Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    “A l’escola no sabem què passa al món”

    Joan M. Girona

    Docència compartida: sumar esforços per una aula més inclusiva i participativa

    Edwin Triana Teherán

    Museu de pedagogia o museu d’educació?

    Martí Teixidó

    Alfabetització mediàtica a les aules, l’escut contra la desinformació a les xarxes

    Mariona Pina Herrero (Verificat)

    La segregació escolar perjudica la transmissió del català

    Bernat Ferrer
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » De debò l’aprenentatge actiu és una moda? Cent anys després, seguim amb els mateixos debats

    Opinió
    De debò l’aprenentatge actiu és una moda? Cent anys després, seguim amb els mateixos debats

    No es tracta de modes modernes, sinó de la necessitat de fer una anàlisi clara sobre el sentit de l'educació: sobre què vol dir realment aprendre i ensenyar en una societat que canvia.
    Mª del Mar Sánchez Veranovembre 7, 20259 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les darreres setmanes he sentit i llegit diverses opinions que qüestionen l’aprenentatge basat en projectes i altres metodologies actives. Algunes persones posen en dubte la seva eficàcia, al·ludint que només són jocs o invents pedagògics moderns. Altres fins i tot posen les TIC al mateix sac, com si les eines fossin en si mateixes metodologies o representessin una forma particular d’ensenyar. Totes aquestes afirmacions que reivindiquen l’EGB i l’educació d’abans acostumen a partir de la idea que allò “modern” no és necessàriament millor. S’hi apel·la a una certa nostàlgia per l’escola d’abans, quan, segons es diu, els mètodes eren més seriosos i l’aprenentatge, més rigorós.

    Ja hem parlat del biaix del supervivent en un article anterior, on mostrem que els temps passats no sempre van ser millors, però més enllà d’aquest debat, el que realment em crida l’atenció és la idea que aquestes metodologies, que defensen la importància de l’aprenentatge actiu de l’alumnat, són “modernes”. Aquesta afirmació fa palès un gran desconeixement de la pedagogia i de la història de l’educació, perquè l’enfocament didàctic que sosté que l’aprenentatge ha de basar-se en l’experiència activa de l’estudiant té més d’un segle d’existència. De fet, podríem dir que el qüestionament dels enfocaments merament instructius ha estat una constant al llarg de la història de l’educació. Cada cert temps, sempre hi ha hagut autors i diferents corrents pedagògics que han posat en dubte l’eficàcia d’un ensenyament centrat únicament en la transmissió de continguts, assenyalant la necessitat d’involucrar l’estudiant en el procés d’aprenentatge propi.

    El qüestionament dels enfocaments merament instructius ha estat una constant al llarg de la història de l’educació

    Al nostre país, fa més de cent anys es va impulsar a la Institució Lliure d’Ensenyament una pedagogia integral i activa basada en el desenvolupament del pensament crític i l’experiència directa:

    “El món sencer ha de ser, des del primer instant, objecte d’atenció i matèria d’aprenentatge per al nen, com ho continua sent, més tard, per a l’home. Ensenyar-lo a pensar en tot allò que l’envolta i a fer actives les facultats racionals és mostrar-li el camí per on es va al veritable coneixement, que serveix després per a la vida. Educar abans que instruir” (Bartomeu Cossio, 1879)

    Tot i això, el franquisme va acabar amb els models pedagògics actius que estaven prosperant a Espanya i va imposar un sistema educatiu autoritari i rígid, molt allunyat dels corrents renovadors europeus. Un exemple clar va ser la desaparició de la Institución Libre de Enseñanza, que havia tingut una profunda influència a la vida intel·lectual espanyola i exercit un paper fonamental en la renovació cultural i educativa del país. Tot aquest impuls de modernització es va veure finalment truncat amb la Guerra Civil i la posterior dictadura.

