Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Com abordar situacions reals sense polaritzar excessivament?

    Cécile Barbeitomarç 17, 20238 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Font: Sistematització de tallers de formació de professorat, alumnat i famílies (2019-2022), recollint els temes controvertits que apareixen al currículum i/o plantejats per l’alumnat. Citat a Barbeito, 2023, p.21.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Durant l’últim any, els centres educatius han hagut d’abordar temes colpidors com la guerra d’Ucraïna; la reticència de certs alumnes a tractar el feminisme; discursos xenòfobs a l’aula; controvèrsies entre el professorat associades al sistema educatiu, les condicions laborals i al nou currículum… aquestes qüestions, a més, sovint venen filtrades per mitjans de comunicació partidistes i xarxes socials encara més parcials que dificulten tenir visions contrastades dels fenòmens.

    Exemples de temes controvertits esmentats per professorat, alumnat i famílies (2019-2022)

    Font: Sistematització de tallers de formació de professorat, alumnat i famílies (2019-2022), recollint els temes controvertits que apareixen al currículum i/o plantejats per l’alumnat. Citat a Barbeito, 2023, p.21

    A Catalunya, actualment la polarització es manté en uns estàndards similars als europeus quant al grau de polarització, i segueix una pauta moderada i oscil·lant, però amb tendència creixent. Els temes que generen polarització són variables, però malgrat aquestes variacions en el temps, existeixen temes polaritzadors recurrents, que poden justificar estratègies educatives adreçades a prevenir una major polarització.

    A les aules hi entren temes socials quan els planteja l’alumnat, o perquè els docents els planifiquen a partir dels continguts i les orientacions curriculars. Com impulsar temes controvertits de forma que no eixamplin la polarització? Com abordar-los de forma que promoguin la comprensió i l’apreci a la diversitat?

    Quan l’alumnat planteja preguntes controvertides

    El professorat es troba davant d’un gran repte quan l’alumnat planteja a l’aula preguntes que no són de fàcil resposta: S’ha de respondre a totes les preguntes de l’alumnat? S’han de respondre sempre en el moment en què es plantegen? No cal sempre respondre en calent, però si és bo mostrar predisposició a abordar els temes que amoïnen l’alumnat.

    Els riscos que té abordar temes controvertits en calent, tal com expressen alguns docents, són que es perdin les formes, que hi puguin haver comentaris ofensius, o també no estar prou formats – com a docents – en el tema.

    Aquests riscos, que són reals, decreixen a mida que l’alumnat pren costum a discutir qüestions controvertides, i entén la funció del professorat, com a facilitador de processos de reflexió, més que no pas com a contenidor infal·lible de coneixements. Per prevenir aquests riscos, precisament és convenient abordar aquests temes no només quan els proposa l’alumnat (que sol ser quan estan més vius), sinó també de forma planificada dins del currículum, quan no necessàriament “sigui notícia”, i els ànims estiguin més calmats.

    Continguts curriculars controvertits

    El plantejament educatiu del nou currículum, d’altra banda, proposa partir situacions reals (aprenentatge basat en situacions) per a abordar els continguts: així, a més de recollir els temes plantejats per l’alumnat, es recomana plantejar les unitats didàctiques i els projectes a partir de polèmiques i controvèrsies, temes socialment rellevants, problemàtiques que afecten a l’alumnat, dilemes, etc. Alhora, queda recollit en el vector transversal de ciutadania democràtica i consciència global.

    Font: Alumnat de l’IES Ca N’Oriac de Sabadell, participant en l’activitat de Baròmetre de Valors responent a la pregunta “Qui pateix més impacte en els conflictes armats, els homes o les dones?” en el marc del projecte “La Gran Guerra: conflictes armats i dimensió de gènere en temps de pandèmia”. Foto de Fora de Quadre.

    L’avantatge que té enfocar els temes curriculars des dels dilemes i les controvèrsies és que permet anar treballant gradualment les competències d’escolta, apreci a la diversitat d’opinions, empatia, argumentació, etc. per tal que, quan sorgeixi una qüestió plantejada per l’alumnat, que probablement sigui més significativa i controvertida per ells i elles, ja s’hagin treballat algunes competències.

    Com que abordar temes controvertits i potencialment polaritzadors comporta certs riscos, és molt convenient –a banda de ser curricular– planificar els temes.

    Però un moment… és el mateix la controvèrsia i la polarització?

    Els temes controvertits s’han definit com aquells temes “que tenen un impacte polític, social o personal i que desperten sentiments i/o tracten qüestions de valor o de creences” (citat a Oxfam, 2006: 2). Són temes de difícil resposta, i vàries metodologies didàctiques – Temes socialment rellevants, controvèrsies científiques – promouen el seu abordatge a l’aula.

