Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Defensar l’escola concertada és defensar Catalunya

    Joan de Santiago Bayona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Cooperatives que neixen a l’escola: emprendre per canviar les coses

    Tomeu Ferrermarç 17, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La presidenta d’una de les cooperaratives escolars mostra un dels productes que vendran a a regidora d’Ensenyament de Badalona / foto: Tomeu Ferrer
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Nens i nenes asseguts formalment a la sala d’actes del museu de Badalona escolten com Daniel Maria, sotsdirector de l’oficina de Barcelona de Triodos Banc, micròfon en mà, els pregunta coses sobre les quals uns mesos abans mai s’haurien interrogat. “Sabeu què es un banc?”. “Algú em pot dir a què destinen els bancs els diners que tenen?”, o “si de vosaltres depengués, a què haurien de dedicar els bancs els diners que tenen dipositats?”.

    Les respostes no són gaire concretes. En algun cas els infants responen frases que potser han sentit a casa, com un noi espavilat que, sense venir a tomb diu: “els bancs sempre guanyen”. Però, sobre el que hi ha una certa unanimitat és que els bancs haurien de destinar els diners a finançar projectes que servissin a la comunitat, com les Organitzacions No Governamentals (ONG).

    Les imatges formen part d’una activitat que han realitzat els alumnes de 5è i 6è de primària de tres escoles de Badalona: Alexandre Galí, Llorens Artigas i Miguel Hernández. En aquests centres han creat quatre cooperatives com una activitat inclosa en el programa de foment de la cultura emprenedora. El pla té el suport de la Diputació de Barcelona i en ell hi participen 131 centres escolars de 60 municipis.

    Al Museu de Badalona, els membres de les quatre cooperatives fan la seva posada de llarg. Presenten els seus projectes davant les màximes autoritats de la ciutat en els camps de l’educació, la regidora de l’àmbit d’Educació, Laia Sabater, i Alex Mañas, regidor de Badalona Pròspera i Sostenible.

    D’acord amb la solemnitat, els membres dels consells de direcció de les quatre cooperatives –A&G, Coop Art, Coopguays i Coopart– han presentat els seus projectes. En tots els casos han explicat que es van constituir amb el desig de fer activitats per gaudir i fer també activitats en comú. A preguntes dels animadors de la vetllada hi ha respostes gairebé unànimes. Per tirar endavant els projectes, que són elaborar productes d’artesania, han fet servir fons propis, o com deia una noia, “dels pares i les mares”. En unes escoles els han avançat 3 euros per nen i en altres fins a 5 euros. Amb aquests diners han comprat els materials amb els quals elaboren actualment els objectes que vendran, el 28 d’abril, al mercat dels Encants del barri de Montigalà a Badalona.

    De retruc, com si no fos important, els directius de les cooperatives escolars han explicat que per constituir-se, elaborar els estatuts o determinar quins productes fabricaran, i especialment el seu preu de venda, les decisions s’han pres en assemblees. Sense que es digués clarament, entre els nens i nenes hi havia la sensació que les cooperatives creades tindrien continuïtat, en els altres cursos.

    Les quatre cooperatives han decidit ja que faran amb els beneficis obtinguts amb la venda dels projectes que estan fabricant: fundes de mòbil, clauers, llibretes amb tapes decorades amb ‘emoticons’ o penjolls i braçalets. Si aconsegueixen guanys dedicaran un 10% a l’entitat AFANOC, Associació de Familiars i Amics de Nens Oncològics de Catalunya. I si a més queden diners, algunes cooperatives tenen previst fer festes per celebrar l’èxit dels seus treballs.

    Si alguna cosa pot caracteritzar els projectes sobre cooperativisme escolar és que al seu voltant han aconseguit crear sinergies amb altres col·lectius. Així, els nens i nenes han rebut l’ajuda dels estudiants de l’Institut Pau Gargallo, l’escola d’art i de disseny, també de la ciutat. Conjuntament han dissenyat els logos de les cooperatives. També reben suport d’entitats com Fundació Salut Alta, La Mussara, la cooperativa local la Sargantana i l’ateneu cooperatiu Bnord. A més, les noves entitats han comptat amb l’ajut dels serveis del consistori de Badalona.

    Sabater i Mañas no s’han estat de dirigir unes breus paraules als joves cooperativistes. La regidora s’ha alegrat que tres de les quatre cooperatives estiguin presidides per noies “cosa que no passa en la majoria de les empreses”, ha dit. Al seu torn, Mañas s’ha alegrat que hi hagi nois i noies que es plantegin que amb l’economia es pot “transformar la societat i no només fer diners”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘La noia desconeguda’: interpel·lar la consciència
    Next Article
    Opinió
    La fotografia de curs
    Tomeu Ferrer
    • X (Twitter)

    Periodista

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}