Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Ampliar la mirada sobre el problema de la segregació escolar

    Meritxell Ruizfebrer 26, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Nens jugant al pati de l'Escola Pia de Salt
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una de les institucions que més seriosament i rigorosa ha treballat aquest tema ha estat el Síndic de Greuges. Manllevo algunes de les conclusions de l’informe La segregació escolar a Catalunya (I): “Un altre dels tòpics, també desmentit en l’informe de l’any 2008 era que la segregació escolar quedava reduïda bàsicament a la dualització de la doble xarxa escolar al nostre país.” I parlant sobre segregació escolar afegeix que: “Les desigualtats entre escoles públiques eren més grans que entre aquestes i les escoles privades, i el mateix succeeix entre escoles privades”. “Anàlisis més actualitzades evidencien que només el 20,5% de la segregació escolar a Catalunya s’explica per diferències entre els sectors públic i privat, mentre que el 79,5% restant, per les diferències dins dels sectors de titularitat”. És a dir, que  aquelles persones que defensen acabar amb l’escola concertada que tinguin en compte que encara que la tanquessin tota, els quedaria el 80% del problema de segregació escolar per resoldre.

    Una aposta eficaç per l’escola inclusiva i la lluita contra la segregació escolar requereix més recursos. A l’escola pública i a la concertada.  En el Pacte contra la segregació escolar, el Síndic de Greuges especifica que l’infrafinançament és un dels principals factors de segregació: “El dèficit de finançament del sistema educatiu, a més de ser inadequat per a les garanties de qualitat que han de prestar els centres sufragats amb fons públics, no contribueix a combatre i accentua la segregació escolar”. Mentrestant, el Departament d’Educació ha posat a informació pública un nou Decret d’admissió i programació i un de concertació sense un compromís econòmic definit. Un compromís que, entenent la situació de les finances públiques, ha de ser progressiu, com progressives les mesures. Però en aquests pressupostos s’hi hauria d’avançar. Hi ha molts centres concertats compromesos amb l’escola inclusiva i amb l’escolarització d’alumnat amb necessitats de suport educatiu. Però el Departament hi dedica menys recursos que quan escolaritza l’alumne en un centre públic (menys recursos vinculats a la condició de centre d’alta complexitat, aules d’acollida, SIEI, TEI…) i això afecta l’alumne.

    Que calen mesures de lluita contra la segregació escolar és cert, però que han de ser consensuades i asimètriques, també. Les propostes que l’Administració catalana ha posat sobre la taula requereixen un consens més ampli, com el del Pacte per a la segregació escolar. I també d’un compromís econòmic clar. No tots els centres tenen les mateixes realitats. Ho explica el mateix informe del Síndic: “No cal dir, doncs, que quan es parla de dualització escolar, cal tenir present que també hi ha escoles concertades notablement implicades en l’escolarització de l’alumnat immigrat, igual que hi ha escoles públiques escassament implicades”. Per tant, cal tractar diferent el que és diferent. I, malgrat que la intenció pot ser aquesta, els dos decrets poden acabar tenint un impacte ben negatiu en centres amb més complexitat social. Per què? Doncs perquè no estan en les mateixes circumstàncies. Sobretot, pel que fa al finançament.

    Permeteu-me posar un exemple de l’àmbit sanitari. Si la seva filla es posa greument malalta i ha de seguir un tractament, vagi a l’hospital que vagi aquest tractament serà gratuït. El que no passarà serà que en sortir d’un hospital concertat li diguin:  “Miri, l’Administració només ens paga la meitat del tractament, l’altra part la pagarà vostè”. S’imaginen? Doncs això és el que passa amb l’escola concertada.

    La publicació recent d’aquests decrets ha generat malestar i preocupació en les escoles concertades, ja que modifiquen dos pilars en la relació entre l’administració educativa i la iniciativa social: el de la concertació i el de l’admissió als centres.

    Els nous decrets estableixen la possibilitat de tancament de línies abans de la preinscripció, fet que no té els mateixos efectes econòmics i laborals en una escola concertada que en una de pública. Aquesta programació per avançat, tant a l’escola pública com a la concertada, minva la possibilitat a les famílies de triar el projecte educatiu que més confiança els generi. En un altre article, genera l’obligació als centres concertats de tenir més d’un seixanta per cent d’alumnat del municipi o zona. Això no té en compte que hi ha escoles en zones amb població molt envellida, en zones de baixa densitat poblacional o zones més rurals. A més de ser un criteri que no s’aplica per a l’escola pública, pot acabar essent més segregador, tenint en compte la segregació residencial que hi ha al país. Alhora, disposa que s’han d’habilitar més ajuts per l’accés a serveis escolars com el menjador, el transport i les activitats extraescolars. D’acord, però el finançament no pot sortir dels centres concertats, ni dels públics, sinó de les administracions competents.

    Quan es regula, no es pot partir de la premissa que, com que hi ha centres concertats i  públics poc implicats en el servei d’interès públic, calen noves regulacions, controls, requeriments i actuacions  per a tots. Cal més confiança en els centres, menys burocràcia i més controls per aquells que no compleixin. Perquè si no, aquests requeriments acaben afectant a tots per igual, estiguin implicats o no i perjudicant els centres amb menys recursos. Com indiquen informes internacionals, “la governança efectiva es basa més en el diàleg, la confiança, la col·laboració i el consens que en el control o la supervisió, característiques aquestes últimes del model burocràtic organitzat jeràrquicament”. Segurament des de la confiança i la col·laboració amb els centres públics i concertats les propostes seran més exitoses.

    Finalment, un aspecte que caracteritza el nostre país i que hauria de ser un bé a preservar: la iniciativa social. Les administracions soles no poden donar respostes a reptes complexos. Perquè un país avanci cap a la justícia i el progrés, cal implicació de totes les administracions i confiança en la iniciativa social. Confiar-hi, a més d’aportar riquesa de visions, projectes i mirades, contribueix a la pluralitat i compromís socials. Per això és necessari cuidar, potenciar i no ofegar el model de concertació social present a Catalunya en àmbits tan importants com el sanitari, el social i l’educatiu

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Decret d’admissió: una polèmica amb la dosi acostumada d’hipocresia
    Next Article
    Opinió
    Formació inicial de mestres a distància; ens hem begut l’enteniment?
    Meritxell Ruiz

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}