Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’eficàcia de l’aprenentatge basat en projectes (ABP) augmenta amb el temps

    Xavier Martínez-Celorrionovembre 10, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Xavier Martínez-Celorrio.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En l’anterior post ja vam veure com l’aprenentatge basat en projectes (ABP) obté rendiments més elevats en totes les categories socials que les escoles que continuen amb els seus models tradicionals i estandarditzats. Ara veurem quant temps d’implantació necessiten les escoles per obtenir resultats positius funcionant amb ABP. El gràfic ens mostra com l’eficàcia de les escoles ABP s’incrementa amb el temps.

    Les escoles amb experiència ABP de menys de 4 anys aconsegueixen que un 44% d’elles superin, tant en llengua com en matemàtiques, a les escoles tradicionals del seu mateix districte escolar. Entre els 4 i 9 anys d’experiència escolar en ABP, l’avantatge comparatiu es dispara fins al 83% en llengua i el 91% de les escoles amb ABP en matemàtiques. Finalment, amb més de 10 anys d’experiència en ABP, els resultats arriben al sostre superant el 100% de les escoles ABP als seus parells de districte que segueixen amb metodologies tradicionals.

    Percentatge de centres ABP amb resultats superiors a la resta de centres del seu districte pel nombre d'anys funcionant com ABP (Estats Units, 2012-13) / Expeditionary Learning (2014), Evidence of Success
    Percentatge de centres ABP amb resultats superiors a la resta de centres del seu districte pel nombre d’anys funcionant com ABP (Estats Units, 2012-13) / Expeditionary Learning (2014), Evidence of Success

    Per tant, les evidències empíriques demostren tant en el terreny de l’equitat com en el de l’eficàcia al llarg del temps, l’avantatge pedagògic d’apostar per l’aprenentatge basat en projectes (ABP). Malauradament no tenim evidències del que passa a Espanya atès que no comptem ni amb les potents estadístiques detallades dels Estats Units, ni amb un mapa identificatiu dels centres espanyols que han canviat el seu projecte de centre i han apostat per la globalització curricular i l’ABP en totes les assignatures.

    De moment, comptem amb una primera cartografia de 114 escoles i instituts espanyols que ja funcionen apostant per ABP i que protagonitzen l’onada innovadora de reestructuració genuïna des de baix. Certs casos tenen una llarga experiència que ha resistit bé el pas del temps com l’escola Antzuola (País Basc), l’escola O Pelouro (Galícia) o l’escola de secundària Súnion (Catalunya), referents de la globalització curricular des dels anys 70.

    La nova onada innovadora amb ABP que hem identificat es concentra en la xarxa pública (89% de les escoles de la llista), una dada que fa valdre el compromís dels equips docents i com aprofiten l’autonomia de centre per emprendre transformacions que passen inadvertides. La nostra tesi és que un dels factors clau que ha possibilitat la perdurabilitat d’aquestes experiències té a veure amb centres públics de recent creació des de mitjans dels 2000 fins a l’actualitat, naixent ja com a projectes disruptius i amb un equip docent molt compromès. El que inicialment eren llavors de nova pedagogia comencen ara a fructificar com a models més testats i sòlids. Tot i les retallades, de la inestabilitat de plantilles i de les prescripcions de la inspecció i l’administració, l’ABP avança amb peus de gat, lentament però de forma constant com una gota malaia que va perforant la pedra o la roca del sistema tradicional.

    Centres públics com l’Institut de Sils (Girona) apliquen l’ABP des de fa 7 anys i dosifiquen l’aprenentatge basat en projectes per franges horàries, passant de classes magistrals en les primeres hores a donar més autonomia i protagonisme dels alumnes en les següents hores sense que les activitats estiguin organitzades per assignatures sinó per àmbits temàtics, projectes, sessions pràctiques i tutories. En altres casos com el de l’Institut Quatre Cantons (Barcelona) l’aposta va més enllà i implica la plena globalització curricular, la desaparició de departaments per especialitat i l’acceptació d’encàrrecs educatius realitzats per entitats i empreses de l’entorn, inspirant-se en el pla Dalton de Parkhurst.

    Ni l’administració central ni les conselleries autonòmiques d’educació estan ajudant a fer visible aquest arxipèlag d’escoles públiques avançades el renom i prestigi no pot dependre tan sols de les xarxes socials, l’escala local i els experts més informats. Aquest silenci fa que no s’hagi articulat encara un moviment visible i recognoscible de nova escola pública, capaç de teoritzar i construir un discurs propi del canvi que representen. Però més aviat que tard, aquestes escoles públiques guanyaran visibilitat i serviran de referent transformador per altres centres de la xarxa pública que senten la necessitat de canvi sense saber ara concretar cap a on dirigir-se.

    L’escola concertada té més marge d’autonomia i lideratge per fer el salt a l’ABP en tots els seus centres. Així ha estat en el cas dels jesuïtes. També ho serà el cas dels Escolapis de Catalunya que desplegaran l’ABP en les seves 20 escoles en un procés gradual que arribarà fins a l’any 2021. A partir d’aquest curs 2016-17, estan aplicant l’ABP en el 25% de l’horari de l’ESO per anar a més i graduar el seu procés de transformació.

    La inspecció i l’administració educativa han de donar suport a aquests processos de transformació, donant condicions favorables com l’estabilitat de plantilles, formació docent i obrint terminis de 4 anys d’experimentació fins a avaluar resultats. L’actual legislació sobre l’autonomia del centre i la innovació educativa ho permet, atès que la LOMCE manté vigents aquests articulats específics de la LOE. ¿Per què existeixen els governs i conselleries d’educació si no lideren els processos d’experimentació i la transformació pedagògica que la societat està demandant al sistema? Les evidències dels avantatges de l’ABP en equitat i eficàcia són clares. La qüestió és si la nostra classe política està o no a l’altura d’aquest desafiament o prefereix posar-se de perfil i esquivar la seva responsabilitat amb el professorat, la igualtat d’oportunitats i les noves generacions.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge aprenentatge servei escoles opinió Projecte
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Estiu a Brooklyn: dos adolescents i una petita obra mestra
    Next Article
    Opinió
    Deures escolars? Decidim-ho a l’escola democràtica
    Xavier Martínez-Celorrio

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}