    Cal tenir en compte, però, que no totes les qüestions controvertides són polaritzadores. La polarització implica que les opinions respecte d’una temàtica es mobilitzi en dos pols clarament diferenciats. El canvi climàtic, per exemple, és una qüestió social complexa que pot despertar emocions fortes (frustració, culpa, ràbia), però a nivell sociològic, diversos estudis mostren que el tema no genera dos pols d’opinió: pot ser un tema controvertit, però no arriba a ser polaritzador. Un altre exemple pot ser la guerra d’Ucraïna. Malgrat ser un tema complex i colpidor, l’opinió pública és bastant unànime en el seu posicionament de condemna envers Rússia, i tot i que hi ha posicionaments diferents (respecte de l’enviament d’armes, del paper de l’OTAN, etc.) no hi ha blocs de posicions molt polaritzades al respecte. La polarització és un fenomen social més ampli que l’abast de les escoles, però que pot incidir en la convivència al centre.

    En canvi, altres temes com aquells associats al gènere o, en segons quins contextos, a l’origen cultural o al sentiment nacional de les persones, poden resultar més polaritzadors.

    Així, entren molts temes controvertits a l’aula, però alguns són més polaritzadors que altres.

    Què s’ha de tenir en compte si abordem temes polaritzadors, o ho fem en un context polaritzat?

    Cal tenir en compte que un debat sol avivar les discrepàncies, i que, per tant, si l’objectiu és despolaritzar i fomentar la comprensió, pot no ser la millor estratègia. De forma contra-intuïtiva, el debat, o fins i tot el diàleg, poden no ser les millors formes de fomentar l’apropament entre parts que pensen diferent. Per això és recomanable que, com a docents,  es prioritzi:

    • Planificar accions educatives de forma gradual, especialment quan no hi hagi pic de polarització o conflicte: Identificar quins continguts del currículum són més propícies a ser abordades des de la problematització i el dilema, per tal d’assegurar-se que s’inclou la perspectiva controvertida a l’aula. Alhora, preveure que les activitats es graduïn, de forma plantejar activitats més “segures” en un inici, abans de proposar activitats més polaritzadores. Abordar temes controvertits en un context d’alta polarització i sense preparació prèvia comporta més riscos, per això el millor és practicar-ne les competències quan no hi hagi un pic de polarització o conflicte.
    • Generar les condicions en el grup: Afavorir un clima de confiança en el grup, especificar que les competències a treballar van més enllà de l’argumentació, i que inclouen també la comprensió i la convivència, i consensuar normes per les activitats de debat o diàleg;
    • Prioritzar metodologies educatives emocionals i segures: Assegurar-se que l’abordatge de temes polaritzadors inclou estratègies per a empatitzar amb altres opcions diferents a la pròpia, mitjançant metodologies socio-afectives (jocs de rol i de simulació, etc.), convidant testimonis, utilitzant suports artístics que mobilitzin emocions…
    • Centrar-se en comprendre els valors de les persones: Més enllà de distingir si els arguments de l’altre –o els propis- són fets o opinions, centrar-se en la comprensió dels valors que hi ha darrere de les posicions de les persones.
    • Tenir clars els límits: Conèixer les recomanacions del Síndic de Greuges sobre el que és pertinent i no és pertinent tractar a l’aula per tal de tenir una pràctica docent pertinent i d’aportar seguretat. Saber distingir el que és discurs de l’odi i el que no, per a poder marcar els límits en les discussions a l’aula.

    A banda d’altres metodologies d’abordatge de controvèrsies ja esmentades, L’Educació per la Justícia Global, L’Educació per la Ciutadania, l’Educació en el conflicte, l’Educació intercultural aporten continguts i metodologies molt útils per abordar temes controvertits especialment polaritzats.

    Aportacions de l’Educació per la Justícia Global

    Per tal de poder abordar temes controvertits a l’aula, i molt especialment aquells que poden polaritzar, és recomanable, de cara a facilitar la feina del professorat, que el Departament es plantegi:

    • Reforçar la formació de professorat: Enfortir la formació inicial i continuada del professorat en diferents metodologies de pensament crític, abordatge de temes controvertits, educació en el conflicte, diversitat, etc. amb una oferta formativa àmplia i diversa;
    • Crear i difondre materials de referència amb enfocament de temes controvertits que siguin models en els quals el professorat es puguin referenciar per crear nous materials, també per dur-los a l’aula i experimentar com funcionen. També serien recomanables més orientacions de pensament crític en els llibres de text (més fonts primàries contrastades, més activitats de debat i opinió personal, etc.), així com reflexions sobre la identitat i la diversitat.
    • Augmentar els temps de preparació del professorat per a crear nous materials relatius a temes d’actualitat polaritzadors, i per a plantejar les sessions de formació de forma significativa per a l’alumnat.

    Aquest article es basa en les observacions, conclusions i recomanacions de l’informe “Educar en contextos de polarització. Retrat i propostes des de l’Educació per la Justícia Global.” impulsat per l’Ajuntament de Barcelona. Més recursos per a abordar temes controvertits entrant aquí.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola de Cultura de Pau Gestió de conflictes opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Silenci i serenor per garantir el creixement personal i acadèmic
    Next Article
    Actualitat
    Estudiants de la UAB diuen prou a l’assetjament masclista
    Cécile Barbeito

    Investigadora a l'Escola de Cultura de Pau de la UAB. Especialista en educació per la pau.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}