Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Confiem en l’escola pública, la de totes i tots

    Neus Giménez Turabril 6, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Decidir a quina escola volem que els nostres fills i filles estudiïn no és una elecció qualsevol. Aquest és un moment clau, cal aturar-se a pensar, reflexionar, i molt, i fer-nos preguntes diverses sobre allò que relament valorem quan parlem d’educació. La decisió és tan important que la majoria de les famílies fa mesos que li donen voltes abans que arriba el període de preinscripció escolar.

    Darrera l’elecció de centre hi ha factors diversos que cada família valorem de forma ben diferent i, precisament, això fa que ens decantem per una escola i no per una altra. Són un exemple el projecte educatiu de centre i la manera com s’ensenya, l’ambient que s’hi respira, el seu esperit i els seus valors, la seva proximitat al domicili, el grau d’implicació de les famílies, les activitats que s’hi organitzen, i un llarg etcètera. Com a mares i pares hem de tenir present que les escoles canvien i recordar que som usuaris del sistema educatiu i tenim molt a dir, tenim veu.

    Siguin quins siguin aquests factors, allò realment important en aquest període és, sens dubte, fer una aposta clara i decidida per l’escola pública, la de totes i tots. Tenim unes escoles públiques de qualitat, amb empenta, que miren el futur amb optimisme, malgrat que algunes vegades es vulgui traslladar una imatge ben diferent. El conjunt de la comunitat educativa treballem perquè així sigui possible, també les mares i pares que, dia rere dia, ajudem i aportem per tal de construir una escola millor.

    El cert, però, és que la qualitat de l’educació pública ha patit, i ho continua fent, el pes de les retallades i els recursos que són necessaris per al bon funcionament de l’escola segueixen quedant-se curts. Davant d’aquesta agressió ens hem de sentir interpel·lats a actuar-hi i a defensar fermament l’escola pública.

    Com a mares i pares hem de tenir present que les escoles canvien i recordar que som usuaris del sistema educatiu i tenim molt a dir, tenim veu.

    Enguany, la FaPaC hem impulsat una campanya molt especial i amb molt de significat en aquest sentit amb l’objectiu de promoure les escoles i els instituts públics catalans. Algú ho havia de fer quan molts centres, de forma individual i per iniciativa pròpia, tracten de traslladar una imatge positiva de tot allò que fan, del seu alumnat i professorat, i de les seves fites aconseguides.

    Hem llançat un vídeo on participen més de deu personalitats, entre elles el president de la Generalitat de Catalunya, Carles Puigdemont, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, als quals agraïm la seva col·laboració, com a la resta de persones que també s’hi han volgut sumar a aquesta iniciativa. Tots ells justifiquen la seva aposta pel sistema públic a l’hora d’escolaritzar les seves filles i fills. Per a nosaltres, el fet que per primera vegada els representants de les dues màximes institucions de Catalunya confiïn en l’escola pública per educar els seus infants, i ho facin visible, és un signe de normalitat democràtica, un exemple que per a moltes ciutadanes i ciutadans pot esdevenir un referent.

    Tot i així, davant l’omissió del Departament d’Ensenyament a l’hora de fomentar les matriculacions a la xarxa pública educativa, hem optat per convertir aquest vídeo en viral a través dels diferents canals i xarxes socials, amb l’objectiu de traslladar públicament una imatge en positiu de l’escola pública i, d’aquesta manera, animar les famílies a implicar-se en el procés de matriculació per incidir amb més pressió i força als poders públics. El vídeo ha superat ja les 18.000 visualitzacions a la nostra pàgina de Facebook i les 6.500 a Youtube. Gràcies a tots aquells que ho esteu fent possible.

    Que per primera vegada els representants de les dues màximes institucions de Catalunya confiïn en l’escola pública per educar els seus infants és un signe de normalitat democràtica.

    Malgrat la falta d’inversions encara existent, pensem que els serveis públics han de seguir sent l’eix vertebrador de la nostra societat, educant a la ciutadania del futur i garantint la cohesió social i la igualtat d’oportunitats, més necessàries que mai. Cal actuar i reivindicar l’escola pública, així com manifestar el valor i l’orgull de totes les famílies que hem apostat, en un moment o altre, pel sistema públic educatiu.

    El Departament va anunciar l’obertura de 100 grups més de P3 i un centenar més de Secundària de cara6 al curs vinent, però no ho considerem una mesura suficient per garantir els estàndards màxims de qualitat educativa. En primer lloc, aprofitant la davallada de la natalitat, defensem l’abaixada de ràtios a les aules per contribuir a la millora de l’educació. És realment possible aprendre en una classe plena de gom a gom on els alumnes estan atapeïts com sardines? La campanya que tenim activa “Abaixem les ràtios. No a la massificació de les aules” continua activa i celebrem que la nostra petició oberta a la plataforma Change.org ja hagi superat les 11.000 signatures, xifra que continua sumant noves adhesions. També d’alguns ajuntaments que estan tot just començant a aprovar mocions en els seus plens per reivindicar aquesta reducció de ràtios.

    La nostra demanda és clara. Volem un sistema educatiu públic i de qualitat, que vagi més enllà dels criteris de rendibilitat econòmica que mercantilitzen i segreguen l’educació. Volem un sistema que realment contribueixi a la formació de ciutadanes i ciutadans de futur crítics, motivats i feliços, a l’alçada dels nous reptes de la nostra societat. Amb recursos humans suficients, i més i millors infraestructures a les escoles. Tampoc ens cansarem de reivindicar que la inversió en Educació arribi al 6% del PIB, tal com marca la llei catalana. És hora de fer deures.

    Confiem plenament en l’escola pública, la de totes i tots.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Tretze raons per a un suïcidi: una lliçó sobre el ‘bullying’ per capítols
    Next Article
    Actualitat
    Confiem en l’escola pública, la de totes i tots
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi

    juny 11, 2020

    Reorientar les finalitats educatives per a afrontar la tempesta

    maig 29, 2020

    10 anys de la repressió policial al ‘No a Bolonya’: veus d’uns mesos que no només van canviar les universitats

    març 18, 2019
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}