Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Congrés insta a tombar el sistema de beques que va implantar l’exministre Wert

    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.esjuny 21, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Aula de la UPF / © Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Congrés dels Diputats vol que el Govern espanyol acabi amb el sistema de beques i ajudes a l’estudi que va implantar l’exministre José Ignacio Wert el 2013. La Cambra ha aprovat amb els vots a favor de PSOE i Unidos Podemos (147) i l’abstenció de ciutadans, PNB i PDCat (66) una proposició no de llei –aprovada a través d’un text transaccional amb esmenes dels tres grups– que demana “modificar la normativa reguladora de les beques per recuperar-ne el veritable sentit com a dret subjectiu”.

    El text definitiu, que ha comptat amb el rebuig del PP i ERC, demana al Ministeri de Educació que s’estableixin criteris “clars, objectius i ponderables per a la seva obtenció, de tal manera que el sol·licitant pugui conèixer per endavant […] la quantia que percebrà”. També fixa un període màxim de tres mesos per a la resolució dels expedients de beca.

    Aquesta proposició s’aprova justament quan el Govern està a punt de donar llum verda al decret de beques per al proper curs, que no canvia “ni una coma” el sistema dels anys anteriors, segons el Consell Escolar de l’Estat. El màxim òrgan de representació de la comunitat educativa va aprovar una esmena de l’associació estudiantil CANAE per augmentar l’import i estudiar “la viabilitat d’un nou model de gestió”. I no és la primera vegada que critiquen aquesta forma de repartir les ajudes, que ha fet disminuir la quantia mitjana en un 27% respecte a 2011-2012.

    Amb el sistema actual, les beques del ministeri –universitàries i no universitàries– es divideixen en dues parts: una fixa i una variable. La fixa inclou quantitats concretes en funció de si es compleixen o no determinats requisits: per exemple, a un universitari que viu a la península, no supera el llindar més baix de renda i estudia lluny d’on viu la seva família li corresponen 3.000 euros.

    L’estudiant pot saber per endavant quant ha de rebre de la part fixa, segons els requisits que compleix. Aquesta part l’hi concedeixen uns mesos després, començat ja el curs, però sense saber quant rebrà en total perquè fins a final de curs no rep la resolució definitiva amb l’últim pagament corresponent a la part variable.

    Aquesta segona quantia es calcula a través d’una fórmula matemàtica pràcticament indesxifrable. Tant és així que el Ministeri va apanyar a principi de curs un “simulador” web per calcular l’import total. Una vegada que s’han assignat totes les quantitats fixes, Educació reparteix els diners que sobren a tots els becaris i d’aquí surt aquesta part variable. Aquest sistema provoca any rere any les queixes dels estudiants, que denuncien que reben la beca –de la qual ni tan sols ensaben la quantia– molts mesos després de començar el curs.

    A més d’un sistema de pagament diferent, el Govern central va incloure novetats en els requisits acadèmics. S’establia en un 5,5 la nota mínima de selectivitat que dóna dret a l’exempció de les taxes de matrícula en primer curs de la universitat, però pujava a un 6,5 la qualificació que permet accedir a les beques generals.

    “Teatre” i “deslleialtat” a la feina pel Pacte Educatiu

    Els grups reclamen també que “un nou marc estatal de preus públics de matrícula que tinguin en compte els nivells de renda de la unitat familiar a la qual pertanyi cada estudiant” i s’insta el Govern a convocar “amb caràcter d’urgència l’Observatori de Beques”, creat el 2010. Sobre beques, es demana també la tornada de les desaparegudes Sèneca –ajudes per estudiar en una altra universitat espanyola– i una adaptació de les quanties de les Erasmus en funció del país d’acollida perquè sigui “suficient per a la manutenció de l’estudiant”.

    El text urgeix l’Executiu de Rajoy a “eliminar l’obligatorietat de devolució a posteriori de la beca a aquells alumnes que no hagin superat els crèdits exigits”. El PSOE calcula que uns 120.000 han hagut de tornar-la des que existeix el sistema, “fins i tot endeutant-se per fer-ho”, ha dit la diputada María Luz Martínez Seijo, encarregada de defensar la PNL. “S’exigeix ​​al súper becari un rendiment superior a la resta i això genera inseguretat en un context de dificultats econòmiques”, ha afegit.

    El PP i Ciutadans han criticat al PSOE defensar la seva proposta desmarcant-se de la subcomissió creada al Congrés per arribar a un pacte educatiu. “Ens sorprèn que portin aquesta proposta al ple quan la subcomissió és la foto adequada, sense teatres”, ha afirmat Marta Martín, de la formació taronja. “És molt inoportú i una deslleialtat perquè això s’està treballant a la subcomissió”, ha abundat el portaveu popular Miguel Lorenzo.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    beques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Postveritat o subjectivitat metòdica
    Next Article
    Reportatge
    L’escola de Murakami: “El que vam aprendre-hi és que el més important no es pot aprendre allà”
    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}