Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Consell Escolar de Catalunya dóna llum verda al decret sobre l’escola inclusiva

    Pau Rodríguezmarç 13, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La Bea fa activitats a classe amb la vetlladora / ENRIC CATALÀ (arxiu)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El decret que ha de regular el model d’escola inclusiva a les aules catalanes ja és gairebé a punt. El Consell Escolar de Catalunya ha emès aquest dilluns un dictamen favorable al text. Aquest hauria de ser el penúltim pas abans de la seva aprovació definitiva, que correspon al Consell Executiu del Govern. L’organisme institucional de consulta dels diferents agents educatius catalans –els seus dictàmens no són vinculants– ha donat el seu vistiplau al text del decret amb una sòlida majoria de vots: 30 a favor, sis abstencions –entre ells CCOO i FaPaC– i quatre en contra –entre ells, USTEC i UGT–. 

    La finalitat del decret és “garantir que tots els centres educatius sostinguts amb fons públics siguin inclusius”, segons consta al seu preàmbul. La seva entrada en vigor haurà de comportar, entre altres mesures, la reconversió dels centres d’educació especial en proveïdors de recursos per a les escoles ordinàries o l’increment de recursos per atendre aquest alumnat. Segons la memòria econòmica que l’acompanya, el decret es preveu que des d’ara fins al curs 2020-2021 s’incorporin 1.345 professionals especialitzats a les aules.

    Entre les recomanacions més destacades del Consell Escolar, recollides dins el dictamen aprovat aquest dilluns, hi ha incorporar les escoles bressol en “la planificació de mesures i suports” als infants amb necessitats educatives especials, “vetllar” per “la reconversió dels professionals” que treballin actualment als centres d’educació especial, o que “s’estableixin” les funcions de l’orientador a Secundària i a la postobligatòria. També considera que la col·laboració amb el departament de Salut no hauria de ser una opció –tal com consta al text–, sinó un fet.

    En les consideracions generals, el Consell Escolar també subratlla que l’èxit de la implantació del decret, que suposa “un canvi de paradigma molt important”, dependrà “en bona mesura” de la formació que es planifiqui per a tots els docents del sistema ordinari. Una tasca que, segons el propi decret, correspon a l’Administració educativa.

    Famílies contrariades

    El Consell Escolar, la resolució del qual no és vinculant, fa referència a una de les qüestions més controvertides del decret: ¿què passa quan l’Equip d’Assessorament Psicopedagògic (EAP) recomana una escolarització en un centre d’educació especial en contra del parer de la família? En aquest cas, el que prevaldrà és l’informe de la Inspecció Educativa, segons el decret. I el Consell Escolar tampoc no ho esmena. Sí que demana, però, que passat un temps després d’aquesta decisió es convoqui la família per valorar l’evolució de l’alumne. 

    La redacció final d’aquest article, el número 17, ha contrariat les entitats i famílies que s’integren a la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya, que consideren que el que hauria de prevaldre, d’acord amb la Convenció de l’ONU sobre aquesta matèria, és el dret de l’alumne a ser escolaritzat en un centre ordinari. Tot i valorar positivament el conjunt del decret, que serveix per millorar el vigent de 1997, la Plataforma assegura estar “molt decebuda” en aquest aspecte.

    És per això que una de les abstencions en la votació ha estat del representant de la federació d’AMPA catalanes FaPaC, que s’integra a la Plataforma. També ha optat per l’abstenció CCOO, que ja havia posat de manifest recentment la seva disconformitat amb diversos aspectes del decret. El sindicat considera que no s’ha donat resposta a al·legacions que van fer, i que reclamaven un sistema d’orientació integral, plans interdepartamentals –sobretot entre Ensenyament i Salut– i més dotació econòmica.

    En el cas d’USTEC, hi han votat en contra, segons expliquen en un comunicat, perquè consideren un “perill” que es barregi el sistema públic i concertat en el mateix decret, i perquè veuen inviable, almenys en els propers anys, la reconversió dels centres d’educació especial sobretot per les “deficiències estructurals” dels edificis escolars i la seva sobresaturació. Consideren també que el personal sanitari no s’hauria d’incorporar als centres mitjançant acords amb el departament de Salut, sinó per la via de la contractació directa per part d’Ensenyament.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    consell escolar Escola inclusiva
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleApostar per l’educació transformadora és avançar cap a la justícia global
    Next Article
    Actualitat
    La Generalitat va transferir a la concertada 81 milions previstos per a les bressol públiques
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Actualitat
    Només el 10% de l’alumnat amb necessitats especials fa batxillerat

    gener 28, 2025

    Pòdcast
    Efrèn Carbonell: “És un valor poder tenir una diversitat d’alumnat dins una aula”

    novembre 12, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}