Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Bargalló: “L’educació inclusiva no ha de dependre només dels pressupostos”

    Víctor Sauraoctubre 8, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Bargalló, en la seva compareixença
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El conseller Bargalló va comparèixer ahir a la tarda davant la Comissió d’Educació del Parlament per repassar les principals dades i novetats del curs 2019-20, i respondre les preguntes dels diputats. Pràcticament van anar sorgint tots els temes (finançament 0-3, temps del migdia, lluita contra la segregació, adoctrinament amb la nova derivada de la llengua dels patis, impuls a l’FP, etc.), amb poques o cap novetat respecte al que s’ha anat dient en les darreres setmanes o mesos.

    Pel que fa a l’escola inclusiva, sí que hi va haver una petita novetat: el conseller Bargalló va reconèixer, arran d’una intervenció de la diputada Esther Niubó (PSC), que el desplegament del famós decret 150/2017 no ha d’estar condicionat únicament a l’aprovació de nous pressupostos. “L’educació inclusiva no depèn únicament dels pressupostos, hi depèn evidentment perquè hi ha una part que és de recursos, però n’hi ha una altra que és de polítiques. I li puc confessar sense cap inconvenient que ens està costant trobar la manera de tirar endavant el decret sense els pressupostos”, va dir el conseller, segons el qual s’ha de “trobar el camí”, i aquest camí passa per “entendre la importància de l’alumne en relació amb l’espai i al professorat”.

    On no van estar del tot d’acord va ser amb les xifres. Niubó es va referir a una informació divulgada recentment sobre l’ínfim increment de professionals dels EAP (Equips d’Assessorament Psicopedagògic) en relació amb el gran increment d’alumnat amb el que ara es coneix com necessitats específiques de suport educatiu (NESE). En relació amb 2010 el sistema només comptaria amb 15 professionals d’EAP més, quan l’alumnat amb NESE s’ha incrementat en un 45%. El conseller va recordar que aquest augment és conseqüència d’un canvi en la definició de les necessitats educatives. És a dir, el concepte que fins fa uns anys només englobava l’alumnat amb discapacitat (física, intel·lectual o sensorial) i el trastorn de conducta, ara també incorpora les altes capacitats i sobretot l’alumnat vulnerable per causes socioeconòmiques o familiars.

    “Des de 2017 tenim 650 professionals més dedicats al suport a l’alumnat amb necessitats educatives que abans no hi eren, aquests 650 professionals per una pròrroga pressupostària són molts, però per atendre les necessitats educatives no són molts”, va dir Bargalló. D’aquests 650, 34 són professionals d’EAP, perquè “sí que n’hi havia només 15 menys el 2010, però posteriorment se’n van perdre i ara els hem recuperat”.

    Xifres difícilment comparables

    Cada comunitat autònoma adopta els seus propis criteris a l’hora de definir les necessitats de suport educatiu. Això fa que per algunes pugui arribar a ser fins i tot més del 8% de tot el seu alumnat (com el cas de Navarra), mentre que per altres aquest percentatge amb feines arriba al 2% (Extremadura). Amb un ventall més ampli també és més elevat el percentatge d’aquests alumnes que es troben escolaritzat en centres ordinaris, i per tant presenten un major índex d’escolarització inclusiva.

    Catalunya es trobava entre les comunitats més restrictives a l’hora de catalogar les necessitats educatives, però darrerament ha canviat la forma de computar-ho, fins a arribar a considerar a gairebé el 10% de l’alumnat, la qual va permetre al conseller afirmar, abans de l’estiu, que el 96% dels alumnes amb necessitats de suport anaven a un centre ordinari (tradicionalment aquest percentatge s’havia situava al voltant del 70%). Ahir, en canvi, Bargalló va assenyalar que amb el canvi de criteri en el còmput s’havia passat de l’1,7% del conjunt de l’alumnat al 2%.

    Les dades actuals, doncs, són difícilment comparables (ni amb cap sèrie històrica pròpia ni amb altres comunitats autònomes), i segurament l’única dada objectiva i sobre la qual sí que es pot establir una sèrie lineal és la de l’alumnat amb discapacitat escolaritzat en els 105 centres d’educació especial que hi ha a Catalunya. En aquest punt, segons les dades del Departament, es registra un lleuger decrement a partir de l’aprovació del decret. Des del punt màxim de 7.286 alumnes en els CEE el curs 2016/17, es va passar a 6.917 el curs 2017/18, a 6.839 el curs 2018/19 i a 6.800 aquest curs. Això són dades d’inici, ja que a final de curs la xifra sempre augmenta. Els CEE són també un imant per la matrícula viva. Abans de la crisi i de les retallades, la xifra d’alumnes amb discapacitat en centres especials estava molt poc per sobre dels 6.000, distribuïts sempre entre els mateixos 105 centres. Durant la crisi les escoles d’educació especial es van omplir i encara n’hi ha que estan al màxim de la seva capacitat.

    Educació afectivo-sexual a tots els centres

    A banda d’això, Bargalló va anunciar també que “en tres anys tots els centres públics hauran de tenir integrada l’educació afectivo-sexual” i que “el 10 d’octubre farem la primera sessió de formació a formadors”. La introducció de l’educació afectivo-sexual és una de les novetats d’aquest curs i es durà a terme des de P3 a 4t d’ESO. A partir del mes de gener, diu el Departament, els docents disposaran a l’espai web xtec.cat de materials treballats amb entitats que segueixen les 8 dimensions que proposa la Unesco i que es treballen transversalment en cada etapa.

    Una altra novetat del curs que el conseller va voler subratllar en la seva exposició és la del treball de l’expressió oral de l’alumnat, a través del programa Tenim la paraula. “Hem fet una estratègia de millora de l’oralitat en tres llengües, que ha començat amb una prova pilot en les proves de 4t d’ESO amb una mostra de 50 centres. El resultat és que l’oralitat no és tan fluixa com creiem però ho és”. A través del programa, el Departament també incrementarà les activitats orals acadèmiques i escolars, i formarà al professorat. A més a més, Educació oferirà 9.000 places en estades d’immersió en llengua anglesa per a alumnes d’ESO de centres d’alta complexitat i incrementarà un 20% de l’oferta de llengües estrangeres en horari escolar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    centres d'educació especial educació inclusiva Escola inclusiva Josep Bargalló Parlament de Catalunya
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els vuit rectors alerten de la situació crítica de les universitats públiques
    Next Article
    Opinió
    A tu, petit llop que ara et toca fer el pas i ser cap
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Contes per a la Coeducació: Fomentant la igualtat i diversitat des de la primera infància

    abril 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}