Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Crisi i educació a Catalunya (i II): Entre el neoliberalisme i la centralització

    Jaume Carbonellfebrer 25, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jaume Carbonell és exdirector de Cuadernos de Pedagogía i assessor de projectes editorials

    Es cert que algunes causes de les retallades són alienes a la política del Departament d’Ensenyament de la Generalitat: directives i imposicions europees, llei estatal d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, deute pendent de l´administració central… Ara bé, n’hi ha d’altres que depenen exclusivament de la política educativa de la Generalitat; i aquesta, des del nou govern de CiU el 2010, es caracteritza, sobretot per aquestes tres línies d’actuació: a) L’excessiva austeritat pressupostària; b) L’opció política selectiva d’orientació neoliberal; c) I el reforç del control centralista.

    1. Les retallades en el camp de l’educació han estat injustificadament excessives i superiors que en altres partides pressupostàries i també que en altres Comunitats Autònomes. I no podia ser d’una altra manera quan la despesa pública en educació sobre el PIB és només d’un 3,1%, mentre la mitjana espanyola arriba al 4% i l’europea al 5%, amb una reducció pressupostària en més del 20% entre l’any 2010 i el 2012; i la despesa per alumne ha passat de 4.190 euros el curs 2010-11 a 3.370 euros el curs 2012-13.No és veritat, com s’ha dit més d’un cop des del Departament, que no existeixi una correspondència directe entre la inversió i la millora del sistema educatiu, sobretot quan es parteix de pressupostos tan baixos; ni que la magnitud de les retallades no afecti la qualitat de l’ensenyament si s’aconsegueix “optimitzar i racionalitzar l’ús dels recursos humans i materials”. I menys encara quan les despeses de funcionament dels centres disminueixen, -segons diverses fonts, entre un 10% o un 20%-; quan es retallen serveis de suport personalitzat; quan es tarden bastants dies en cobrir-se las baixes del professorat; o quan es suprimeixen tants llocs de treball, just en un període que puja el nombre d’alumnes. Paradoxalment, en un moment en que creixen les necessitats de la població, les polítiques socials van a la baixa.
    2. Les retallades són selectives i són l’expressió d’una política neoliberal. El model és prou conegut: des de fa temps s’està experiment a la Comunidad Autònoma de Madrid -un dels laboratoris que ha servit al PP per la gestació la LOMCE- i amb més baixa intensitat s’ha iniciat a altres comunitats autònomes com la catalana. De fet, en la LEC (Llei d’Educació Catalana), ja s’obrien algunes portes però amb el govern de CIU s’han acabat d’obrir del tot. Hi ha diferents evidències que mostren que estan més protegits els interessos de les classes mitjanes i de l’ensenyament privat que no pas el dret a l’educació de les classes baixes i de l’escola pública. Heus aquí uns exemples: disminució de les beques de menjador i d’estudi -fins a un percentatge molt inferior a la mitjana europea-; augment de les quotes a les escoles bressol publiques i supressió dels ajuts per a les famílies socialment desfavorides,…Mentrestant, però, augmenten les subvencions a l’etapa postobligatòria de l’escola concertada. També se li permet a la concertada un augment dels ràtios per captar més alumnes. I el fet d’ampliar la zona escolar a l’hora de triar escola demostra que s’està prioritzant l’opció de la lliure elecció per damunt del dret a l’educació per a tothom, una de les qüestions més controvertides avui de qualsevol agenda educativa.
    3. De la LOMCE s’ha criticat i amb raó el seu caràcter recentralitzador. Però, des d’una altra perspectiva, també el govern de la Generalitat aposta per l’afany centralista a l’hora de planificar l’educació. Deixant de banda el creixent control sobre l’organització dels centres, el currículum i l’avaluació -que caldria analitzar en un altre article- vull destacar en aquí la marxa enrere que s’està produint en relació al poder de decisió dels ajuntaments i altres organismes territorials en la planificació i gestió del sistema educatiu. Tots els informes internacionals avalen l’importància del territori i de les polítiques de proximitat per aconseguir un major grau d’equitat, cohesió social i èxit escolar. No n’hi ha prou amb la implicació de l’escola i la família.D’altra banda, l’experiència a casa nostra amb l’acció dels ajuntaments -que a la pràctica han assumit moltes més competències que les que legalment li corresponen-, de les zones educatives i dels plans d’entorn, ha estat prou ben valorada pels diferents agents socials com perquè el Departament d’Ensenyament no ho tingui prou en compte. Només una dada prou significativa: a 61 municipis no es renoven els plans d’entorn que la Generalitat financia amb un 70 %. Es tracta d’una estocada de mort a una de les eines més eficients per incidir en la lluita contra les desigualtats socials i per l’extensió del dret a l’educació.No n’hi ha prou en criticar el centralisme de Madrid. Cal ser, també, més curós a l’hora d’entendre que un sistema educatiu democràtic exigeix la participació activa de tots els agents de la societat civil.

    Nota: Una bona part de les dades d’aquest article s’han extret del llibre de Xavier Bonal i Antoni Verger: “L´agenda de la política educativa a Catalunya: una anàlisi de les opcions de govern (2011-201)”, editat per la Fundació Jaume Bofill i de lectura absolutament recomanable.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La UE amaga amb vetar Suïssa de l’Erasmus+ i d’Horizon 2020 per les restriccions en immigració
    Next Article 6 ‘apps’ i altres eines digitals que es fan un forat en l’educació
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}