Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » ‘Caso Murer, el carnisser de Vilnius’ i ‘Border’

    Opinió
    ‘Caso Murer, el carnisser de Vilnius’ i ‘Border’

    Jaume Celagener 24, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Caso Murer. El carnisser de Vilnius’

    Tinc el convenciment que continuaré llegint llibres de ficció, relats de les víctimes o assaigs o veient pel·lícules i documentals sobre l’Holocaust i no podré fer-me una idea del que va representar aquesta realitat que mostra sense cap vel la crueltat humana.

    La pel·lícula Caso  Murer. El carnicero de Vilnius, del director Christian Frosch, s’afegeix a una llarga llista relacionada amb aquesta terrible realitat que encara hi ha qui nega. Ens mostra els deu dies de judici del responsable d’anar assassinant durant dos anys la comunitat jueva d’aquesta població.

    No hi ha imatges d’arxiu. Tot passa dins la sala de judici o ben a prop d’on Murer va ser jutjat per criminal de guerra, però en va sortir lliure. No us descobreixo res de nou, perquè si feu una consulta sobre la biografia d’aquest austríac de les SS sabreu que va morir tranquil·lament a casa seva rodejat dels seus.

    Però la pel·lícula ens mostra algunes coses més profundament doloroses. L’ajut que va rebre aquest criminal per una part de la població austríaca que sabia que si era declarat culpable d’alguna manera ells també quedaven condemnats. Ens mostra els enganys i manipulacions del govern i ens mostra com la falta de compassió o l’aniquilació de l’ètica més elemental estava ben arrelada en la societat d’aquell moment. En aquest sentit només cal veure la lliçó que rep l’advocat defensor de Murer per entendre que el mal no es  gens fàcil de desactivar.

    I encara un detall més: escolteu la qüestió que preocupa la dona de Murer quan sap que el seu marit és declarat innocent i aneu seguint els moviments i les petites accions dels seus fills mentre escolten els relats esgarrifosos de les víctimes.

    Una altra bona proposta que s’afegeix a una llarga llista que, si més no, ens ha de mantenir alertes sobre si repetirem la història. Una història que serà diferent però basada en la mateixa ideologia que el nazisme.

    ‘Border’

    Border, dirigida per Ali Abbasi, és una d’aquelles pel·lícules enigmàtiques que, malgrat la cruesa de les seves imatges, no permeten que n’apartis els ulls.

    Tina és una dona estranya, amb faccions que recorden alguns animals. Treballa a la duana i amb l’olfacte detecta viatgers que amaguen alguns sentiments que els fan sospitosos de cometre alguna irregularitat o algun delicte.

    Viu en una casa apartada, en plena naturalesa, amb contactes amb el món animal i amb un home amb qui manté una relació poc convencional. Tot i la seva singularitat, i tot i haver-se sentit marginada en alguns  moments de la seva vida, Tina està integrada a la societat més propera. Però arriba un dia que ensopega amb Vore, un personatge amb qui comparteix trets físics i que exerceix una influència i una fascinació que no deixa de créixer i que destarota del tot a Tina. I aquest personatge serà qui ens desvelarà els orígens de la protagonista, posant-li al davant un mirall que la forçarà a prendre unes determinades decisions. Faci el que faci, la vida de la Tina canviarà del tot.

    Les escenes de sexe no tenen res a veure amb l’edulcoració amb què ens té acostumats el setè art: cossos molt bells, metàfores més o menys suades sobre l’acte sexual com prémer el llençol quan arriba l’orgasme… Aquí tot és molt carnal, molt intens, molt poderós, fins i tot desagradable o poc apte per a persones que encara creuen que el setè art només ens ha de mostrar la bellesa convencional.

    L’actriu Eva Melander dóna vida a aquesta dona que haurà d’afrontar els seus orígens i ens ofereix una interpretació inoblidable, com inoblidable és el treball d’Eero Milonoff encarant aquest Vore que té com una missió obrir els ulls de Tina.

    Potser no és una pel·lícula per a tota mena de públic, de fet no n’hi ha cap que ho sigui, però jo no me la perdria.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educació 360 busca centres amb ganes de mirar més enllà de l’horari lectiu
    Next Article
    Actualitat
    Un de cada cinc titulats de la universitat pública fa una estada a l’estranger
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Divulgació sobre neurodiversitat: del discurs buit al coneixement útil

    desembre 16, 2025

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.