Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    CCOO denuncia que Catalunya té les ràtios educatives més altes d’Espanya

    Ana Basantasetembre 14, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Acte de CCOO i una cinquantena d'entitats per reclamar que el 6% del PIB català es destini a Educació | CCOO Educació
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    CCOO de Catalunya ha donat el tret de sortida al curs 2023-24 reclamant una disminució de la ràtio d’alumnes per aula, i és que, segons denuncia en el seu dossier d’inici de curs, és la més alta de tot l’estat.

    Així, mentre a Catalunya la ràtio a ESO és de 28 alumnes, al conjunt d’Espanya és del 23,8, i a Batxillerat les dades parlen d’unes ràtios de 28 i de 23,8, respectivament.

    Pel que fa a la Formació Professional, a grau mitjà la diferència és de 25,5 a Catalunya i de 19,5 a la mitjana espanyola i a grau superior de 23,7 i 20,3.

    A educació infantil i primària, les xifres són més semblants i s’apropen als 20 estudiants, tot i que a Catalunya el nombre és superior, i en educació especial no varia i té una ràtio de 4,8.

    Font: CCOO Educació

    “La permeabilitat social, la problemàtica associada a la integració d’amplis col·lectius, la realitat d’una Catalunya multicultural i la seva millor atenció, hauria d’haver comportat un esforç inversor més gran en educació”, remarca el sindicat, que lamenta aspectes com “la manca d’implementació de l’educació inclusiva amb garanties, els grans índexs de segregació escolar, la poca atenció als centres de màxima complexitat, l’abandonament escolar prematur, la manca de places públiques a l’FP i el desajustament que es dona entre la demanda i l’oferta”.

    Per a CCOO, es tracta d’un camí difícil de corregir, si els actuals indicadors educatius bàsics, com la “ràtio alumnat/unitat”, “alumnat/professorat” o “inversió per estudiant” han passat a ser “molt pitjors que les mitjanes estatals” tot esdevenint les més grans a l’ESO i en Cicles Formatius de Grau Mitjà, així com les segones en infantil i primària després de Madrid, en Batxillerat per darrere d’Andalusia i en Grau Superior només superades per la Comunitat Valenciana.

    La secretària general de CCOO Educació, Teresa Esperabé, ha explicat en roda de premsa que aquesta realitat fa impossible que es pugui atendre adequadament les necessitats de l’alumnat i no permet una atenció individualitzada. Les previsions indiquen que la situació pot allargar-se fins al 2035 si no es reverteix.

    Emergència a L’Hospitalet

    Un dels casos més dramàtics és el de L’Hospitalet de Llobregat, la segona ciutat més poblada de Catalunya, que es troba en “emergència d’escolarització permanent”, segons alerta el sindicat: “La ciutat té una sobreocupació ordinària que afecta el 65% de les seves places totals i  un 100% de les places a la zona Nord de la ciutat”, indica l’informe, tot destacant l’angoixa i el sobreesforç del professorat.

    En aquest sentit, el coordinador del Barcelonès, Carles (Charlie) Nadal, ha posat èmfasi en que cal més personal docent i més equipaments, ja que les inversions que es van prometre el 2022 per al 2023 no s’han dut a terme.

    Per part seva, el responsable de FP, Xavier Pérez, ha destacat les mancances del sector tot acusant el Departament d’Educació de manca de planificació, empenyent milers de famílies cap a l’oferta privada per la impossibilitat de trobar places als estudis triats a l’ensenyament públic. CCOO demana una inversió “decidida” en l’Institut Obert de Catalunya i el conjunt de l’FP.

    La responsable de sectors vulnerables de CCOO Educació, Mireia Domínguez, ha indicat que milers de treballadores del sector que atenen infants de 0 a 3 anys pateixen unes condicions salarials i contractuals “indignes”, per la qual cosa el sindicat urgeix a la creació d’una taula tripartida amb agents socials, patronals del sector i Departament d’Educació per tractar aquest problema.

    El curs del 6%

    CCOO i una cinquantena d’entitats van posar en marxa principis d’any una Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per garantir per llei que l’educació a Catalunya compti amb una inversió pública equivalent, com a mínim, al 6% del PIB català.

    Precisament, el passat 12 de setembre CCOO Educació va realitzar un acte reivindicatiu sobre aquesta demanda a la plaça del Rei de Barcelona. En format radiofònic, diversos oients trucaven, exposaven situacions i feien preguntes sobre el sistema educatiu català. Per als assistents, aquest no pot ser un curs de continuïtat, sinó que cal posar fi a la falta de finançament.

    En l’acte, es va posar èmfasi en la importància de la coeducació, l’atenció a les persones amb discapacitat, el reconeixement de la tasca pedagògica dels menjadors escolars en particular i del lleure en general, la necessitat de tenir un pla urgent per minimitzar el risc davant les altes temperatures, i la disminució de les ràtios per millorar la qualitat de l’ensenyament i les condicions laborals del personal educatiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    CCOO Educació inici de curs Ràtios
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La UE advoca per crear un diploma universitari europeu
    Next Article
    Opinió
    Dones? Homes? Sexe i gènere, biologia i cultura
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Actualitat
    Dilluns 8 de setembre, inici del curs escolar 2025-26

    abril 10, 2025

    2 comentaris

    1. Joan Cela Olle on setembre 15, 2023 8:36 pm

      perquè quant parlem de ràtios ningú fa referència a les ràtios excessives del primer cicle d’educació infantil? Ho trobo escandalós

      Reply
    2. Teresa Esperabé Prieto on setembre 17, 2023 7:37 pm

      Bona tarda Joan,

      a l’Informe que vam presentar a a Roda de Premsa del dijous 14 fem esment a les ràtios del primer cicle d’educació infantil i demanen que han de baixar fins els 6, 9 i 15 com recomanen les directrius europees.

      Podràs trobar l’Informe en el link del primer paràgraf de l’article.

      “CCOO de Catalunya ha donat el tret de sortida al curs 2023-24 reclamant una disminució de la ràtio d’alumnes per aula, i és que, segons denuncia en el seu dossier d’inici de curs, és la més alta de tot l’estat”.

      #El0-3Existeix

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}