Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Carta oberta a Esther Niubó sobre l’educació científica

    “Ciències en perill” adreça una carta a la consellera Esther Niubó, per a reclamar-li compromís amb l’educació científica del país
    Ciències en Perillfebrer 26, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Benvolguda Hble. Sra. Esther Niubó,

    Ens adrecem a vostè com a màxim responsable del sistema educatiu català, per a fer-li arribar una demanda que genera un gran consens entre la comunitat científica i docent. Com és sabut, el Departament d’Educació i Formació Professional està preparant una modificació del DECRET 171/2022, de 20 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de batxillerat, que implica la fusió de les matèries de ciències a primer de batxillerat. Aquesta fusió implica una reducció de les hores dedicades a aprendre cada ciència dins del batxillerat científic, reduint encara més el nivell de la formació científica de la ciutadania del nostre país.

    La nostra plataforma de docents es va constituir amb l’objectiu de reivindicar que el millor model per a garantir la qualitat de l’educació científica és mantenir les ciències com a matèries separades. Aquesta reivindicació té actualment el suport de més de 130 claustres de centres de secundària de tot Catalunya, que s’han adherit al manifest de Ciències en Perill. També hi estan d’acord la majoria d’institucions acadèmiques, científiques i educatives del país, tal com pot consultar al nostre web.

    Per a fer arribar la nostra demanda al Departament, el passat dimarts 18 de febrer ens vam reunir amb la Secretària de Millora Educativa, Sra. Josefa Beltrán. Primer de tot, volem agrair a la senyora Beltrán el to general de la reunió, que va ser molt cordial. Vam poder exposar els motius pels quals la fusió de les matèries de ciències a primer de batxillerat empitjora la qualitat del batxillerat científic català. La senyora Beltrán ens va dir que entenia la nostra preocupació i els nostres arguments, però que la fusió s’havia de fer “sí o sí”, perquè així s’ha comunicat ja al Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes. En aquesta reunió vam poder comprovar que l’assumpte que ens preocupa no es resol només amb la cordialitat, sinó que cal compromís i voluntat política, i aquest és el motiu pel qual ens adrecem directament a vostè.

    La senyora Beltrán ens va explicar que des del Departament que vostè dirigeix s’assumeix la fusió de matèries científiques, i es pretén complementar la pèrdua d’hores de ciències amb matèries optatives. Tot i que en tot moment se’ns ha donat la possibilitat de plantejar propostes i idees per a dissenyar el millor model de matèries optatives, des de la plataforma tenim clar que el problema està en el plantejament de base, i és el fet de retallar hores de matèries de modalitat. No es poden traslladar coneixements bàsics de ciències a matèries optatives, que no tots els centres tindran els recursos ni la possibilitat d’oferir, i que no es pot garantir que l’alumnat acabi escollint. Fer-ho seria una estocada mortal a la formació científica del país.

    Volem un batxillerat robust i ben dissenyat, que sigui garantia d’educació de qualitat per als nostres alumnes. Això es pot aconseguir, i la millor manera d’aconseguir-ho és mantenint les ciències com a matèries de modalitat separades a primer de batxillerat. Sabem, després de parlar amb la senyora Beltrán, que des del Departament d’Educació es comparteix aquesta visió, i que la proposta de fusió de matèries no obeeix a criteris pedagògics, sinó legislatius i polítics. 

    Senyora consellera, des de la plataforma “Ciències en perill” li demanem que faci política per a millorar l’educació; li demanem valentia i compromís ferm amb la qualitat educativa; li demanem que no doni res per fet, i que es comprometi de manera decidida a negociar amb el Ministeri d’Educació perquè Catalunya pugui gaudir d’estructura curricular que afavoreixi l’alumnat i l’aprenentatge.

    La manera d’aconseguir-ho els pertoca a vostès, els polítics, a través de la negociació.

    Des de “Ciències en Perill” no acceptem cap proposta de reforma curricular del Batxillerat que contempli la fusió de les matèries de modalitat de ciències. Creiem fermament que seria un greu error actuar d’una altra manera, i l’alumnat que diàriament ens trobem a les aules i confia en nosaltres no s’ho mereix.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    batxillerat ciències docents opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Educar o regular: reflexions sobre pantalles i educació del Debat Verificat 
    Next Article
    Opinió
    L’estat (del) català
    Ciències en Perill

    Ciències en Perill és una plataforma de docents de les especialitats científiques compromesos amb la defensa d’un ensenyament de qualitat a Catalunya. Lluitem perquè cada ciència tingui la seva matèria de modalitat al Batxillerat i ens oposem a la fusió indiscriminada de disciplines que posa en risc la formació dels estudiants i el futur de la ciència al nostre país.

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}