Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    L’escola de Murakami: “El que vam aprendre-hi és que el més important no es pot aprendre allà”

    Jaume Carbonelljuny 21, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘De què parlo quan parlo d’escriure’, llibre de Haruki Murakami

    Les cometes del títol les va escriure l’escriptor Haruki Murakami fa deu anys a De què parlo quan parlo de córrer (Empúries, 2010). Els seguidors d’aquest novel·lista japonés, que transita entre un singular realisme –amb una clara influència de Carver– i el surrealisme, i entre Orient i Occident, poden acostar-se a la seva obra recent De què parlo quan parlo d’escriure (Empúries, 2017), on explica com va entrar en aquest ofici i altres detalls, barrejant reflexions i sucoses anècdotes personals. A més, dedica un capítol sencer als seus records escolars.

    De què parla, en concret? Primer, de l’avorriment. Reconeix que sovint estava als núvols i que no mostrava cap entusiasme pels estudis. “No m’interessaven o, millor dit, m’adonava que al món hi havia coses molt més divertides. Llegir, per exemple, escoltar música, anar al cinema, banyar-me al mar, jugar a beisbol, amb el gat… Sortir amb noies i coses per l’estil”. Sosté haver tingut professors excel·lents que li van ensenyar unes quantes coses interessants, però, com a balanç general, considera que el seu aprenentatge va ser tan inútil com avorrit. D’això se n’ha volgut desprendre sempre, però amb èxit desigual: “Quan la meva vida d’estudiant va arribar a la seva fi, estava tan immensament avorrit que l’únic que volia era no avorrir-me mai més en tota la meva vida. M’ho vaig proposar amb totes les meves forces, però en aquesta vida l’avorriment sembla caure del cel, brollar del no-res”. Per Murakami la lectura va ser la seva gran escola: el lloc on va aprendre les coses importants de la vida, al seu aire, sense competir amb ningú per “aconseguir el primer lloc de cap rànquing”.

    En segon lloc, parla de la competitivitat, sens dubte un dels trets més emblemàtics del sistema educatiu nipó, sobretot en la selecció per accedir a la universitat. Explica que ni s’esforçava massa ni li agradava competir amb altres estudiants. “No pretenc presumir, però tots aquests números que representen superioritat, com les notes, els rànquings, o els valors de desviació de la mitjana –en la meva època, per fortuna, encara no s’havia inventat això–, tant me fan”.

    Un tercer element és la crítica a un sistema educatiu utilitarista que ofega la llibertat de l’individu. Argumenta que és un reflex fidel de les contradiccions i de l’èmfasi suprem que posa la societat japonesa en l’empresa, i en qualsevol altre àmbit social, a les estadístiques, orientada únicament a l’assoliment d’efectes immediats d’utilitat i a la conformació nociva d’una massa social homogènia i amorfa. “Com a individus hem d’aixecar una bastida d’idees i pensaments lliures que serveixi per oposar-nos a un sistema de valors nociu i perillós basat en conceptes com la rapidesa i l’eficàcia”, proclama.

    Haruki Murakami / cc by-sa MIT (Wikimedia Commons)

    En quart lloc, l’examen memorístic. “Em sembla que l’objectiu és ficar coneixements al cap dels nens segons el que dicti el manual de torn i ensenyar-los una tècnica per superar els exàmens i les diferents proves d’accés a què han d’enfrontar-se al llarg de tot el període educatiu”, opina. El fet que l’aprenentatge real i durador poc té a veure amb l’adquisició del coneixement més valuós ho il·lustra de manera diàfana quan explica que els professors d’anglès del seu institut valoraven la memorització de paraules complicades i estructures gramaticals complexes, alhora que obviaven la capacitat de llegir un llibre o de conversar amb un estranger. I insisteix en el despropòsit i absurditat de l’abús de la memorització mecànica: “No em semblava en absolut útil memoritzar dates d’esdeveniments del passat, arxivar paraules de l’anglès com si jo fos una màquina. Els coneixements apresos mecànicament i no com un tot sistèmic acaben per desaparèixer i es queden per aquí enterrats en algun lloc, en un lloc que podríem considerar la tomba del coneixement“.

    I cinquè, el desig d’una altra educació, la utopia. Un lloc més càlid i tranquil, alliberat de les pressions de l’eficàcia, on tant el subjecte com el sistema es puguin moure amb llibertat. “El meu desig en relació al sistema educatiu és senzill: que no aixafi la imaginació dels nens que en tenen. Això em sembla suficient. M’agradaria que els deixessin espai perquè les seves personalitats trobin un camí propi, una forma de sobreviure. Si és així, les escoles es convertirien en llocs lliures i enriquidors i, per tant, la societat acabaria per transformar-se i evolucionar en la mateixa direcció “.

    La música de l’experiència escolar reviscuda i reflexionada per Murakami ens sona i es repeteix al llarg de la història i de la geografia. Però deixem l’educació per submergir-nos en altres capítols d’aquesta obra i d’altres dels seus llibres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cultura de l'esforç de què parlo quan parlo d'escriure haruki murakami Japó literatura Memorització utopia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Congrés insta a tombar el sistema de beques que va implantar l’exministre Wert
    Next Article
    Opinió
    Les biblioteques escolars i l’equitat: entorns lectors pels qui no van néixer envoltats de llibres
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Canvis en el batxillerat quan encara no fa dos anys del nou currículum

    desembre 18, 2024

    Actualitat
    Niubó assegura que les literatures catalana i castellana continuaran com a modals a segon de Batxillerat

    desembre 17, 2024

    Opinió
    El Batxillerat de Josep Pla i la cultura de l’esforç (2). I ara, com ho tenim?

    octubre 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}