Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    “Deepfakers”, els cacics del segle XXI

    Laura Casamitjanamaig 30, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El deepfake és la manipulació de mitjans digitals (imatges o vídeos) per substituir la cara d’una persona per una altra de manera realista | Pixabay
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els deepfakes, també coneguts com a “mitjans sintètics”, són vídeos, imatges o àudios generats que imiten l’aparença i el so d’una persona. Aquesta tecnologia tan convincent en la seva simulació de la realitat pot enganyar tant a persones com als mateixos algoritmes. Són aplicats comunament en vídeos o elements com a filtres de realitat augmentada.

    El terme deepfake sorgeix de la combinació de “deep learning” i “fake”, reflectint que es refereix a alguna cosa falsa produïda per la tecnologia d’aprenentatge profund. Hi ha aplicacions de consum que fan servir aquesta tecnologia per a l’entreteniment, com FaceSwap, però la seva creixent disponibilitat, popularitat i cada vegada més precisió i recursos planteja preocupacions sobre el seu potencial ús maliciós.

    Manipular els candidats, manipular la població

    Estats Units, 2024. Els postulants a candidats van prenent posicions. Entre ells, l’ombra de Trump treu el cap recolzat pels seus clàssics seguidors creients de la conspiració. En aquesta ocasió el seu objectiu ha tornat a ser la demòcrata Hillary Clinton: els trumpistes viralitzen i donen credibilitat a un deepfake on es veu Clinton recolzar el republicà Ron DeSantis. “Els partidaris de Donald Trump s’han atribuït el mèrit de produir un vídeo fals que mostra Hillary Clinton recolzant Ron DeSantis per a la presidència”, s’ha pronunciat l’OECD.AI Policy Observatory catalogant el vídeo com a fake.

    El deepfake en context electoral polític s’ha convertit en un dels principals usos maliciosos que l’eina pot tenir. No és la primera vegada que es veu un fenomen així, la desinformació a través d’aquest mètode és cada cop més habitual, minvant així la confiança de les persones a les institucions a més de ser un recurs ampli de manipulació. Mario García, director general per a Espanya i Portugal de la tecnològica de seguretat informàtica Check Point Software afegeix com a precedents l’exemple que a les eleccions a Eslovàquia, van circular en xarxes socials enregistraments deepfake del líder d’un partit fent-se passar per un candidat liberal i parlant de manipular eleccions, la qual cosa influïa potencialment en els resultats. Mitjançant aquesta mateixa tècnica, el gener de 2024, es va distribuir una trucada automàtica en què s’escoltava la veu falsa de Joe Biden, l’actual president dels EUA i candidat de nou a les eleccions, en què incitava els habitants de New Hampshire a no votar.

    L’escenari preferit de la desinformació

    Els processos electorals són el peak del deepfake: en èpoques d’eleccions hi ha un increment notable en la utilització de comptes falsos per difondre desinformació o notícies falses, arribant a representar fins al 80% d’augment segons va comptabilitzar Meta (Facebook, Instagram i WhatsApp). Aquests comptes fraudulents esdevenen cada cop més difícils d’identificar tant per a les plataformes com per als usuaris, en gran mesura a causa de l’ús de la Intel·ligència Artificial. Així puntualitza Mario García, que explica que des de la tecnològica de seguretat informàtica han analitzat més de 36 campanyes electorals a nivell mundial i han descobert que una tercera part inclou material d’àudio i vídeo generat per IA: “això destaca una evolució cap a la desinformació i manipulació dels processos democràtics. La sofisticació i l’accessibilitat de les tecnologies d’IA han arribat a un punt on es poden fer servir fàcilment per influir en el procés democràtic”.

    Citant un informe de Check Point Research, incideix en el fet que als mercats criminals d’Internet s’està veient un augment en l’ús d’eines sofisticades que incorporen funcionalitats d’IA per crear deepfakes i administrar comptes de xarxes socials. Un cas paradigmàtic és una plataforma que s’ofereix en un fòrum clandestí rus i que utilitza IA per automatitzar la distribució de continguts a través de perfils falsos a Instagram i Facebook. Aquesta plataforma pot gestionar centenars de comptes, fer publicacions diàries i és especialment hàbil en campanyes d’influència electoral a gran escala.

    Google, Microsoft i Meta han acordat recentment limitar els deepfakes electorals, però no els prohibiran. A més de la creació de contingut falsejat, la IA actua com a coordinadora de llançaments massius de desinformació, com apunta Mario Garcia, “les xarxes socials tenen un paper crucial en l’amplificació de contingut fals i manipulat a causa de la seva capacitat per distribuir informació ràpidament a una gran audiència”.

    El yin i el yang de la IA

    Allò que un gran poder comporta una gran responsabilitat és aplicable en aquesta situació. La Intel·ligència Artificial és un recurs de gran potència que té un impacte fort i una capacitat real d’influència. Entre el yin i el yang, el mal ús de la IA en cas de deepfake electoral, es pot contrarestar amb el bon ús de la IA per al fact checking. “És possible fer servir models avançats d’IA per construir eines encaminades a detectar informació falsa. Gràcies a les característiques d’aquests models, com la multilingualitat o la capacitat per considerar el context i la semàntica del llenguatge, permeten oferir solucions on algunes barreres, com la de l’idioma, es dilueixen”, apunta l’informe “Lluitant contra la desinformació mitjançant la intel·ligència artificial” del Projecte CIVIC. Sobre l’augment exponencial de qualitat i eficiència que la IA aporta al fact checking, l’informe afegeix que “aquest tipus d’eines suposen i suposaran un ajut fonamental per a organitzacions de fact checking, ampliant-ne el rang d’acció i cobertura, podent analitzar una quantitat més gran de desinformació que circula per xarxes socials i altres mitjans de comunicació”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Intel·ligència artificial xarxes socials
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Congrés Internacional ‘Capitalisme digital i educació en l’era de la IA’
    Next Article
    Actualitat
    La UB crea una càtedra per fomentar la integració de persones amb discapacitat
    Laura Casamitjana

    Related Posts

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Anàlisi
    Intel·ligència artificial: el que Silicon Valley no veu ni entén

    maig 5, 2025

    Anàlisi
    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    abril 30, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}