    Com dèiem, defensar l’aprenentatge actiu no és nou. A Democracy and Education (1916) John Dewey ja parlava del learning by doing, l’aprenentatge a través de l’acció. El seu deixeble, Kilpatrick va continuar treballant amb aquesta idea i va proposar un mètode per projectes. Més endavant, Piaget va assenyalar que el coneixement es construeix mitjançant l’experiència i la interacció social i plantejava que cal tenir en compte els coneixements previs dels estudiants a l’hora d’educar.

    Molt abans, Pestalozzi, al segle XVIII, ja defensava la importància de l’experiència pròpia en el procés d’aprenentatge:

    «Mestre, no li ensenyis amb paraules res, absolutament res del que li puguis ensenyar per efecte de la naturalesa de les coses» ( Pestalozzi i la nova educació , per Ferriere, 1928).

    Fins i tot Jean-Jacques Rousseau, a la seva obra Emili, o de l’educació, defensava la necessitat d’ensenyar els nens a partir de la seva exploració de l’entorn i de reconèixer-los no com a adults en miniatura, sinó com a subjectes amb la seva pròpia manera de comprendre el món.

    Fins i tot Sòcrates plantejava un enfocament que avui coneixem com a “mètode socràtic”, que parteix de la indagació dialèctica i és una estratègia que tracta de guiar els interlocutors a través de preguntes per descobrir les coses per si mateixos en comptes de rebre la resposta de forma directa.

    Entenc que pugui resultar temptador, fins i tot romàntic, pensar que un és com Sòcrates quan fa classe de Filosofia. Però plantejar un enfocament de treball centrat en l’estudiant va molt més enllà de rebre una classe sobre l’Imperi romà on els estudiants són simples oients. Convé recordar que dins de la classe magistral també hi ha molts matisos: es pot ser un excel·lent o un pèssim docent. Una lliçó expositiva pot incloure preguntes, exemples i dinàmiques que interpel·lin l’alumnat, que ho facin pensar i participar-hi; o, per contra, es pot limitar a repetir allò que l’editorial ha decidit que els alumnes han de memoritzar.

    Un projecte no és simplement una feina per a casa, ni l’aprenentatge significatiu consisteix únicament a explicar una cosa “perquè s’entengui”

    Potser l’assumpte és que tampoc no entenem gaire bé a nivell pedagògic què és l’aprenentatge basat en projectes o l’aprenentatge significatiu. Un projecte no és simplement una feina per a casa, ni l’aprenentatge significatiu consisteix únicament a explicar una cosa “perquè s’entengui”. Ambdós enfocaments impliquen un canvi profund en la manera de concebre l’ensenyament: l’estudiant deixa de ser un receptor passiu i passa a construir-ne activament el coneixement a partir de l’experiència i la connexió amb el que ja sap.

    També és important entendre que la lliçó magistral i l’aprenentatge basat en projectes no són enfocaments incompatibles; poden conviure perfectament, i, de fet, l’ideal és utilitzar diferents eines, metodologies i recursos a la docència. No obstant això, si mirem la història de l’educació, el que sí que trobem és una tensió constant entre dues visions oposades: per una banda, els qui consideren que ensenyar consisteix principalment a transmetre continguts i presentar informació; i els que pensen que ensenyar implica ajudar altres persones a pensar, crear i participar activament al seu entorn i a la societat. Fa segles que les nostres democràcies i els sistemes educatius de bona part del món van optar (almenys en el marc teòric) per aquest segon model. L’educació es concep així no només com un mitjà per adquirir informació, sinó com una eina per desenvolupar el pensament crític i els valors democràtics, i això passa, inevitablement, per plantejar-nos en algun moment tasques en què l’estudiant hagi d’aixecar el cap del llibre de text.

