Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    D-generacions: crònica d’un debat innocu i autocomplaent

    Neus Giménez Turmarç 20, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Revolució generacional, generació tap, nacionalisme generacional, generació D i millennials en van omplir les xarxes socials, la tele i la mala bava. Diu la Catalunya mediàtica i benpensant que ha arribat l’hora de substituir la generació de la transició, l’autonomisme i les prebendes de la socialdemocràcia.

    L’article-manifest-provocació (sic) de Sergi Picazo, donava el tret de sortida amb el títol “Revolta Generacional” i ho feia coincidint hàbilment en la setmana que el show-tertúlia del .CAT a Tv3 es titulava “Generació D: arriba el relleu” (D de democràcia, ai las!). Prenia el relleu d’un text publicat al bloc de Josep Sala ja fa forces mesos, amb el títol “la Generació T ens ha arruïnat“, en referència a una generació tap que dificulta el relleu i que va generar forces comentaris a la xarxa.

    El pretès to rupturista i contundent de Picazo no oculta el propòsit subjacent: deixin pas, a canvi d’època, canvi d’elits. Llistant tota una sèrie de líders i notables pertanyents a suposades generacions contraposades, el periodista fa explícita l’ambició d’una determinada part de la seva «quinta» per accedir a quotes de poder o d’èxit professional. Ben lluny d’una veritable vindicació col·lectiva es posa de manifest com la demanda és poder substituir els líders, els llocs de poder i visibilitat, les cadires. Sigui en el periodisme, la política o la cultura, individualisme un cop més, vestit de paraules insurrectes.

    Com el mateix autor en la descripció del seu bloc reconeix, vivim temps convulsos, de desnonaments, malnutrició infantil i 23% d’atur. En el text recorda que en el cas dels joves un 52%, però aquesta xifra correspon a les joves al voltant dels 20 anys, que no són els que ell reivindica d’entre 30 i 40, i que pateixen un nivell d’atur que, de forma gens menyspreable, ronda el 20%. Contraposar generacions comporta haver de delimitar-les i, malgrat existeixen trets comuns entre les nascudes el mateix any o la mateixa dècada, l’arbitrarietat en la seva definició és evident. Albert Lloreta, en la seva reflexió crítica posterior: “De taps i revolucions generacionals“, parla de nacionalisme generacional i introdueix el risc que la generació que es queixa ara faci el mateix amb els seus successors. No es tracta de fer una competició entre grups exclosos, però no serà que construir-se una vida independent els hi és manifestament més negat als joves des de l’inici de la crisi sistèmica, que als que ho van fer anys abans? No pot ser que la injustícia real sigui haver d’acceptar condicions laborals profundament més precaritzades als 20 o als 25 i no que alguns dels que en tenen 35 no puguin substituir als seus caps?

    Sorprèn doncs el relat interclassista i edulcorat que fa l’autor de la necessitat que els Albert Rivera i els David Fernández substitueixin els Mas, Rajoy, Duran i Lleida o Cayo Lara. Potser Albert Rivera vol ser Rajoy, però David Fernández no vol ser res, perquè com ha dit sovint és la cara visible accidental d’un projecte d’alliberament, aquest sí, col·lectiu. I que Gay Montellà o les principals figures de la burgesia rapinyaire catalana siguin adults (i homes, vés per on) em treu molt menys la son que la relació indissociable que té la seva acumulació amb l’empobriment de la majoria. Potser em deixa tan indiferent com que els professionals liberals amb Mac i, això sí, cistella de productes ecològics, tinguin dificultats per accedir a la centralitat de l’ordre social per raó d’edat, comparat amb que molts i moltes de la seva generació, patint atur i desnonaments, estiguin sent privades d’una vida digna per raó de classe.

    I què dir de la qüestió de gènere? Odei Etxarte, al seu article “Amb aquestes cames…!”, i Isabel-Clara Simó al .CAT la introduïen com a mínim en aquest debat. Picazo, com si res, esmenta 86 homes i 17 dones amb noms i cognoms i no aconsegueix veure com més enllà de l’edat (i la classe) l’accés a les posicions de poder està absolutament determinat pel sistema sexe-gènere (patriarcat per ser clares), per cert, tant abans com ara. De fet, al debat televisiu hi havia dos joves, per quatre adults i dues dones, front quatre homes. Segurament pur atzar, oi? Per cert, els «representants» de la joventut eren dos homes universitaris simbolitzant trajectòries individuals exemplars. De nou la falsa meritocràcia fratricida: lluita i triomfaràs, emprèn i seràs reconegut.

    A Rebels amb causa, Manifest contra el poder adult, les seves autores defensem l’existència d’una estructura permanent de dominació del grup social adult cap a les persones joves. No es tracta doncs, d’exigir a l’actual generació adulta que deixi pas a les noves fornades, sinó de qüestionar i acabar amb un sistema de desigualtat i poder basat en una suposada justificació de l’explotació material i la dominació simbòlica de la joventut. En tots aquests discursos, quan es reclama que es l’hora del recanvi, es reprodueix la idea de que cal accedir a una certa edat i acumulació d’experiències i legitimitats per merèixer la centralitat en l’ordre social, acceptant que la joventut d’una manera o altra és una etapa de semi-ciutadania (un «expert» parlava ben gràficament al .CAT de «nous ciutadans»), d’aprenentatge reglat i espera complaent.

    Benvingut doncs el debat, també entre l’stablishment, però no ens feu creure que està a punt de néixer un món nou perquè alguns jubilareu la generació tap de la transició. Acabar amb les desigualtats i destruir els privilegis en totes les seves dimensions, també el poder adult. Aquest hauria de ser el rumb, tot i la magnitud del repte.

    Jordi Estivill i Castany

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’alumnat de Religió segueix disminuïnt a l’escola pública
    Next Article
    Actualitat
    Pearson, quan l’empresa que elabora els exàmens et controla les xarxes socials
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi

    juny 11, 2020

    Reorientar les finalitats educatives per a afrontar la tempesta

    maig 29, 2020

    10 anys de la repressió policial al ‘No a Bolonya’: veus d’uns mesos que no només van canviar les universitats

    març 18, 2019
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}