EscolesCoop, la federació que aplega la major part d’escoles cooperatives de Catalunya, ha presentat un model metodològic per implementar cooperatives d’alumnes als centres educatius. Les escoles cooperatives foren les primeres a impulsar-les, com a estratègia pedagògica per acostar l’alumnat a la realitat de l’economia social i solidària. De fet, la primera experiència té ja cinquanta anys, va ser a l’Escola Petit Plançó d’Olot, si bé fins ara ningú no n’havia sistematitzat el procés.
El document Marc metodològic per impulsar cooperatives d’alumnes s’ha ideat i desenvolupat a partir de les experiències d’EscolesCoop, amb la col·laboració de la cooperativa Barabara Educació. Joan Segarra, director d’EscolesCoop, destacava en la seva presentació [divendres passat, en el marc de la setmana d’accions pel Dia Internacional de les Cooperatives] que “l’objectiu és donar a conèixer la manera com es conceben i es gestionen les cooperatives d’alumnes des de les escoles cooperatives, i transferir aquest coneixement a tots els centres educatius. Seria molt interessant que totes les escoles d’aquest país tinguessin alguna cooperativa d’alumnes”.
Les cooperatives d’alumnes, afirmen des de la federació, “són projectes que es converteixen en escoles de democràcia, ja que es treballa des de la constitució de la cooperativa, passant pel funcionament, la tria del tema, la presa de decisions, a l’avaluació i l’impacte i retorn social. Són models que parteixen de tres eixos transformadors: la gestió democràtica i participativa, l’orientació a les necessitats humanes i el compromís amb la comunitat”. El 2016, EscolesCoop va impulsar AlumnesCoop, la Federació de Cooperatives d’Alumnes de Catalunya de diferents centres educatius de Catalunya, de la qual també poden formar part escoles no cooperatives. Actualment compta amb 105 cooperatives d’alumnes d’escoles cooperatives, públiques i concertades.
Les vuit fases
El document, de 72 planes, recorre les 8 fases per les quals passa el cicle de les cooperatives d’alumnes. Formació i motivació inicial (1), constitució (2), planificació (3), formació (4), execució (5), retorn social (6), seguiment i avaluació (7) i tancament (8). Tractant-se d’una activitat necessàriament compartida i interdisciplinària, els autors de la guia destaquen que es treballen tot un seguit de competències transversals (habilitats comunicatives, assertivitat i empatia, adaptació i flexibilitat, capacitat de dialogar, treball en equip, etc), com “les 8 competències bàsiques que l’alumnat ha d’assolir en acabar l’ensenyament obligatori” (comunicativa-lingüística, matemàtica, digital, social i ciutadania, artística i cultura, interacció amb el món físic, aprendre a aprendre i iniciativa personal i emprenedoria).
Aquest model metodològic, diuen els seus creadors, “es caracteritza per centrar el protagonisme en l’alumnat; permet englobar competències i contingut de diferents matèries, així com habilitats personals i col·lectives; i són marc idoni per fomentar la reflexió crítica del món”. La cooperativista de Barabara Educació, Laura Pérez, destacava en la presentació que “aquest document marc pretén anar més enllà del què i el perquè. També recull el com crear i gestionar les cooperatives d’alumnes, doncs a l’hora de implementar-les és el moment que genera més dubtes pels docents”.
En aquest sentit, les quatre ponents d’experiències [Marta Rebollar, de l’Escola Petit Món Felisa Bastida; Sheila Vilaseca, de l’Escola Guinardó; Rosa Pastor, de l’Escola Tecnos de Terrassa; i Maria Vallès, de Nou Patufet] coincidien a dir que “el fet de tenir aquest marc definit ajuda a centrar les cooperatives d’alumnes com a projecte de centre, en coherència amb el model d’escola que som”.
Formació gratuïta
La presentació també va comptar amb la presència d’Enric Vinaixa, secretari general de Treball del departament d’Empresa i Treball, el qual va subratllar “la importància del foment de cooperatives d’alumnes com una peça clau en l’aprenentatge en les diferents accions didàctiques per conèixer l’economia social i finances ètiques: L’actitud emprenedora, la curiositat, la generositat, el treball en equip, la gestió i altres habilitats que s’aprenen des d’aquests tipus de projecte”.
Amb la voluntat que sigui una guia útil, a partir de setembre s’impartirà una formació en línia gratuïta per a docents interessats a impulsar cooperatives d’alumnes. La formació ha estat dissenyada per EscolesCoop i Barabara Educació, i subvencionada per l’Ajuntament de Barcelona.