Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Com tractar a l’aula el que està passant al carrer (kit d’emergència de l’Escola de Cultura de Pau)

    Redaccióoctubre 20, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Fotos: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els moments de tensió que estem vivint demanen tenir el màxim de cura de la convivència entre els nostres infants i joves, tot i les dificultats. El professorat pateix una reproducció del conflicte social dins l’aula, sovint sense comptar amb les eines i els suports necessaris. Són dies excepcionals que poden requerir frenar activitats curriculars per a prioritzar espais de contenció i cura. Per aquests motius us fem arribar alguns suggeriments i recursos:

     

    Cuidar-nos. En moments de tensió cal prioritzar el valor de les relacions i la convivència. Dediquem temps a activitats de cura (activitats de confiança en el grup, estima cap a l’altre, diversitat…).

     

    Parlar de tot. Mantenir silencis enquistats no ajuda a canalitzar les diferències. L’escola ha de ser un espai que permeti parlar de tot, sobretot dels temes més delicats. Tot i així, en els moments més tensos, cal fer-ho en condicions que no polaritzin: usar normes de diàleg, apel·lar al respecte i donar veu a les persones amb opinions menys polaritzades.

     

     Treballar l’escolta amb voluntat de comprendre a l’altre i de trobar punts en comú. Preservar l’atenció envers la diversitat de punts de vista, en especial si hi ha minories (mitjançant els torns de paraula, fent d’advocat del diable, parafrasejant les opinions menys compartides, etc).

     

    Expressar-se des dels sentiments. Quan ens dominen emocions fortes, cal donar-los espai. Alhora, és més fàcil apropar-se a l’altre des de l’empatia que des de les idees. Crear les condicions per expressar-se i destensar, com per exemple proposar a l’alumnat escriure com se senten o treballar des de l’art.

     

    Treure el focus dels plantejament identitaris i centrar-se en les necessitats compartides. Tot i que és desitjable que tothom pugui expressar la seva diversitat ideològica a través de símbols, la polarització actual fa que puguin ser motiu de tensió. Valorar amb la comunitat educativa el pes que hi tenen el símbols i quines mesures es volen prendre al respecte.

     

    Fer reflexionar sobre el valor de la noviolència en la defensa dels drets i sobre la importància de no caure en la imatge de l’Altre com un enemic.

     

    Marcar límits en com i què diem. La llibertat d’expressió no pot anar en detriment del respecte a l’altre, ni molt menys caure en el discurs de l’odi.

     

    Reconèixer i explicitar a l’aula l’existència de diversitat de perspectives. Emocions fortes com la ràbia bloquegen l’empatia: cal reconèixer els propis biaixos i verbalitzar que hi ha punts de vista diferents al nostre.

     

    En cas de confrontació o baralles, contenir l’enfrontament en un primer moment i obrir espais de reflexió col·lectiva per a parlar-ne posteriorment amb calma.

     

    Crear un grup de suport mutu entre el professorat, ideològicament divers i amb habilitats de resolució de conflictes, per aportar respostes ràpides, donar orientació al professorat i escoltar a les famílies. En cas de conflictes molt greus, contactar actors mediadors.

     

    Comunicar a les famílies el conjunt de mesures que decidim prendre a nivell d’aula i de centre per afrontar la situació d’excepcionalitat actual: com es respondrà a les preguntes i neguits que pugui tenir l’alumnat, com es garantirà la convivència al centre…

     

    Comparteix la teva experiència aquí.  Més recursos didàctics per a treballar a l’aula aquí

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació per la pau procés sobiranista
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La vaga general atura bona part de l’educació
    Next Article
    Entrevista
    “A València el diner públic ha servit per mantenir les desigualtats educatives”
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}