Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Voler aprendre és més important que tenir coneixement, és una de les idees que va deixar Steve Wozniak, cofundador de l’empresa Apple, en el segon dia del Talent Arena, un dels espais del Mobile World Congress (MWC) 2025, insistint també en la importància de la curiositat innovadora. Davant la presència continuada i molt repetida de la Intel·ligència Artificial (IA) en molts estands li va fer reflexionar sobre aquest terme i tendència: sí creu en la paraula Artificial, però no en Intel·ligència. I afegeix a la seva preocupació: l’ús de la IA hauria de ser més sincer. A més, té una cara obscura: és una eina més que la delinqüència pot fer servir.
L’edició d’aquest any del MWC, celebrada en Barcelona del 3 al 6 de març, tenia com a lema: Converge. Connect. Create. Les xifres van ser històriques: més de 109.000 assistents, 3.200 reunions, 1.200 ponents, 19 escenaris i un increment de dones que exposaven en reunions i xerrades (41%), tot i que quant a la seva assistència total s’ha quedat en el 27%. Encara aquesta assignatura continua pendent.
Connexions
La presentació enlluernadora d’avenços i els seus avantatges formen part de fires mundials d’aquesta mena. El pont de partida és que vivim en un món capitalista i en la societat anomenada 5.0, on la tecnologia transforma les nostres vides i s’introdueix en les persones, amb la finalitat de millorar-la i amb les veus crítiques que calguin. Convertir el repte de tanta digitalització en realitat aporta grans avantatges, però també s’acompanya d’inconvenients o problemes, motiu pel qual hem d’estar atents per evitar-los.
Tal com es va dir en la trobada del 6 de març organitzada per mSchools, en la història de la humanitat qualsevol tecnologia ha generat canvis en el pensament, noves adaptacions i enfocaments, reordenacions laborals, oportunitats que es perden i d’altres que apareixen. El millor exemple es troba en aquesta cursa tecnològica imparable que vivim en el segle XXI, amb humans molt lents enfront de dispositius molt ràpids. La IA, la supercomputació i la robòtica són punts d’inflexió presents que, a poc a poc, ja han entrat i formen part de les aules educatives. Potser en la lentitud es troba una de les claus per veure-ho tot millor. Mentre, el món avança sense aturar-se.
Joventut
La fundació públicoprivada Mobile World Capital (MWCapital), organitzadora de tot sota el lema La humanització de la tecnologia, amb la patronal mundial d’operadors de telefonia mòbil GSMA i mSchools, oferien al visitant i a l’expositor propostes en espais com el Talent Arena en Montjuïc, el 4 Years From Now (4YN) dins el Congrés esmentat. Han atret a molt públic jove que volia exposar, compartir, veure, aprendre i buscar oportunitats de formació, de venda, de negoci o de promoció personal i laboral. Darrere de tot hi ha molts anys d’aprenentatge, esforç i il·lusió, Són bons exemples de feina educativa de molt professorat, visibles en aquesta gran aula tecnològica anual de Barcelona.
Les novetats que s’exposen són tantes que resulten difícils de digerir. Si la IA es mencionava en tots els estands, caldria que una potent IA guiés el visitant perquè la seva intel·ligència natural pogués captar tantes aplicacions i saber discernir-les. Per, a continuació, deduir com tot l’afectarà en la seva vida, tant de forma positiva com negativa. De moment, la robòtica humanoide repeteix presència i crida l’atenció, en un futur on la seva empatia i la interacció social deien que es desenvoluparia a mida hi haguessin més eines per aprendre al llarg de la vida. En tot cas, l’ètica ha d’estar-hi perquè tanta borratxera tecnològica eviti ennuvolar-nos la vista i el bon enfocament.
En espais com el Talent Arena o el 4YN, plens de joves, la forma de donar-se a conèixer i la importància del networking són estratègies metodològiques útils per als centres educatius. Destacaven eines i experiències interactives que ens poden fer encara més conscients de l’impacte dels nostres actes en la petjada de CO2 que generem, amb una anàlisi de les dades de cada participant (estand de la MWCapital recreant una àgora grega). Són evidències properes que aprofundeixen en l’educació ambiental amb el recolzament d’una tecnologia que també consumeix energia per al seu funcionament.
Joves emprenedors vinguts de tot arreu explicaven les seves propostes tecnològiques en forma de startups: 1.000 expositors, amb presència d’estrangers en un 40%, predomini de la informalitat i el contagi de la il·lusió també entre tants estudiants que els visitaven. A més de les propostes tecnològiques, d’altres temes presents: salut, sostenibilitat, alimentació, medi ambient.
mSchools
El món educatiu que té l’oportunitat assisteix a una jornada específica (6 de març), organitzada per aquesta comunitat global de docents que promou l’educació STEAM (mSchools), plena d’idees tant entre panelistes com les que sorgeixen o es comparteixen en converses passejant entre estand i estand. Remarquem algunes:
– En mig de tanta tecnologia, l’educació està present perquè es pot transformar fent-la servir. I, a la vegada, la tecnologia és un dels resultats d’un llarg camí d’estudi, de recerca i d’educació.
- Una eina tecnològica pot ser eficient o disruptiva segons el seu objectiu.
- Al món educatiu l’ocupa i li preocupa el sentit ètic i responsable de la tecnologia per tal què fomenti la inclusió i l’esperit crític, al servei del progrés. Ha entrat tan ràpida en tot arreu que no s’ha pogut avaluar el seu impacte i efectes en profunditat. És molt important fer-ho en l’educació.
- La tecnologia com a mitjà és un repte. Cal acompanyar molt l’alumnat en l’adquisició de la consciencia digital des de l’educació i generar rutines de pensament crític.
- El futur té pantalles, els actuals estudiants viuen amb elles i s’han de desenvolupar en el món digital perquè no hi ha alternativa.
- Cal passar de la utilització de la tecnologia només en format individual a entorns on es faci servir de forma col·lectiva, amb usos i anàlisi que impliquin tenir consciència que vivim en grup, amb repercussions dels nostres usos tecnològics. Els centres educatius són el millor lloc per acostumar-se a aquest ús col·lectiu guiat.
- Els nous entorns tenen riscos, siguin els que siguin. Els canvis impliquen identificar-los. Prohibir per culpa d’aquests riscos significa no aprendre.
- Hi ha adolescents que demanen o necessiten acompanyament per entendre’s a si mateixos i per aprofundir en efectes d’actuacions amb la tecnologia. Qui millor que l’escola i la família?
- La tecnologia no és el problema, és la solució. Des de fa segles s’ha tornat en una característica humana, usada per resoldre problemes, ajudar i a vegades per generar d’altres. Cal evitar el combat entre tecnologia i humanitat. No es pot ser ni ciutadans ni mestres avui sense tecnologia.
- La detecció a temps de qualsevol circumstància que dificulti aprendre o desenvolupar-se des de la infància ajuda a actuar com més aviat millor. Un suport més són les eines tecnològiques.
- Les escoles estan per formar per al futur, s’ha de pensar i planificar molt bé què es vol que passi en les aules, la importància de les creences compartides i els equips humans en els centres, amb lideratges que connectin amb la comunitat educativa, que acompanyin perquè això passi. N’hi ha molts reptes però cal prioritzar-los en comú i així estalviar temps.
Tal com va dir el director de mSchools, Albert Forn, en el tancament de la jornada, L’educació canvia i el canvi ha de ser col·lectiu. L’entorn d’aquests dies en el MWC va oferir artefactes, avenços, idees, grans frases vàlides també per reflexionar èticament. Amb un lema que ha d’estar molt present en la vida escolar: Converge. Connect. Create.