Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    ‘Bailando con las emociones’, un projecte solidari per treballar amb infants en risc a la frontera mexicana

    Àngels Doñatesetembre 2, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Il·lustració sobre l'amor a 'Bailando con las emociones'
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Què són aquestes papallones que tinc a l’estómac? De quin color és la sorpresa? Com puc fer desaparèixer l’angoixa?”… Potser alguns nens i nenes es fan aquestes preguntes i no hi troben resposta. Reconèixer i entendre el que sentim, el que ens passa pel cap i pel cor, ens ajuda a viure millor i a relacionar-nos amb nosaltres i amb l’altre, millor, més feliços. Conscients d’això, i davant del moment que vivim, un grup d’educadors i educadores catalans i mexicans, vinculats a la Fundació Educació Solidària i a l’Escola Pia, van posar en marxa Bailando con las emociones, un projecte per treballar-les a través de contes, il·lustracions i activitats senzilles.

    Durant el mes de juliol, més de 600 infants i joves de casas hogar i barris vulnerables de Mexicali, Tijuana i Ensenada –tres ciutats frontereres de Mèxic amb els USA– han viscut uns dies diferents en ple confinament, gràcies a aquest projecte que, un dia, va imaginar Lídia Roche, responsable d’extraescolars a Sitges i membre de la Colla Castellera de Vilanova i la Geltrú, on treballa aquests temes.

    “És important aprendre a detectar i gestionar les nostres emocions. I quan més? Doncs en els moments de canvi, perquè és quan més surten. Si tens recursos i aprens a detectar-les, pots portar millor un dia a dia com el que vivim, sense escola i tancats”, explica. Aquest estiu, la Lídia tenia previst anar a treballar voluntàriament a l’altra banda de l’oceà però el virus ha aturat també somnis com aquest. I com el de Laia Torres, mestra i responsable d’extraescolars a Vilanova, la qual l’estiu passat va treballar amb infants de Tijuana i esperava repetir-ho. La Laia, membre de l’equip del Campus d’estiu del Club Bàsquet Samà de la seva ciutat, té molt clar que l’estiu juga un paper molt important en la vida dels més petits: “Els nens i nenes sempre tenen la necessitat de saber, conèixer, imaginar, jugar, etc. Si per la situació actual que estem vivint no poden tenir un estiu 100% normal, doncs hem d’intentar aportar el possible per fer que gaudeixin dels seus dies igualment”, explica.

    Fàstic | Il·lustració: Alberto Rodríguez

    La mestra d’infantil Clara Carrasco també es va engrescar en el mateix projecte. Ella té molt clar que “les emocions i sentiments formen part del dia a dia de totes les persones, també dels infants. Però com que són petits, els costa reconèixer què els passa: saben identificar molt bé quan estan tristos o contents però no el perquè. Llavors viuen un volcà d’emocions que no saben posar a lloc… Treballar-ho és important perquè puguin estar bé emocionalment, tenir equilibri, reconèixer qui són i com, per fer front a allò que viuen i, de grans, això els ajudarà a superar obstacles del dia a dia. A partir d’aquí pots desenvolupar valors com l’empatia cap a l’altre, tan important, que t’ajuda a viure amb l’altre, en comunitat, a formar part d’un grup… el millor regal”.

    En comptes de creuar-se de braços, conscients de tot això i sobretot en temps de virus, elles amb companys mestres i professors de Vilanova, Sitges, Sabadell i Barcelona, van decidir utilitzar les tecnologies i les xarxes socials per compartir d’una manera diferent el seu juliol amb nens i nenes d’entre 6 i 12 anys que vivien confinats en condicions molt dures.

    Coberta del llibre | Il·lustració: Celeste Hueso

    En contacte amb educadores de Educación Solidaria en las Californias, van posar en marxa un projecte que els permetés aprendre sobre les emocions i gaudir-ne malgrat estar tancats. “Treballar plegats, catalans i mexicans, ha estat enriquidor i la millor manera de fer-ho sens dubte pels infants i per al projecte. I un regal per nosaltres com a educadores! Via Zoom hem mantingut reunions, hem treballat a partir d’un drive compartit i hem consensuat les decisions per tal d’adequar-nos a la realitat d’aquell país, però sobretot dels nens i nenes d’aquells barris desfavorits. Per ells i elles hem robat hores al nostre dia a dia que ja estava sent prou complex amb el confinament!”, explica Alberto Rodríguez, professor de batxillerat. “No volíem imposar res des d’aquí sinó construir plegats, aprendre uns i altres, i gaudir del que apreníem!”, afegeix.

    “I ja que hi érem, vam decidir donar a conèixer algunes de les tradicions catalanes com els castells o els diables i engrescar il·lustradors per posar-hi imatges”, comenta Lídia Roche.

    Així van néixer vuit personatges de conte que donen vida a set emocions (por, fàstic, tristesa, sorpresa, alegria, ràbia i amor), cadascuna amb el seu color, perquè els més petits puguin comprendre-les i sentir-les. Cadascun dels contes va acompanyat d’il·lustracions, d’una fitxa de coneixements i d’una proposta d’activitats, així com d’un diccionari de tradicions catalanes. I pensant en els més petits, cada conte té una versió audiollibre feta per joves monitors mexicans.

    Yajaira Villaseñor, il·lustradora mexicana que ha participat en el projecte, explica que “durant la infància, treballar amb històries i dibuixos, ens brinda eines bàsiques de com veure’ns a nosaltres mateixos, construir confiança i traduir les emocions i impulsos i saber què fer amb ells. Ens ensenya l’empatia i, en sentir-nos acompanyats –hi ha satisfacció en crear però també hi ha goig quan algú ens coneix i reconeix a través d’allò què fem–, el meu art es transforma en el nostre art”.

    L’educadora mexicana Briana Blanquet recorda que no va dubtar ni un segon quan va rebre la proposta dels mestres catalans:  “Volem que els nostres nens i nenes comprenguin que és normal sentir-se uns dies tristos, enfadats o amb por, però també que descobreixin que en aquests dies d’aïllament social, l’alegria, la sorpresa i l’amor també han estat presents a les seves llars a través del joc, activitats o converses. Desitgem que els nens es donin l’oportunitat de viure cadascun dels colors en la seva vida, blau si està trist o groc si està content, que identifiqui cada emoció per trobar el balanç entre el nerviosisme i la calma. Cal que siguin conscients de les seves emocions i de les emocions dels altres, només així es comprendran i s’estimaran com a persones extraordinàries que són”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació emocional Emocions Escola Pia Mèxic
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Colònies, casals i campaments: campanya d’estiu 2020
    Next Article
    Actualitat
    Neteja i desinfecció dels centres educatius, qui paga el sobrecost?
    Àngels Doñate

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}