Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    ‘Bullying’ al futbol base: el ‘míster’ no se n’adona perquè només vol guanyar

    Víctor Saurajuny 11, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Perquè es doni una situació de bullying cal un agressor, una víctima i uns espectadors, que amb el seu silenci o complicitat reforcen l’actitud de l’agressor. Passa als centres educatius, en uns percentatges sorprenentment elevats, però passa també en un ambient tan competitiu com el futbol formatiu, on no hi ha gaires diferències en relació al bullying escolar. Es manifesta de diverses formes (insults, fer callar, posar malnoms, cops, riure’s de les errades, difondre rumors o mentides, etc), i es produeix sempre en espais allunyats de les persones adultes: al vestidor (39%), durant l’entrenament (38%) o durant un partit (25%). Habitualment l’entrenador no se n’adona (molts professors tampoc), els clubs neguen que aquestes coses passin a casa seva (també ho fan algunes escoles), i també com succeeix en l’àmbit escolar, la víctima sent vergonya i acostuma a no demana ajuda als adults, ni als entrenadors ni als pares.

    Així ho reflecteix l’estudi Bullying i ciberbullying al futbol formatiu a Catalunya, realitzat per la Fundació FC Barcelona i el Grup GISEAFE de l’INEFC (Grup de Recerca Social i Educativa de l’Activitat Física i l’Esport) i que es va presentar ahir per la en el marc del II Simposi Contra el Bullying que organitza la fundació del Barça. Segons aquest estudi, realitzat amb una mostra de 1.972 jugadors de les categories benjamí, aleví i infantil de 25 clubs catalans, més del 58% dels infants que formen part d’equips de futbol formatiu a Catalunya han viscut situacions de bullying: com a víctimes (9%), agressors (14,8%) o espectadors (34,6%). Una altra dada que revela aquest estudi és que, a mesura que els infants es van fent grans, augmenta la solitud de la víctima. Entre els benjamins (8-10 anys) encara un 35% de les víctimes demana ajuda (per aquest ordre: a l’entrenador, la família, els companys d’equips o a amics de fora), però aquest percentatge baixa a un 23% en equips alevins (10-12 anys) i al 17% en infantils (12-14).

    Segons Miguel Nery, investigador de la Universitat de Lisboa que va participar en el simposi, “és cert que el percentatge de víctimes de bullying a l’esport formatiu és inferior que a l’escola, però és que moltes de les víctimes abandonen la pràctica de l’esport, mentre que a l’escola no tenen més remei que seguir anant-hi”. “Molts entrenadors et diuen que en el seu equip això no passa, i en canvi està passant, mentre que la víctima creu que l’entrenador ho sap i tant li fa”, afegeix aquest investigador, que ha fet estudis sobre bullying i esport en l’àmbit portuguès. Són víctimes propiciatòries aquells infants que són diferents, per exemple, per pertànyer a una minoria ètnica, per la seva condició sexual, per discapacitat, per excés de pes, etc.

    Miguel Nery, durant la seva intervenció en el simposi | Foto: Fundació FC Barcelona

    Segons dades de la Federació Catalana de Futbol (FCF), l’any 2017/18 a Catalunya hi havia 108.101 menors federats en equips de futbol formatiu (des de debutant a juvenils), dels quals 5.709 eren dones. Pel que fa al futbol sala, el nombre de llicències federatives pujava a 15.732, de les quals 14.350 eren d’homes i 1.364 de dones. Entre futbol i futbol sala, doncs, sumen 123.833 menors que practiquen futbol formatiu en algun club de la Federació Catalana de Futbol, i això voldria dir que entre 10.000 i 12.000 són víctimes d’assetjament. Entre el públic assistent al simposi hi havia el president de la Fundació de la Federació Catalana de Futbol, Pere Guardiola, el qual va prendre la paraula per confirmar que molts clubs es neguen a acceptar aquest problema, i que per tant tampoc accepten ajuda com seria una formació específica per als entrenadors i monitors sobre prevenció del bullying.

    “La cultura del guanyar i que per guanyar val tot ha fet que sobre bullying i esport no s’hagi començat a investigar fins molt recentment. Alguns entrenadors potser et diuen que els agradaria fer alguna cosa, però que si ho fan se’ls giraran en contra els dirigents del club i fins i tot molts pares, perquè no ho hauran donat tot per guanyar”, explica Miguel Nery, el qual confirma que en els cursos d’entrenadors portuguesos es parla molt de tàctica i tècniques, però gens de fenòmens com el bullying.

    Metodologia Barça per la prevenció del ‘bullying’ a primària

    Al Simposi contra el Bullying, la Fundació FC Barcelona també va presentar un altre estudi sobre assetjament i ciberassetjament en l’àmbit de l’educació primària, realitzat en col·laboració amb el Grup de Recerca en Cognició i Llenguatge de la Universitat de Girona. Un estudi que confirma que el bullying és una realitat ben palpable a primària, ja que una mica més de la meitat dels alumnes manifesten haver observat alguna situació de bullying i un de cada quatre diu haver estat víctima d’aquestes pràctiques en algun moment. Potser la dada més sorprenent d’aquest estudi és que el 76% dels i les mestres afirmen no estar preparats per afrontar situacions de bullying o ciberbullying.

    A banda, el FC Barcelona ha estat desenvolupant en els darrers cursos un mètode de prevenció del bullying a primària juntament amb un equip d’investigadors de la Universitat de Còrdova. Aquesta nova metodologia han comprovat que aconsegueix reduir el nombre de víctimes en un 35,8% i el d’agressors en un 24,3%, mentre que en el cas del ciberbullying la reducció és del 60%. La prova s’ha fet sobre 26 escoles de Catalunya, de les quals 12 són on s’ha aplicat la metodologia i les altres 14 han servit com a mostra per fer-ne la comparació, segons va explicar ahir Juan Calmaestra, professor del Departament de Psicologia de la Universitat de Còrdova i coautor d’aquesta metodologia.

    La directora general de la Fundació FCB, Maria Vallès, presenta el nou programa de prevenció del ‘bullying’ | Fundació FCB

    A grans trets, el mètode consisteix en 42 unitats didàctiques, vinculades a l’esport i a la marca Barça, que s’imparteixen al llarg dels sis cursos de primària, a raó de set per curs. Per cada unitat s’estima que es necessita una hora, per tant són set classes per curs. D’aquestes set classes, tres s’han d’incorporar a l’àrea de tutoria, tres a la d’educació física, i la darrera a visual i plàstica, i totes elles estan vinculades al contingut curricular. D’aquesta manera, explica Calmaestra, és més fàcil incorporar tots els valors que es volen inculcar al currículum, “i el que s’ha treballat a les sis sessions de tutoria i educació física al final té una plasmació gràfica a educació artística, en forma de mural, collage, còmic o el que sigui, i allò queda a l’aula per tota la resta del curs”.

    L’experiència d’aquesta metodologia ha estat tan positiva que el vicepresident del Barça i de la Fundació FC Barcelona, Jordi Cardoner, va anunciar durant el simposi que “la Fundació la posarà a l’abast de qualsevol escola de primària que la demani de forma gratuïta, amb l’objectiu d’aconseguir reduir i prevenir la problemàtica del bullying al nostre país”. Els interessats han d’escriure al correu contraelbullying@fcbarcelona.cat

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bullying ciberbullying futbol Futbol Club Barcelona
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Gaokao xinès, alguna cosa més que una temuda selectivitat
    Next Article
    Opinió
    L’aprenentatge en digital, segons l’alumnat adolescent
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}