    I què tenen a veure tot això amb les tecnologies? És curiós perquè sovint s’ha entès, de manera errònia, que el simple ús de recursos digitals equival a innovació educativa. Per això abunden les imatges de responsables polítics provant ulleres de realitat virtual a les escoles, com si la tecnologia, per si sola, garantís una millora en l’aprenentatge. A més, en alguns llocs s’ha intentat incorporar la tecnologia sota el paradigma instruccional clàssic, i per això tenim llibres de text digitals i nens i nenes memoritzant davant d’una pantalla. Ara que hem comprovat que això és un disbarat, en lloc de preguntar-nos com podríem utilitzar-les de forma adequada, es planteja eliminar-les del sistema educatiu, sota el pensament màgic que, si les traiem, desapareixerà el problema. Sembla que busquem qualsevol excusa abans que reconèixer que la clau no és a l’eina, sinó a la metodologia.

    Si acceptem que un portàtil o una tauleta no serveixen simplement com a substituts del llibre de text, aleshores hem d’assumir que el seu ús exigeix ​​un canvi pedagògic profund

    Però el que realment crec que subjau a la crítica de molts cap a les tecnologies és el fet que, si ens plantegem incorporar-les bé necessàriament estem abocats a un canvi pedagògic. Si acceptem que un portàtil o una tauleta no serveixen simplement com a substituts del llibre de text, aleshores hem d’assumir que el seu ús exigeix ​​un canvi pedagògic profund: dissenyar projectes, plantejar tasques de cerca d’informació, creació de recursos i col·laboració entre estudiants. I això, inevitablement, treu de la seva zona de confort molts docents, alhora que planteja als responsables educatius l’obligació de dotar el professorat dels recursos, la formació i els temps necessaris per fer-ho possible. De fet, tenim estudis que indiquen que els professors que són més innovadors a nivell didàctic tendeixen a fer servir més les tecnologies i a col·laborar digitalment. És a dir, treballar bé amb la tecnologia implica superar la instrucció directa com a única forma d’ensenyament.

    No voldria enarborar teories de la conspiració, però aquesta successió d’informes que defensen el llibre en paper i els discursos que exalcen la instrucció directa semblen respondre quelcom més que una simple preferència pedagògica. Potser és una manera de frenar el canvi i protegir determinats sectors amb gran influència en el sistema educatiu. Per això, defensar els principis històrics de l’educació activa i centrada en l’estudiant és apostar per una escola que formi persones crítiques, autònomes i capaces d’entendre el món on viuen. A més, per cert, de complir la llei.

    Recordem que no hi ha mètodes ni recursos bons o dolents per si mateixos. La clau rau en l’equilibri, en saber combinar diferents estratègies segons el context, els objectius i les necessitats de l’alumnat. Això no implica que la classe magistral no tingui sentit. En té, i pot ser una eina poderosa. El problema apareix quan només fem instrucció directa, quan entenem que educar és simplement transmetre informació i memoritzar-ne un contingut. Aquest model tenia sentit en una època en què pocs podien accedir a la informació i les institucions educatives eren pràcticament la seva única font. Però al món actual, on la informació està a l’abast de qualsevol en segons, aquest enfocament ja no resulta pertinent. Això no obstant, sabem que el model tradicional continua sent predominant, i que encara avui moltes aules es basen gairebé exclusivament en la transmissió de continguts. Això és precisament el que qüestionaven Dewey i molts altres ja fa més d’un segle, i és el que en continuem qüestionant molts avui. No es tracta de modes modernes, sinó de la necessitat de fer una anàlisi clara sobre el sentit de l’educació: sobre què vol dir realment aprendre i ensenyar en una societat que canvia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge metodologia Metodologies opinió Projecte educatiu projectes
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’educació, avui: un decàleg (Part II)
    Next Article
    Entrevista
    Jaume Cela i Joan Domènech: “Fer de mestre és escoltar els alumnes”
    Mª del Mar Sánchez Vera

    Professora titular de la Facultat d'Educació de la Universitat de Múrcia

    Related Posts

    Opinió
    L’educació, avui: un decàleg (Part II)

    novembre 6, 2025

    Opinió
    L’educació avui. Un decàleg (Part I)

    novembre 5, 2025

    Opinió
    Llegeixo amb els ulls

    novembre 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}