Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Cap acostament després de tres dies de fortes mobilitzacions a l’educació

    Víctor Sauramarç 17, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Tall de trànsit a les rondes | sindicats
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha sortit aquest migdia al telenotícies a defensar el seu conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, el qual durant tres dies ha hagut de sentir com, des del carrer i les xarxes, milers de veus de docents (als quals fa mesos que no es cansa de felicitar per la seva dedicació en temps de pandèmia) li demanaven a crits la dimissió. Com fan tots els presidents dels clubs de futbol amb els seus entrenadors, Aragonès ha reiterat la seva confiança en Cambray, per al qual s’obren ara deu dies per tractar d’acostar posicions. La modificació dels tempos en la implantació del nou currículum segur que ha suposat un alleujament per molts equips directius, però no aconsegueix fer trontollar la unitat sindical.

    En la roda de premsa improvisada que Gonzàlez-Cambray va oferir el segon dia de vaga, el conseller va insistir que fins i tot el primer dia “la majoria de mestres han anat a treballar”. Les dades de participació en la vaga que ha anat oferint aquests dies el Departament així ho corroborarien. Només a la pública, dimarts el seguiment hauria estat del 33%, dimecres del 15,75% i dijous del 9,85%. A la concertada, hauria estat d’una mica més del 8% dimarts i dimecres. Lògicament, els sindicats donen unes altres xifres de participació, sempre per sobre del 50%, a partir de petits mostrejos, i de no computar els serveis mínims com a personal que no secunda la vaga, com sí fa el Departament.

    Però més enllà d’aquestes discrepàncies en les xifres, gairebé obligades, els sindicats han aconseguit paralitzar l’educació pública durant tres dies, guanyar els carrers de les principals ciutats del país, i entrar a totes les llars a través dels mitjans de comunicació i les xarxes socials. Només aquest matí el dia s’ha despertat amb diversos talls a les rondes de Barcelona, li ha seguit un piquet davant la seu central d’ERC, i després una manifestació, la tercera en tres dies, que ha recorregut els dos kilòmetres que separen la plaça Universitat del Palau de la Generalitat, i que ha acabat omplint la plaça de Sant Jaume.

    Al Palau, la secretària general de Presidència, Núria Cuenca (que en la passada legislatura ocupava aquest mateix càrrec a Educació), ha rebut a una delegació dels manifestants, que si més no aquest cop s’han pogut asseure. Cuenca s’ha compromès a traslladar una carta dels sindicats al president Aragonès, si bé no farà falta, ja que en aquesta carta els sindicats li demanen que lideri personalment les negociacions perquè ja no es considera al conseller un interlocutor vàlid, una possibilitat que Aragonès ha descartat immediatament des d’Alemanya, on era en visita oficial.

    El conseller Gonzàlez-Cambray segueix sostenint que algunes de les qüestions que figuren entre les reivindicacions dels sindicats ja s’estan afrontant, i no li falta raó quan afirma que la qüestió de la reducció de ràtios ja té calendari, que també s’està fent un esforç en l’estabilització de plantilles (això sí, passant per oposicions, i no per concursos de mèrits, com alguns sindicats fa anys que demanen), i que els terços de jornada tenen els dies comptats. Però queden altres qüestions en les que la distància és sideral, com l’obligatorietat del C2 de català a partir del curs vinent, o les clàssiques demandes de tornar a les hores lectives anteriors a les retallades o la retirada del decret de plantilles. I, per descomptat, el principal (que no únic) dels esculls: l’avançament del curs escolar, on ningú s’ha mogut de la seva posició.

    I un últim detall, no menor: el pròxim diumenge s’acaba el termini de dos mesos que té el Departament d’Educació per contestar al TSJC com pensa acatar la sentència sobre el 25% del castellà. En una primera comunicació amb el tribunal, el Departament va assumir en primera persona la responsabilitat, però entre les mil-i-una interpretacions que es van fer del nou currículum, va córrer la idea que el 20% d’hores de lliure disposició que a partir d’ara tindrà cada centre serà la forma com el Departament sortejarà aquest dilema, perquè ha d’acatar la sentència però ha de semblar que no ho fa, o dit a l’inrevés, no l’ha d’acatar però ha de semblar que ho fa. I els sindicats ja han deixat clar que no toleraran que la fórmula màgica del 25% sigui passar la pilota a les direccions.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    vaga
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La importància del joc en la primera etapa de vida
    Next Article
    Opinió
    Descontent, canvis i vaga al sistema escolar: propostes de millora amb pedagogia
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}