents, i també recuperarà el seu paper en els processos d’admissió d’alumnes. Processos en els quals de nou tornarà a haver-hi un representant de l’ajuntament en el qual es trobi el centre en qüestió.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Isabel Celaá Lomce Ministeri d'Educació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Prou laments per les humanitats! Passem a l’acció!
    Next Article
    Actualitat
    Famílies i escola: un repte educatiu compartit de tota la comunitat
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}