Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    La crisi de la professió docent

    Pedro González de Molina Soler
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Joan Pagès

    Opinió
    Joan Pagès

    Jaume Celajuny 4, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Joan Pagès
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Feia dies que no veia en Joan. Crec recordar que feia poc temps que s’havia jubilat. No puc presumir d’haver estat amic seu. Company de lluites sí. En la meva classificació de les amistats, en Joan seria un gairebé amic.

    Però sí que em considero un deixeble seu. A l’Escoleta de Bellaterra vam decidir destinar una part del curs a coordinar i renovar tot el que fèiem al voltant de les ciències socials i en Joan donava classes a la facultat i sovint ens visitava amb alumnes seus. Li vam demanar que ens assessorés, que ens situés en l’actualitat del debat, que ens ajudés a cimentar les nostres propostes, que ens guiés i ens recordés les preguntes amb sentit que no podíem abandonar i a buscar col·lectivament les respostes que mai són definitives del tot. Ras i curt: que ens ajudés a trobar unes bones bases perquè nosaltres poguéssim construir el dia a dia.

    I va acceptar, i les seves sessions les esperàvem com els israelites el mannà en la seva travessia pel desert.

    Clar i rigorós quan havia d’exposar les seves idees, sabia escoltar, irònic quan calia, compromès sempre, defensor dels valors que representa una relació cívica, una relació entre ciutadans i ciutadanes.

    La mort ha vingut a buscar-lo, però ell ens ha deixat moltes de les seves reflexions que ens continuaran interpel·lant, que continuaran creixent dins nostre. Vives i amb renovat sentit.

    I permeteu-me que acabi relatant un fet que molta gent desconeix.

    L’any 2005, l’Ajuntament de Barcelona va editar un llibre que es deia Republicans i republicanes als camps de concentració nazis. Testimonis i recursos didàctics per a l’ensenyament secundari. El tinc ara davant meu i el conservo com un tresor. En Joan i la Montserrat Casas van redactar aquest dossier que havia d’arribar a tots els instituts del nostre país per fer viu aquest moment històric. El document té una part explicativa, didàctica, amb propostes de treball. Dona coneixement del passat, però tots sabem –ho vam aprendre de persones com en Joan– que l’objectiu de conèixer el passat és il·luminar sense enlluernar el present i poder encarar el futur amb més confiança. El passat, com diu Faulkner, no és mai passat del tot, sempre té alguna poteta en el nostre present. Poteta o potassa.

    Al final de document es convida a buscar elements de l’actualitat que il·lustrin que algunes de les coses que van fer possible l’Holocaust i la creació de camps d’extermini i de treball podien estar presents en el moment de publicació del manual –com present estan encara, desgraciadament, en el nostres dies– i formulaven la pregunta de si es podien identificar fets que ens portessin en aquesta direcció. Un dels exemples era la construcció d’un mur que separés la comunitat jueva de la palestina.

    Aquesta senzilla proposta de reflexió va provocar que un seguit de defensors del Govern de l’Estat d’Israel i de les seves polítiques s’indignessin i acusessin en Joan i la  Montserrat de banalitzar l’extermini. Van exigir la retirada del manual i ho van aconseguir. Algunes d’aquestes persones, que no citaré però que continuen molt actives en el debat actual sobre les llibertats i els valors ètics, no sé si han oblidat que en un moment de la seva història personal van demanar que des del poder –en aquest cas municipal– es retirés un llibre honest que encara ara conserva una gran actualitat. Vull dir que es podria reeditar amb alguns canvis, és clar, perquè des d’aquells dies ha plogut bastant.

    Sempre em pregunto què s’emporta la mort. S’emporta moltes coses, les més importants no. El mestratge rigorós d’en Joan, la seva exigència quan es tractava d’estudiar els fenòmens socials estarà amb nosaltres. Home savi com ell, home compromès amb el temps que li ha tocat viure. Una lliçó.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Obituari opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Bioètica: un món per conèixer
    Next Article
    Opinió
    Transicions, dels confinaments als retrobaments
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Educació i trencament social

    juny 20, 2025

    Opinió
    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    juny 19, 2025

    Opinió
    Orientació com a remei contra a la incertesa

    juny 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}