Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Alts nivells de contaminació es relacionen amb pitjors resultats escolars

    Agència SINCnovembre 11, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Pol·lució sobre la ciutat de Santiago de Xile. / Sandy Millin
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a Agencia Sinc

    La contaminació atmosfèrica és una causa comuna de malalties respiratòries i infeccions. Els nens són un dels grups de població més sensibles i hi ha evidència que una alta contaminació de l’aire pot afectar fins i tot el seu rendiment escolar diari, exacerbant les malalties respiratòries, la fatiga, l’absentisme i els problemes d’atenció.

    Maurici Vela Baró i Sebastián Miller, investigadors del Banc Interamericà de Desenvolupament (BID), han dut a terme un estudi en el qual quantifiquen les conseqüències negatives de la pol·lució en l’aprenentatge dels nens a Xile.

    El resultat més rellevant, segons Miller, és que “la contaminació té un impacte significatiu en l’aprenentatge dels nens i nenes”. En concret, el treball indica que els nivells més alts de PM10 (partícules sòlides o líquides de fins a 10 micres de grandària) i d’ozó estan clarament associats a pitjors resultats en els exàmens.

    Miller detalla que Xile té dues característiques que el fan interessant per fer aquesta feina. D’una banda, “té problemes de contaminació atmosfèrica en diverses ciutats i des de fa força temps” i, de l’altra, “té bona informació respecte als nivells de contaminació i als resultats de test educatius estandarditzats per a un període prolongat de temps”. Això permet analitzar l’evolució dels resultats educatius en funció de la contaminació de l’aire aïllant aquesta causa “d’altres possibles”.

    L’estudi, publicat per Lacea (Latin American and Caribbean Economic Association), correlaciona les concentracions de cinc contaminants atmosfèrics -material particulat (PM), monòxid de carboni (CO), òxids de nitrogen (NOx), diòxid de sofre (SO2) i ozó (O3)- amb els resultats d’exàmens estandarditzats realitzats a escolars de quart, vuitè i desè grau. Les proves es van dur a terme amb nens de 3.880 escoles xilenes de les regions Metropolitana, Valparaíso i O’Higgins.

    Pel que fa al PM10, assenyalen que és un dels principals problemes de contaminació atmosfèrica en aquestes regions de Xile tot i que s’han fet esforços per reduir-la. El material particulat és una de les causes més importants de símptomes respiratoris com irritació a les vies, tos o dificultat per respirar, i també agreuja malalties cròniques i asma.

    Pel que fa a l’ozó, és un contaminant molt perjudicial per a la salut humana i tot a nivells baixos de concentració. L’evidència científica indica que la contaminació per ozó indueix la inflamació respiratòria fins i tot en les persones sanes. Així, els resultats de l’estudi pel que fa a l’ozó “són com s’esperaven”, amb una correlació negativa estadísticament significativa en relació amb els resultats de les proves de rendiment acadèmic.

    Mesures polítiques amb beneficis secundaris

    Els investigadors creuen que prendre mesures per reduir la pol·lució en els municipis més contaminats representaria millores en les qualificacions, concretament, en les proves de lectura i matemàtiques.

    D’aquesta manera, les polítiques destinades a reduir la contaminació de l’aire beneficiarien no només a unes millors condicions de salut, en general, sinó que mateix temps produirien efectes positius indirectes en la formació del capital humà del país.

    Els investigadors porten aproximadament dos anys treballant en les relacions entre pol·lució i aprenentatge escolar. Com detallen, el Banc Interamericà de Desenvolupament té com a finalitat millorar el nivell de benestar de la població dels seus països membres i, per això, “la investigació sobre temes que impacten la salut i educació s’enquadra en aquest mandat”. En aquest sentit, els estudis que fa el Banc pretenen aportar dades “per permetre als estats prendre millors decisions de política pública”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La batalla de les escoles de Mallorca contra l’amiant
    Next Article
    Actualitat
    Un elefant a l’habitació
    Agència SINC

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.