Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Cicles formatius de grau superior i universitat

    Paco Miranda / Emilio Palaciosgener 19, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Fonts (consulta 17 de gener de 2017): http://www.uab.cat/web/estudiar/grau/oferta-de-graus/tots-els-graus-1345661751752.html
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Des de fa anys que ho esperàvem. Des de l’època en què alguns –i després la Comissió Europea va definir-ho– vàrem defensar que els CFGS (cicles formatius de grau superior, aleshores, FP2), per les seves característiques i continguts curriculars, havien de ser considerats com una formació del mateix nivell que les enginyeries tècniques. Ara bé, mai vàrem advocar perquè els cicles formatius de grau superior fossin impartits per les universitats.

    Ara, la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha degut pensar: això és formació superior, ergo és nostra. Per què precisament ara l’acadèmia incorpora els cicles a la seva oferta formativa? A parer nostre, només hi ha una raó: la disminució del volum d’alumnat a les universitats. Cal fer calaix i tant se val amb quina mercaderia. Ah!, i amb l’aprovació del Departament d’Ensenyament sense que es coneguin els criteris de qualitat i oportunitat que aquest ha fet servir.

    Hi ha un lloc comú al món del binomi/trinomi educació-formació-ocupació: al mercat de treball català i espanyol hi ha mancança de titulats intermedis (habitualment, a efectes estadístics, aquí se situen també els CFGS). Igualment, és lloc comú que l’FP ha de donar resposta a les necessitats i demandes de territoris, empreses i ciutadans. Ara bé, a Catalunya gaudim d’una àmplia i bona oferta formativa de cicles impartits per centres específics de formació professional, una altra cosa és que encara el jovent –cada cop menys, però–, al moment de concretar la seva opció educativa, prioritzi la formació universitària enfront de la professional. Davant de tot això, ens preguntem quina ha estat la investigació prèvia i el treball de camp que la UAB ha dut a terme per tal de determinar aquestes necessitats i demandes i valorar l’oferta existent i, a partir d’aquesta anàlisi, presentar la seva. Si existeix, ens agradaria conèixer les bases científiques de l’estudi i els seus resultats.

    D’altra banda, també ens preguntem per què la UAB ofereix les especialitats de direcció de cuina (recentment “desprogramada” per al curs 2016-2017, segons figura al seu web, a causa dels costos de muntatge?) i de comerç internacional (ensenyament basat en la pissarra i el paper o l’ordinador, sense costos afegits). Només a l’àrea geogràfica d’influència directa de la UAB hi ha, actualment, prou centres que ofereixen els cicles formatius de direcció de cuina i de comerç internacional. En concret:

    Font: Web Departament d’Ensenyament ( http://queestudiar.gencat.cat/ca/estudis/fp/cicles/gs, consulta 17 de gener de 2017)
    Font: Web Departament d’Ensenyament ( http://queestudiar.gencat.cat/ca/estudis/fp/cicles/gs, consulta 17 de gener de 2017)

    Com hem dit, a casa nostra gaudim d’uns centres d’FP de qualitat. Per tant, ens preguntem si cal crear una nova xarxa. Evidentment, es pot al·legar que a altres països s’imparteix la formació professional superior a escoles universitàries. Certament, això d’emmirallar-nos ens agrada. Ara bé, mirem, a tall d’exemple, el cas de Suïssa, on des de l’origen s’imparteix l’FP a escoles universitàries. Segons informa la revista electrònica suïssa Panorama, dedicada a la formació i orientació professional: s’està produint en el sistema de formació suís “una tendència a la universitarització de la formació amb el desenvolupament d’ensenyaments teòrics en detriment dels pràctics, principalment, en el si de la formació professional”.

    Ara bé, fóra interessant que la UAB copiés la manera de fer a altres països pel que fa al finançament de la formació professional. Seguint amb l’exemple de Suïssa, la major part dels costos (90% de l’import) són assumits pel sector privat empresarial i l’Administració. Qui els assumeix a la UAB?

    Tot analitzant l’oferta formativa de la UAB, trobem que els CFGS són, entre tota la seva programació, l’oferta més cara. Concretament, costen el doble que un grau i gairebé el triple d’un màster oficial. Sempre a càrrec de l’alumnat, és clar.

    Ens plantegem també d’altres qüestions:

    • La UAB manifesta que compta amb cuiners i cuineres i/o tècnics de comerç de prestigi entre el seu professorat o que donen suport a la seva programació –així consta al seu web-, ens preguntem: quin salari percebran aquestes celebritats; si compten amb el preceptiu màster de Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Formació Professional; quina categoria professional tindran (¿seran considerats catedràtics, atès el seu pedigrí, o bé professors associats amb contracte precari de 300 o 600 euros al mes?); o si s’ha creat una categoria laboral nova.
    • Quina és la gestió de la formació en centres de treball que oferirà la UAB:
    1. Assumeix la responsabilitat d’oferir llocs de pràctiques qualificadores?
    2. Els tutors d’empresa seran competents per a dur a terme la tutoria de l’FCT?
    3. Existirà un servei d’orientació per a l’alumnat?
    4. Els alumnes percebran algun ajut econòmic per a la realització de l’FCT?

    Es pot argumentar que tampoc el sistema d’FP fa res de tot això (excepcions comptades, a banda) en relació a l’alumnat en pràctiques dels centres “tradicionals”. Certament, però, a “l’acadèmia” i donat el preu de cada cicle, cal demanar-li quelcom més, si, com diu la seva web, la UAB “ocupa posicions molt destacades en els principals rànquings internacionals”.

    Ara bé, hi ha lloc a la universitat pública per a la formació professional (cicles formatius, professorat, centres…)? És clar que sí. A tall d’exemple, la universitat podria dur a terme un pla de cooperació permanent entre la universitat i la formació professional, en el qual, entre d’altres, fóra bo incorporar:

    • Treballar conjuntament en sectors d’important interès per al país (per exemple, qualificació per a la quarta revolució industrial 4.0) en el nivell universitari i en cicles de grau superior
    • Promocionar activitats formatives específiques d’interès comú (formació tècnica de formadors, innovació didàctica i pedagògica…), adequades a les exigències del sistema educatiu i productiu
    • Fer investigació aplicada amb la participació dels actors involucrats (centres, professorat, empresa, territori…)
    • Elaborar propostes d’integració curricular de la formació professional i la formació universitària

     

    Paco Miranda és director del CIFO de l’Hospitalet de Llobregat i Emilio Palacios és professor jubilat

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    CFGS cicle formatiu FP grau opinió Universitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Preguntes essencials
    Next Article
    Actualitat
    Un multimilionari xinès llança el premi més ben dotat del món de l’educació: 4 milions de dòlars
    Paco Miranda / Emilio Palacios

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}