Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Catalunya aprova però no despunta en les proves de pensament creatiu de PISA

    Ana Basantajuny 19, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Catalunya ha aprovat amb un 32,2 sobre 60 les proves de pensament creatiu que avalua PISA 2022, sobre la capacitat de l’alumnat per respondre a demandes d’innovació i creativitat.

    La mitjana espanyola és de 32,8 punts, la dels països de l’OCDE de 32,7 punts i la del conjunt de la Unió Europea baixa al 32,1, segons l’informe publicat pel Ministeri d’Educació.

    Les mateixes dades situen Espanya per davant de països com Alemanya, França, Països Baixos o Itàlia, però per darrere de Corea, Canadà, Austràlia, Nova Zelanda, Estònia, Finlàndia, Dinamarca, Letònia, Bèlgica, Polònia, Portugal i Lituània, que són els països que obtenen els millors resultats dels 64 analitzats.

    Les puntuacions més altes a l’Estat són les de la Comunitat de Madrid (34,8) i Castella i Lleó (34,6), mentre que a la cua figuren Ceuta i Melilla, amb 26,1 punts.

    Aquesta prova de PISA analitza l’anomenada competència innovadora, que mesura la capacitat de l’alumnat de 15 anys per respondre a les demandes d’un món en canvi constant, on la innovació i la creativitat són elements clau per a l’adaptació, després de les matèries de matemàtiques, lectura i ciències que ja es van publicar el desembre del 2023.

    Aquesta prova avalua la competència de l’alumnat en generació d’idees diverses, generació d’idees creatives i avaluació i millora d’idees. A Catalunya, s’obté un rendiment alt en pensament creatiu, arribant als nivells 5 i 6, molt similar al conjunt de l’Estat.

    Diferències per nivell socioeconòmic

    L’informe PISA estableix quatre nivells socioeconòmics i culturals de l’alumnat a partir d’un índex socioeconòmic i cultural (índex ISEC). Segons destaca el Departament d’Educació de la Generalitat, les diferències de resultats entre l’alumnat de la franja alta i baixa de l’índex són menors a Catalunya (8,6) que a la UE (10,2) i a la mitjana de l’OCDE (9,5). A l’Estat aquesta diferència és de 7,9.

    El Ministeri ha remarcat que el 80% de l’alumnat de l’Estat ha arribat com a mínim al nivell de rendiment bàsic (nivell 3 o més) i el 25% va assolir un alt rendiment en pensament creatiu (nivells 5 i 6). Pel que fa al nivell socioeconòmic, hi ha 7,9 punts de diferència entre estudiants en una situació més afavorida i els que no ho estan. La diferència és de 9,5 punts en la mitjana de l’OCDE i de 10,2 punts en el total de la UE.

    La diferència entre nois i noies és de 2,2 punts a Espanya, amb millor rendiment per a elles; mentre que a l’OCDE és de 2,7 i a la UE de 2,6. A Catalunya, la distància és de 2,79 punts, i és la comunitat amb la diferència més gran, per darrere d’Aragó (3,05).

    A més d’avaluar el rendiment creatiu, els estudiants també van contestar preguntes sobre com perceben la creativitat. En el cas d’Espanya, el 86% està d’acord o molt d’acord que és possible ser creatiu o creativa en gairebé qualsevol matèria, i el 83% està d’acord o molt d’acord en que el satisfà fer alguna cosa creativa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    creativitat Informe PISA PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEl 25% de l’alumnat nouvingut és del Marroc, té necessitats educatives i va a la pública
    Next Article
    Opinió
    Creativitat i aprenentatge: una re-visió urgent
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    Opinió
    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    abril 29, 2025

    1 comentari

    1. jaume cela on juny 19, 2024 12:02 pm

      El que ens faltava pel duro! .

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}