Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Bioètica: un món per conèixer

    Elisabet López i Maria Parerajuny 4, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes i professores de l'Escola Pia Granollers, rebent el premi de la Fundació Víctor Grífols
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El curs 2018-2019 a l’Escola Pia de Granollers vam decidir iniciar, amb els alumnes de 1r de batxillerat, un projecte interdisciplinar de dues assignatures: Ciències pel món Contemporani i Filosofia i Ciutadania.

    Aquestes dues matèries tenen molts continguts en comú que es van trenant. La ciència i la pseudociència amb el discurs racional filosòfic, l’origen de la vida i l’evolució amb l’antropologia, el desenvolupament sostenible i la responsabilitat individual en són alguns exemples; temes que s’enllacen i es comuniquen, perquè l’essència de cadascun d’ells i el com es plantegen són qüestions cabdals que interpel·len  l’existència humana. De tots els temes que tenien vasos comunicants, ens vam centrar en la genètica i l’ètica. I així va néixer el nostre projecte: Bioètica.

    Les professores de Ciències pel Món contemporani (M.Dolors Boleda i Maria Parera) i Filosofia i Ciutadania (Elisabet López) vam començar fent una distinció entre els termes ètica i moral per, després, fer una exposició sobre bioètica (definició, recorregut històric, temes). A continuació es va apuntar la relació que s’establia entre els temes, malgrat que els continguts fossin de diferents disciplines acadèmiques.

    Quan ja havíem aclarit els conceptes, vam explicar el projecte: les activitats, el seu procés, la metodologia i la seva culminació en una revista de Bioètica.

    Activitat

    • 6 activitats relacionades amb la genètica i l’ètica.
    • I una 7a activitat que consistia en el recull de les 6 activitats realitzades i reunir-les en el format d’una revista amb el títol: BIOÈTICA

    Metodologia

    • Formació de 7 grups de 3-4 alumnes.
    • Cada grup realitza una de les activitats programades que formaran part de la revista final.
    • Posada en comú i disseny de les publicacions.

    El treball concloïa en una revista, per tant també calia explicar-ne les diferents parts i els diferents gèneres periodístics que sortirien a la nostra, així com el format de la publicació.

    Vam decidir que seria un treball col·lectiu (treballant en equips). Per això vam dividir la classe en diferents grups de treball i cada grup es va responsabilitzar d’una activitat. Per tant, en primer lloc vam concretar aquests aspectes més generals:

    Treball en equip

    • Cada grup està compost de 5 persones i realitza l’activitat indicada.
    • Contingut: es requereix completesa i profunditat i correcció gramatical.

    Format de la revista

    • Es disposa d’una cara de DIN A4 per cada activitat.
    • Arial 12. Justificat. Interlineat senzill.
    • Llengua catalana
    “De vell antuvi les ciències i la filosofia no tenen res a veure, però hem demostrat el contrari i la seva unió ens ha permès veure el món d’una nova manera”  Àlex Viaña (alumne de 2n de Batxillerat)

    A partir d’aquest moment, ja podíem concretar les diferents activitats i quina feina cada grup.

    Les activitats

    Activitat 1. Genètica

    Article de 150 paraules. (valoració crítica de la genètica i el futur)

    Activitat 2. Herència i entorn

    Entrevista a un especialista donant resposta a les preguntes (preguntes relacionades amb l’herència i l’entorn)

    Activitat 3. El debat sobre l’eutanàsia

    Redacteu una reflexió filosòfica (d’entre 300 i 360 paraules aproximadament) sobre el tema de l’eutanàsia.

    Activitat 4. La reproducció assistida

    Redacta una notícia resolent les qüestions plantejades.

    Activitat 5. Declaració universal sobre bioètica

    Anota 5 articles que consideres essencials. argumentació de per què ho són. (document de la Declaració Universal sobre Bioètica de les Nacions Unides.)

    Activitat 6. Recorregut de la bioètica

    Reportatge que inclogui els dos punts. (arguments a favor i arguments en contra a la següent qüestió: ¿Hi ha problemes ètics en l’enginyeria genètica?)

    Activitat 7. Globalització

     Recollir la tasca de tots els grups i configurar la revista.

    Resultats

    Dues revistes informatives i creatives:

    Bioètica és un projecte que té la voluntat d’innovar i assumir reptes, és un projecte que vol trencar cadenes entre ciències i humanitats establint un diàleg entre diferents disciplines per tal de percebre millor aquest món, tan divers com global.

    Objectius

    • Fomentar el pensament crític i reflexiu
    • Relacionar diferents aspectes del món científic, social, filosòfic i ètic,
    • Afavorir la interdisciplinarietat
    • Introduir el treball per projectes a batxillerat.
    “Ha sigut un dels projectes que he gaudit més realitzant-lo, ja que ha consistit en una combinació excepcional de dos àmbits completament diferents (CMC i Filosofia), de manera que m’ha permès experimentar i relacionar coneixements molt curiosos i valuosos”.  Beiqing Zhu (alumna 2n Batxillerat)

     

    Conclusió

    Un projecte col·lectiu on hi participen tots els alumnes de 1r de Batxillerat i que culmina amb un revista de Bioètica i la construcció d’un somni: trencar les eternes i caduques cadenes que separen les lletres de les ciències i obrir possibilitats creatives en un món on massa sovint els individus es veuen engolits per la massa. En definitiva, un projecte de cooperació entre alumnes de diferents grups, professores de diferents matèries i entre alumnes i professores. Perquè estem convençuts que la intel·ligència i possibilitats d’un grup són més grans que la intel·ligència i possibilitats aïllades d’una persona. I perquè cada persona pot aportar el seu gra de sorra a un tot i és mitjançant l’aportació de cadascú que es dona sentit a la cooperació i es creen col·lectivitats. Així, cadascú segons les seves habilitats i necessitats contribueix a un món millor.

    “La connexió d’aquestes dues disciplines ens ha permès donar resposta a diverses preocupacions humanes, o si més no, plantejar-nos-les. Aquest projecte ha estat una manera d’aprendre més sobre aquest lligam de la biologia i l’ètica. I ens ha ensenyat a obrir més els ulls per tal d’aconseguir un futur millor”.  Carla Parcerias (alumna 2n Batxillerat)
    “La bioètica, un pont entre la ciència i la moral”. Óscar Estévez (alumne 2n Batxillerat)

     


    Premi Fundació Víctor Grífols

    El divendres 7 de febrer el projecte va obtenir el tercer premi d’Ètica i Ciència, un reconeixement que atorga anualment la Fundació Víctor Grífols i Lucas. Un treball fet per la reflexió i la creativitat que, en paraules dels mateixos alumnes, “tindrà un paper transversal” en les seves vides.


    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Fundació Bofill demana als ajuntaments més implicació en la detecció de l’alumnat vulnerable
    Next Article
    Opinió
    Joan Pagès
    Elisabet López i Maria Parera

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}