Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Continuïtat, discontinuïtat i necessària metamorfosi educativa

    Francesc Imbernonsetembre 16, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ja estem immersos en un nou curs. I des de que va començar la pandèmia, fa mesos, s’ha tingut temps de reflexionar sobre què va passar i està passant a l’educació en el confinament i en l’inici de curs.  I podem veure en articles i a les xarxes socials que hi ha de tot sobre vivències del professorat, d’angoixes, propostes i preparació del nou curs a les escoles.

    Però jo voldria centrar-me, no tant en els problemes del nou curs, dels quals ja s’ha escrit i parlat molt, sinó en una reflexió sobre el que va passar al final del curs anterior, amb un ensenyament virtual d’emergència, no de normalitat, i analitzar que la situació viscuda va posar en evidència les limitacions i febleses  del sistema educatiu pel que fa a la infraestructura i formació tecnològica, l’equipament de l’alumnat a casa i del professorat, el suport familiar necessari, l’augment de les exclusions i desigualtats per manca de presencialitat i l’autonomia de l’alumnat per fer tasques virtuals, entre altres. I també destacar un aspecte que ja coneixíem: que les dificultats escolars s’agreugen quan els nens i nenes necessiten una metodologia més inclusiva amb especialistes, materials i entorns adaptats.

    I no podem oblidar aspectes que el professorat sap, però no tant el context social: que l’escola és molt important per crear identitats socials, i necessita espais físics i simbòlics, per tant contacte, relacions i presencialitat per treballar la transmissió cultural i desenvolupament personal com a éssers socials. Que l’educació és una activitat social, no hi ha dubte, on s’aprèn però també fa una feina de cuidar la persona de forma individual i grupal. L’ensenyament requereix un seguiment individualitzat de cada infant dins del possible, és a dir, una guia i una supervisió de què es fa i com es fa amb la seva educació.

    Hem patit a l’educació el que l’enfocament antropològic de la transmissió cultural, (l’escola és cultura per antonomàsia) en diu el procés de continuïtat i discontinuïtat. Abans de la pandèmica a l’educació es vivia d’una forma tranquil·la o inquieta. Era una etapa de continuïtat, que són aquells moments experimentats i viscuts on existeix una estabilitat en la manera de ser i comportar-se, sense canvis remarcables que impliquin l’adquisició de noves interaccions, pràctiques o aprenentatges. I de cop, ens arriba la pandèmia i apareix la discontinuïtat. El procés de discontinuïtat és quan hi ha un canvi abrupte entre una manera de ser, fer i comportar-se i un altre molt diferent. Hi ha canvis de feina, s’organitzen noves interaccions, noves pràctiques i nous aprenentatges. I quan hi ha una falta de cohesió i preparació entre la continuïtat i la discontinuïtat es produeix molta ansietat.

    I ara sembla que s’ha de tornar a una continuïtat, on es produeixen una sèrie de situacions d’emergència que necessiten complir d’una determinada manera de fer escola, amb diferències i discrepàncies que fan modificar la feina del professorat, les relacions entre els companys i amb els infants i les pràctiques educatives. Aquesta nova continuïtat pot provocar un professorat dissociat, perquè ha de repensar i reconfigurar constantment la seva identitat personal, professional i col·lectiva a partir d’experiències noves i velles viscudes, tant dins com fora del centre escolar. La pandèmia ens ha provocat moltes noves experiències inesperades i abruptes. I fruit d’aquestes noves experiències viscudes –positives o negatives– té lloc els processos de nova continuïtat, i nova discontinuïtat i també pressió de l’administració i del grup del professorat perquè s’ha de mantenir l’estructura educativa (currículum, estructura, organització, normativa, metodologia… d’una anterior continuïtat quasi impossible). Per tant, serà com la continuïtat d’abans? No pot ser.

    Podem veure la nova continuïtat i la discontinuïtat educativa actual i passada com a positiva, si permet la metamorfosi educativa entesa com a transformació i regeneració constant. No hi pot haver solucions velles per problemes nous. Per tant, hauríem d’aprofitar la reflexió i l’experiència viscuda per fer un canvi radical de la forma d’ensenyar i aprendre en aquesta nova continuïtat i discontinuïtat constant.

    I em ve al cap la idea d’Edgar Morin sobre la ceguesa del coneixement. Estarem cecs de coneixement si no som capaços de fer una metamorfosi d’obrir-nos a noves idees, a nous rumbs, anar molt més enllà de l’anterior continuïtat, investigar, reflexionar i buscar el canvi col·lectivament. Si no som capaços de perdre la por al desconegut, a les coses noves, als canvis i deixar de creure cegament en les idees o proposicions ja imposades i acceptades per uns altres, no podrem desenvolupar les pròpies en el camp educatiu, en el terreny de l’organització de noves idees i propostes.

    I aquesta metamorfosi ha d’analitzar i transformar aspectes macro i micro educatius. Dins del macro trobem tantes coses a canviar que no sé si caldran diverses legislatures, com per exemple un acord social i polític sobre l’educació amb una gran modernització educativa. I no fer tantes reformes. Sense recursos moltes coses no es poden fer; per tant, s’ha d’augmentar el PIB dedicat a educació que ha anat baixant els darrers anys, així com la sempre reivindicada millora laboral i carrera del professorat. També calen més recursos als centres educatius, que els permetin assumir una major autonomia de gestió i organització i professionalització per millorar l’aprenentatge de l’alumnat. Sense oblidar com reduir el fracàs, l’abandonament prematur i la repetició, així com augmentar l’escolarització obligatòria fins als 18 anys, erradicar la segregació i fer una veritable inclusió i invertir a l’escola pública com escola de lluita contra les desigualtats socials i també revisar la doble xarxa d’escoles.

    I a nivell micro, s’ha de canviar l’estructura, l’organització i la metodologia de les escoles, que continua sent molt similar durant segles. S’hauria de fugir de l’estructura rígida, piramidal i gerencial del professorat per estructures més flexibles i una major implicació de tot el personal que interactua en l’aprenentatge dels infants (professorat, personal de serveis, família, comunitat, territori, etc.). I revisar què és el que s’ha d’ensenyar i aprendre al segle XXI i quines eines presencials i virtuals són necessàries. Hi ha d’haver un canvi d’organització, d’estructura, de currículum i del professorat i la seva formació. Una metamorfosi total.

    Això que ha passat i passa ens obliga a una continuïtat dins d’una discontinuïtat molt diferent. Cal lluitar per una educació diferent des dels poders públics, i des del professorat per desenvolupar una societat millor amb valors democràtics i de responsabilitat col·lectiva. Freire ens diu que «l’educació no canvia el món, canvia a les persones que el canviaran». I en això hem de posar molts esforços i no caure en una continuïtat (diuen nova normalitat però no ho és) com la que teníem.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un estiu de comunitat, que no necessitava èpica
    Next Article
    Entrevista
    «Seguim separant entre escoles ‘ordinàries’ i ‘especials’ com si hi hagués dues tipologies d’estudiant»
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}